در جلسه شورای تحصیلات تکمیلی صورت گرفت:

تصویب برنامه‌های درسی نیمسال اول سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱

۱۹ شهریور ۱۴۰۱ | ۰۹:۳۵ کد : ۲۲۷۸۳ اخبار معاونت
تعداد بازدید:۲۷۸
تصویب برنامه‌های درسی نیمسال اول سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱

جلسه شورای تحصیلات تکمیلی پژوهشگاه روز دوشنبه مورخ 14 شهریور ماه از ساعت 10:30 در سالن اندیشه با حضور اعضای شورا تشکیل شد و علاوه بر بررسی طرح‌نامه پیشنهادی رساله‌های دانشجویان مقطع دکتری، برنامه‌های درسی نیمسال اول سال تحصیلی 1402-1401 رشته‌ها و گرایش‌های تحصیلی دانشجویان مقطع دکتری پژوهشگاه نیز به تصویب رسید.

ضرورت تسریع در معرفی و صدور احکام مدیران گروه‌های پژوهشی

در ابتدای جلسه دکتر موسی نجفی، رئیس پژوهشگاه، با سلام و درود بر پیامبر خاتم صلّ ا... علیه و آله و سلّم و اهل بیت علیهم السّلام، اظهار امیدواری کرد: همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید، با معرفی و صدور احکام مدیران گروه‌های پژوهشی پژوهشکده‌ها و گروه‌های پژوهشی مستقل و تعداد دیگری از مدیران اداری و اجرایی، فعالیت‌ها و برنامه‌های پژوهشگاه با جدیت، انرژی و نشاط بیشتری پیگیری شده و با دستیابی به اهداف در نظر گرفته شده، زمینه‌های رشد و تعالی جایگاه پژوهشگاه فراهم شود.

دکتر نجفی با اشاره به برخی مسائل و موضوعات مطرح شده درباره سیاست‌ها و برنامه‌های مدیریت پژوشگاه، متذکر شد: چنانچه بارها در جلسات مختلف شورای پژوهشی و سایر جلسات پژوهشگاه مطرح شده است، سیاست و راهبرد مدیریت فعلی پژوهشگاه عدم دخالت در برنامه‌های پژوهشکده‌ها و مراکز پژوهشی و اعضای هیأت علمی بوده و از وظایف رئیسان پژوهشکده‌ها و مراکز است که بتوانند با تدبیر و برنامه‌ریزی لازم، برنامه‌های مختلف پژوهشی، آموزشی، اداری و اجرایی اعضای پژوهشکده‌ها و مراکز مدیریت و جامۀ عمل بپوشانند، اگرچه در صورتی که مسائل‌ و چالش‌هایی مرتبط با مسئولیت‌های رئیس پژوهشگاه باشد، به آنان یاری و مساعدت لازم خواهد شد. رئیس پژوهشگاه با تأکید مجدد بر ضرورت شکل‌گیری محیط آرام و به دور از تنش‌ برای انجام پژوهش‌ها و برنامه‌های علمی و آموزشی اعضای هیأت علمی در پژوهشگاه، خاطر نشان کرد: این امر به معنای رها کردن و بی‌برنامگی در فرایندهای اداری و اجرایی پژوهشگاه نبوده و در حقیقت باید شأن و منزلت اعضای هیأت علمی حفظ شود و همان‌گونه که شایسته یک مرکز علمی و فرهنگی است، رئیس پژوهشگاه در مقام هدایت و رشد و توسعه فعالیت‌ها و زمینه‌سازی برای گسترش برنامه‌ها یاری‌رسان اعضا باشد تا با شکل‌گیری چنین محیطی، اعضای هیأت علمی بتوانند به تحقق برنامه‌های علمی و پژوهشی خود نائل شوند.

ایجاد و تجهیز کتابخانه‌ پژوهشکده‌ها و مراکز جهت نمایش کتاب‌های استادان پژوهشگاه

رئیس پژوهشگاه با اشاره به پیشنهاد پژوهشکده زبان‌شناسی به منظور ایجاد کتابخانه‌ای برای نمایش آثار و تألیفات استادان این پژوهشکده، از تجهیز یکی از اتاق‌های این پژوهشکده بدین منظور خبر داد و گفت: با ایجاد چنین کتابخانه‌ای می‌توان علاوه بر نمایش آثار اساتید پژوهشگاه، امکان دسترسی و مطالعۀ سهل‌تر این آثار را برای پژوهشگران و دانشجویان فراهم کرد و سایر پژوهشکده‌ها و مراکز نیز می‌توانند چنین زمینه‌ای را برای اعضا و دانشجویان خود فراهم کنند.

دکتر فوزی: اهمیت برنامه‌ریزی مناسب برای ایجاد دوره‌های دکتری در پژوهشگاه

در ادامه جلسه، دکتر یحیی فوزی، معاون پژوهشی و تحصیلات تکمیلی پژوهشگاه، با اشاره به تدوین و تصویب آیین‌نامه فرصت پژوهشی پسادکتری پژوهشگاه، بر اهمیت برنامه‌ریزی شایسته و مناسب در راه‌اندازی دوره‌های دکتری در پژوهشگاه تأکید کرد و گفت: چنین نیست که صرفاً راه‌اندازی یک دوره دکتری در رشته یا گرایشی اهمیت داشته باشد و ضرورت دارد چارچوبی برای تقویت و ایجاد دوره‌های دکتری تعریف شود. دکتر فوزی در ایجاد رشته‌ها یا گرایش‌های مختلف در دوره دکتری، بر لزوم توجه به زمینه‌ها و رشته‌ها و گرایش‌هایی که در سایر دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها کمتر مورد توجه قرار گرفته‌اند، تأکید و لزوم انجام بررسی‌های لازم و بذل دقت کافی در این زمینه را به رئیسان پژوهشکده‌ها متذکر شد.

تصویب برنامه‌های درسی نیمسال اول سال تحصیلی 1402-1401

سپس دکتر روح‌ا... کریمی، مدیر تحصیلات تکمیلی پژوهشگاه، به جذب 19 نفر دانشجو در مقطع دکتری در رشته‌ها و گرایش‌های مختلف از جمله: علوم سیاسی، زبان و ادبیات فارسی، زبان‌شناسی، جامعه‌شناسی و حکمت متعالیه در سال جدید تحصیلی در پژوهشگاه اشاره کرد و گفت: در گرایش حکمت متعالیه تعداد 3 نفر و در سایر رشته‌ها هریک 4 نفر جذب پژوهشگاه شده‌اند. سپس برنامه‌های درسی نیمسال اول سال تحصیلی 1402-1401 رشته‌ها و گرایش‌های تحصیلی دانشجویان مقطع دکتری پژوهشگاه شامل رشته‌های علوم سیاسی؛ جامعه‌شناسی مسائل اجتماعی ایران؛ زبان‌شناسی؛ فلسفۀ دین؛ حکمت متعالیه؛ فلسفۀ علم و فناوری؛ تاریخ ایران بعد از اسلام، و زبان‌های باستانی ایران بررسی و به تصویب اعضای شورا رسید. اعضای شورا ضمن بررسی‌ و تبادل نظرهای خود، بر ضرورت بهره‌گیری از اعضای هیأت علمی داخل پژوهشگاه در تدریس دروس تأکید کردند و مقرر شد رئیسان پژوهشکده‌ها برنامه‌ریزی لازم را در این زمینه صورت دهند.

همچنین با توجه به مصوبات پیشین شورا و لزوم آشنایی دانشجویان با فرهنگ و تمدن ایران، استادان موردنظر برای تدریس درسی در زمینه آینده‌پژوهی تمدن ایران معین و مقرر شد مطابق مصوبات صورت گرفته این درس به صورت مشترک با حضور همۀ دانشجویان رشته‌های مختلف پژوهشگاه برگزار شود. با توجه به نظر اعضای شورا مقرر شد 8 جلسه از جلسات درس روش تحقیق در علوم انسانی نیز به صورت مشترک با حضور همۀ دانشجویان برگزار گردد.

بررسی و تصویب طرح‌نامه پیشنهادی رساله‌های دانشجویان مقطع دکتری

در بخش پایانی جلسه شورا مطابق دستورجلسه مقرر، طرح‌نامه‌‌ پیشنهادی رساله‌‌های دانشجویان دورۀ دکتری پژوهشگاه پس از بررسی از سوی اعضاء، به تصویب رسید. در این بخش از جلسه، دو طرح‌نامه پیشنهادی دانشجویان رشته علوم سیاسی از پژوهشکده اندیشۀ سیاسی، انقلاب و تمدن اسلامی مورد بررسی قرار گرفت. ‌ابتدا طرح‌نامه پیشنهادی خانم کبری لشکری که به پژوهش در زمینه ارتباط مباحث تمدن نوین اسلامی و راهبرد مقاومت در مواجهه با اندیشه‌های استعماری اختصاص دارد و سپس طرح‌نامه پیشنهادی آقای سید علی لطیفی که ارتباط و نسبت میان جمهوریت و حقیقت در جمهوری اسلامی ایران را مورد بررسی قرار می‌دهد، مورد بحث و تبادل نظر اعضای شورا قرار گرفت.

ابتدا دانشجویان نامبرده در جلسه شورا حاضر و پس از تشریح و دفاع از موضوعات پیشنهادی، به سؤالات مطرح شده از سوی اعضای شورا پاسخ دادند. براساس مباحث صورت گرفته و مطابق نظر اعضای شورا اصلاحاتی در عناوین رساله‌ها صورت گرفت و بر ضرورت تصریح و تنقیح بیان مسأله، تعریف مفاهیم، روش پژوهش و... تأکید و نکات پیشنهادی مورد نظر اعضاء برای بازبینی در طرح‌نامه‌ها مطرح شد.


نظر شما :