در بیست و یکمین جلسه شورای پژوهشی صورت گرفت:‏

بررسی پیش‌نویس پیشنهادی آئین‌نامه ارتقای مرتبه اعضای هیأت ‏علمی مؤسسه‌های پژوهشی علوم انسانی

۲۶ مهر ۱۴۰۱ | ۱۲:۴۹ کد : ۲۲۹۲۰ اخبار معاونت
تعداد بازدید:۴۳۴
بررسی پیش‌نویس پیشنهادی آئین‌نامه ارتقای مرتبه اعضای هیأت ‏علمی مؤسسه‌های پژوهشی علوم انسانی

بیست و یکمین جلسه شورای پژوهشی پژوهشگاه در دورۀ جدید، 25 مهر ‌ماه 1401 در سالن اندیشه پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با حضور اعضای شورا تشکیل و اعضاء درخصوص مفاد و بندهای پیش‌نویس‌های پیشنهادی آیین‌‌نامه ارتقای مرتبه اعضای هیأت علمی مؤسسه‌های پژوهشی علوم انسانی و شیوه‌نامه اجرایی اعطای پایه ترفیع سالیانه اعضای هیأت علمی پژوهشگاه به بحث و تبادل نظر پرداختند.

بررسی پیش‌نویس پیشنهادی آیین‌‌نامه ارتقای مرتبه اعضای هیأت علمی مؤسسه‌های پژوهشی علوم انسانی

در ابتدای جلسه دکتر موسی نجفی، رئیس پژوهشگاه، با سلام و درود بر پیامبر گرامی اسلام صلّ ا... علیه و آله و سلّم و اهل بیت علیهم السّلام، با اشاره به نکات و دیدگاه‌های اعضای شورا دربارۀ پیش‌نویس پیشنهادی آیین‌‌نامه ارتقای مرتبه اعضای هیأت علمی مؤسسه‌های پژوهشی علوم انسانی، با توجه به تلاش‌های سایر دانشگاه‌ها و نهادهای علمی و بالادستی در تدوین آیین‌نامه مشابه، از یکسو بر اهمیت تسریع در تدوین پیش‌نویس نهایی توسط دبیرخانه هیأت ممیزه و از سوی دیگر ضرورت  بررسی ابعاد و جوانب مختلف مربوط به بندها و مواد آیین‌نامه به صورت جامع و کامل تأکید کرد.

سپس دکتر حمیدرضا دالوند، دبیر هیأت ممیزه پژوهشگاه، با اشاره به مباحث صورت گرفته در جلسات پیشین، گفت: با توجه به اصلاح و بازبینی صورت گرفته در بخش اولیه پیش‌نویس پیشنهادی شامل: کلیات، اهداف، تعاریف و... براساس دیدگاه‌های مطرح شده از سوی اعضای شورا، دبیرخانه هیأت ممیزه امیدوار است با همراهی و دریافت پیشنهادها و راهنمایی‌های اعضای شورا، نسبت به تدوین نسخه نهایی آیین‌نامه اقدام کند.

سپس اعضای شورا به بحث و تبادل نظر درخصوص بندهای مرتبط با مواد مختلف آیین‌نامه پیشنهادی شامل مادۀ یک (فعالیت‌های فرهنگی، تربیتی و اجتماعی)، مادۀ دو (فعالیت‌های آموزشی) و مادۀ سه (فعالیت‌های پژوهشی علوم انسانی) پرداختند و ضمن بررسی ابعاد و پیامدهای مختلف هریک از بندها، دیدگاه‌ها و پیشنهادهای اصلاحی خود را مطرح کردند. از مهم‌ترین محورهای مباحث اعضای شورا تأکید بر اهمیت فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی و تربیتی و گفت‌وگو دربارۀ حداقل امتیاز لازم از مادۀ یک و ضرورت برجسته‌تر کردن نقش فعالیت‌های فرهنگی در ارتقاء مرتبه اعضای هیأت علمی مؤسسه‌های پژوهشی علوم انسانی در کنار فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی بود. ابعاد مختلف ارتباط فعالیت‌های آموزشی در نسبت با اعضای هیأت علمی مراکز پژوهشی؛ شرایط مرتبط با انتشار مقاله پژوهشی ازجمله امکان افزایش سهم مجلات داخلی یک مؤسسه برای انتشار مقالات اعضای هیأت علمی آن مؤسسه؛ امتیاز مداخل منتشر شده در دانشنامه‌ها و دایرۀ‌المعارف‌ها و... از دیگر محورهای مورد بحث اعضای شورا درخصوص مفاد فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی آیین‌نامه پیشنهادی بود.

با توجه به دستورجلسه‌های دیگر شورا، مقرر شد بررسی سایر بندهای آیین‌نامه پیشنهادی در جلسه بعدی ادامه پیدا کند.

بررسی فعالیت‌های مرکز پژوهشی اسناد فرهنگی آسیا

سپس خانم مهندس زهره عطایی آشتیانی، رئیس مرکز پژوهشی اسناد فرهنگی آسیا، با اشاره به ارسال فراخوانی برای همکاری اعضای هیأت علمی سایر پژوهشکده‌ها و مراکز پژوهشی پژوهشگاه در طرح‌های پیشنهادی این مرکز، از رئیس و معاون پژوهشی و تحصیلات تکمیلی به منظور تسهیل و حمایت از اجرای این طرح‌ها درخواست مساعدت کرد. بر این اساس مقرر شد ضمن ارسال نامه‌ای از سوی معاونت پژوهشی و تحصیلات تکمیلی برای دعوت به همکاری اعضای هیأت علمی پژوهشگاه در اجرای طرح‌های این مرکز، رئیسان پژوهشکده‌ها و مراکز پژوهشگاه نیز با طرح موضوع در جلسات داخلی پژوهشکده‌ها و مراکز با اعضای هیأت علمی خود، موضوع و محورهای مشخص شده را مطرح و در صورت آمادگی اعضاء برای انجام این طرح‌های مشترک و گروهی، نتیجه به مرکز اعلام شود.

همچنین با توجه به درخواست مرکز اسناد فرهنگی آسیا برای همکاری با یک انجمن علمی در انتشار نشریه این مرکز، مقرر شد ضمن بررسی ابعاد و جوانب مختلف موضوع، گزارشی از سوی معاونت پژوهشی و تحصیلات تکمیلی پژوهشگاه دربارۀ وضعیت انجمن و تعهدات دو طرف تهیه و تصمیم‌گیری لازم در این زمینه صورت گیرد.

بررسی برنامه‌های پیشنهادی اعضای هیأت علمی

در ادامه جلسه عناوین دو برنامه پژوهشی انفرادی نوع الف پیشنهادی اعضای هیأت علمی از پژوهشکده‌های پژوهشگاه توسط دکتر مهدی معین‌زاده، مدیر پژوهشی پژوهشگاه، قرائت شد. با توجه به برخی ابهام‌ها و مسائل مطرح شده از سوی اعضای شورا، مقرر شد ضمن عودت برنامه‌های پیشنهادی به پژوهشکده‌ها، موضوع‌های پیشنهادی ایضاح بیشتری یافته و در جلسه آتی شورا مجدداً مورد بحث و بررسی قرار گیرند.

بررسی شیوه‌نامه اجرایی اعضای پایه ترفیع سالیانه اعضای هیأت علمی پژوهشگاه

در بخش پایانی جلسه شورا، پیش‌نویس پیشنهادی شیوه‌نامه اجرایی اعضای پایه ترفیع سالیانه اعضای هیأت علمی پژوهشگاه، که توسط معاونت پژوهشی و تحصیلات تکمیلی و اعضای کمیته ترفیع تدوین شده بود، مورد بحث و تبادل نظر اعضای شورا قرار گرفت.

ابتدا دکتر سید روح‌ا... شهابی، از اعضای کمیته ترفیع، با اشاره به فرایندهای صورت گرفته برای تدوین این پیش‌نویس پیشنهادی از جمله لحاظ کردن شرایط مندرج در آیین‌نامه استخدامی اعضای هیأت علمی مؤسسات آموزشی و پژوهشی و همچنین ملاحظۀ شیوه‌نامه‌های ترفیع سایر دانشگاه‌ها و مراکز و مؤسسات پژوهشی، گفت: از یکسو پس از بازطراحی شیوه‌نامه پژوهشی پژوهشگاه و به منظور انطباق شیوه‌نامه اجرایی اعطای ترفیع با آن و از سوی دیگر تسهیل در انجام امور مربوط به اعطای ترفیع، در جلسات مختلفی که به این منظور برگزار شد پیش‌نویس حاضر براساس دیدگاه‌ها و نظرات اعضای هیأت علمی پژوهشگاه در ارتباط با دشواری‌های که شیوه‌نامه پیشین برای اعطای پایه ترفیع برای اعضای هیأت علمی پدید آورده بود، تدوین شد. بر این اساس با توجه نکاتی که در جلسات مختلف کمیته ترفیع به صورتی موردی با آنها مواجه شده بودند، تلاش شد تا ضمن حفظ شرایط الزامی برای دریافت پایه استحقاقی، در برخی بندها و شرایط اصلاحات لازم جهت تسهیل اعطای پایه صورت گیرد.

سپس اعضای شورا به بحث و بررسی دربارۀ مفاد شیوه‌نامه پیشنهادی پرداختند. پس از تبادل نظر اعضاء دربارۀ مفاد این شیوه‌نامه به‌ویژه بندهای مرتبط با شرایط دریافت پایه استحقاقی، مقرر شد بررسی این شیوه‌نامه در جلسات بعدی شورا ادامه یابد.


نظر شما :