در بیست و دومین جلسه شورای پژوهشی صورت گرفت:

تصویب آئین‌نامه پیشنهادی ارتقای مرتبه و شیوه‌نامه ترفیع اعضای هیأت علمی پژوهشگاه

۰۳ آبان ۱۴۰۱ | ۰۹:۱۸ کد : ۲۲۹۳۸ اخبار معاونت
تعداد بازدید:۲۹۳
تصویب آئین‌نامه پیشنهادی ارتقای مرتبه و شیوه‌نامه ترفیع اعضای هیأت علمی پژوهشگاه

بیست‌ودومین جلسه شورای پژوهشی پژوهشگاه، دوم آبان‌ماه 1401، در سالن اندیشه پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با حضور اعضای شورا تشکیل شد.

به‌گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، در این جلسه ضمن تصویب برنامه‌های پژوهشی انفرادی و گروهی پیشنهادی اعضای هیأت علمی، مفاد و بندهای پیش‌نویس‌های پیشنهادی آیین‌‌نامه ارتقای مرتبه اعضای هیأت علمی مؤسسه‌های پژوهشی علوم انسانی و شیوه‌نامه اجرایی اعطای پایه ترفیع سالیانه اعضای هیأت علمی پژوهشگاه، پس از بحث و تبادل نظر اعضاء به تصویب شورا رسید.
تأکید بر سیاست بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های اعضای داخلی پژوهشگاه
در ابتدای جلسه دکتر موسی نجفی، رئیس پژوهشگاه، ضمن سلام و درود بر پیامبر گرامی اسلام صلّ ا... علیه و آله و سلّم و اهل بیت علیهم السّلام و خوشامدگویی به اعضای شورا، گفت: نزدیک به یک سال از دورۀ مسئولیت ریاست پژوهشگاه توسط بنده گذشته است و در این مدت تلاش کرده‌ام تا پژوهشگاه با شرایط و نگاهی جدید مدیریت شود. با توجه به سیاست مدیریتی جدید، که مبتنی بر نگاه به داخل و استفاده از ظرفیت‌ها، امکانات و اعضای پژوهشگاه برای انتخاب و تصدی مدیریت‌های مختلف پژوهشگاه بوده است، طبیعی بود که جابجایی‌هایی در مدیریت‌های ستادی، علمی و اجرایی پژوهشگاه اعم از معاونان، مدیران و رئیسان پژوهشکده‌ها و مراکز مختلف صورت پذیرد. دکتر نجفی با قدردانی از همکاری و همدلی اعضای پژوهشگاه در یاری رساندن به ریاست پژوهشگاه و پذیرش مسئولیت‌ها، متذکر شد: باوجود امکانات محدود داخلی و سهولت بهره‌گیری از نیروهایی برای تصدی پست‌ها از اعضای خارج از پژوهشگاه، تلاش شد تا این سیاست به‌صورت حداکثری اجرا شود. وی اظهار امیدواری کرد: با توجه به تغییرات صورت گرفته ازجمله بازطراحی شیوه‌نامه پژوهشی و تصویب آن، برنامه‌ها و فرایندهای مختلف علمی، اداری و اجرایی در پژوهشگاه با سرعت و سهولت بیشتری صورت پذیرد.


رئیس پژوهشگاه همچنین با اشاره به بودجه انقباضی دستگاه‌ها و نهادهای مختلف با توجه به شرایط کشور و تشریح وضعیت بودجه پژوهشگاه در طول یک‌سال گذشته، با اشاره به مهم‌ترین محورهای مسائل مرتبط با وضعیت مالی پژوهشگاه در این مدت، گفت: مدیریت پژوهشگاه تلاش کرد تا با برنامه‌ریزی مناسب علاوه بر تأمین منابع مالی هزینه‌های جاری پژوهشگاه همچون حقوق اعضای هیأت علمی و کارکنان پژوهشگاه، نوسازی و تجهیز فیزیکی ساختمان‌های پژوهشگاه، تجهیز امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مورد نیاز پژوهش‌های پژوهشگران و دانشجویان و ...، نسبت به تأمین و پرداخت بخشی از بدهی‌های سالیان گذشته پژوهشگاه نیز اقدام کند که در این ارتباط بدهی‌‌های مرتبط با حق‌التدریس‌ها و حق‌الزحمه راهنمایی و مشاوره رساله‌ها تا پایان سال 1400 پرداخت شد. وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه نشر آثار و پژوهش‌های اعضای هیأت علمی متذکر شد: کوشش شده است تا با پرداخت هزینه‌های مختلف انتشار کتاب‌ها، علاوه بر تسریع در انجام فرایندهای مرتبط با آماده‌سازی کتاب‌ها، آثار و پژوهش‌های اعضای هیأت علمی پژوهشگاه به شکلی منظم منتشر شود. بر این اساس با توجه به انجام فرایندهای مختلف مربوط به انتشار 45 کتاب در مدیریت نشر و ویرایش، در هفته‌های آتی ضمن اطلاع‌رسانی عناوین آثار منتشر شده، شاهد انتشار و توزیع این کتاب‌‌ها به شکلی مناسب و در خور شأن نام پژوهشگاه خواهیم بود.
دکتر نجفی در ادامه سخنان خود با اشاره به درخواست ادامه فعالیت و تداوم همکاری با کارکنانی که زمان بازنشستگی آنان فرارسیده است، گفت: با توجه به محدودیت‌ها و وضعیت بودجه پژوهشگاه و دشواری‌های تأمین منابع مالی حقوق و مزایای اعضای پژوهشگاه از یکسو و همچنین قوانین اداری و استخدامی موجود در این زمینه، با نظر کارگروه کارشناسی مقرر شده است تا با اتخاذ رویه‌ای واحد در این زمینه، به‌شکلی مناسب و شایسته از زحمات و خدمات این عزیزان متناسب با شأن و جایگاه علمی و فرهنگی پژوهشگاه قدردانی شود و امید است در دوران بازنشستگی، پژوهشگاه بتواند از این سرمایه‌های خود بهره مناسب برده و از راهنمایی‌ها و تجارب آنان استفاده کند.
تصویب شیوه‌نامه اجرایی اعضای پایه ترفیع سالیانه اعضای هیأت علمی پژوهشگاه
در ادامه جلسه و پس از بررسی و تبادل نظر اعضای شورا، شیوه‌نامه اجرایی اعطای پایه ترفیع سالیانه اعضای هیأت علمی پژوهشگاه به تصویب رسید. با توجه به مباحث هفته گذشته اعضای شورا، پس از تشریح نکات متمایز و اصلاحات صورت گرفته در شیوه‌نامه پیشنهادی با شیوه‌نامه پیشین توسط دکتر سیدروح‌ا... شهابی از اعضای کمیته ترفیع، اعضای شورا ضمن بررسی مفاد و بندهای مختلف شیوه‌نامه پیشنهادی، پیشنهادها و دیدگاه‌های مختلف خود را مطرح کردند.
علاوه بر پیشنهادهای مطرح شده در جلسه پیشین شورا درباره امتیاز فعالیت‌های مرتبط با کسب حداقل امتیاز لازم جهت ترفیع (امتیاز بندهای وتویی)، براساس نظر مطرح شده از سوی اعضای شورا اصلاحاتی در سایر بندهای مرتبط با شرایط دریافت پایه استحقاقی مطرح شد که تعیین مدت زمان مهلت ارسال درخواست ترفیع از مهم‌ترین محورهای مورد بحث اعضاء بود. انتخاب یک عضو هیأت علمی به پیشنهاد شورای پژوهشی پژوهشگاه جهت عضویت در کمیته منتخب ترفیع پژوهشگاه؛ اصلاح برخی از بندهای مادۀ 3 شامل امتیازها و افزودن برخی از فعالیت‌های پژوهشی و فناورانه به جدول مرتبط با فعالیت‌هایی که مطابق با آیین‌نامه ارتقاء مرتبه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و شیوه‌نامه پژوهشی پژوهشگاه امتیاز به آنها تعلق خواهد گرفت و اصلاح امتیازات مادۀ 5 شامل فعالیت‌هایی که هدف آنها تقویت مدیریت اجرایی پژوهشگاه است، از دیگر محورهایی بود که اعضای شورا به بحث و تبادل نظر درباره آنها پرداختند.
تصویب برنامه‌های پیشنهادی اعضای هیأت علمی
در ادامه جلسه دکتر مهدی معین‌زاده، مدیر پژوهشی پژوهشگاه، عناوین و مجریان برنامه‌های پژوهشی انفرادی نوع الف پیشنهادی اعضای هیأت علمی از پژوهشکده‌های مختلف پژوهشگاه شامل پژوهشکده‌های مطالعات اجتماعی و تاریخ ایران را قرائت کرد و اعضای شورا با تنفیذ و تصویب برنامه‌های پژوهشی پیشنهادی موافقت کردند. همچنین با توجه به تصویب انجام طرح کلان ملی «استعمارشناسی در ایران»، درخواست ترجمه یکی از کتاب‌های مرتبط با این طرح از سوی یکی از اعضای هیأت علمی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و ارتباطات مطرح و به تصویب رسید.
انتخاب اعضای شورای کمیته دستگاهی کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره
در ادامه جلسه شورا براساس آیین‌نامه کمیته دستگاهی برگزاری کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره ابلاغی از سوی دبیرخانه هیأت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره شورای عالی انقلاب فرهنگی، با نظر اعضای شورا دکتر محمدعلی فتح‌الهی، رئیس پژوهشکده مطالعات سیاسی، بین‌المللی و حقوقی؛ دکتر سیدمحمدرحیم ربانی‌زاده، رئیس پژوهشکده مطالعات قرآنی؛ دکتر سیده زهرا اجاق، رئیس پژوهشکده مطالعات فرهنگی و ارتباطات، خانم مهندس زهره عطایی آشتیانی، رئیس مرکز پژوهشی اسناد فرهنگی آسیا به عنوان اعضای کمیته دستگاهی کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره پژوهشگاه انتخاب شدند.
یادآور می‌شود مطابق بند دوم از ماده چهارم این آیین‌نامه، که به ترکیب کمیته دستگاهی برگزاری کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره اشاره دارد، علاوه بر رئیس و معاون پژوهشی پژوهشگاه چهار نفر از رؤسای پژوهشکده‌ها یا گروه‌های علمی مراکز نیز از اعضای تشکیل‌دهنده این کمیته هستند.
تصویب آیین‌‌نامه ارتقای مرتبه اعضای هیأت علمی مؤسسه‌های پژوهشی علوم انسانی
در بخش پایانی جلسه شورا، پیش‌نویس پیشنهادی آیین‌‌نامه ارتقای مرتبه اعضای هیأت علمی مؤسسه‌های پژوهشی علوم انسانی، که توسط دبیرخانه هیأت ممیزه پژوهشگاه تدوین شده است، به تصویب اعضای شورا رسید.
دکتر حمیدرضا دالوند، دبیر هیأت ممیزه پژوهشگاه، با اشاره به مباحث صورت گرفته در جلسات پیشین شورا، گفت: با هدف گسترده‌تر کردن سهم پژوهش و به‌ویژه پژوهش‌های صورت گرفته در حوزه علوم انسانی و برجسته‌‌ترکردن اهمیت آن در روند توسعه و پیشرفت کشور اصلاحاتی در آیین‌نامه ارتقاء مرتبه اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی از سوی اعضای پژوهشگاه پیشنهاد و بر اساس آن آیین‌‌نامه ارتقای مرتبه اعضای هیأت علمی مؤسسه‌های پژوهشی علوم انسانی تدوین شد. وی اظهار امیدواری کرد با تصویب این آیین‌نامه در مراجع و نهادهای بالادستی ازجمله شورای عالی انقلاب فرهنگی زمینه‌های بسط و گسترش فعالیت‌های علمی و پژوهشی اعضای هیأت علمی مؤسسه‌های پژوهشی علوم انسانی فراهم شود.
سپس اعضای شورا، در ادامه مباحث جلسات پیشین، به بحث و تبادل نظر درخصوص بندهای مرتبط با بندهای مادۀ سه (فعالیت‌های پژوهشی علوم انسانی) آیین‌نامه پیشنهادی پرداختند. بر این اساس و با توجه به نکات و مباحث مطرح شده از سوی اعضای شورا، مقرر شد ضمن اصلاح فعالیت‌های مندرج در بند مرتبط با انجام فعالیت‌های پژوهشی نوآورانه و کاربردی مطابق با فعالیت‌های احصاء شده در شیوه‌نامه پژوهشی پژوهشگاه، امتیاز لازم به هریک از فعالیت‌ها مطابق با اهمیت آنها اختصاص یابد. در خاتمه جلسه، با توجه به دیدگاه‌ها و نظرات مطرح شده از سوی اعضاء و اعمال اصلاحات پیشنهادی، متن نهایی آیین‌نامه به تصویب شورا رسید.


نظر شما :