در پانزدهمین جلسه شورای پژوهشی انجام شد:‏

لزوم برقراری ارتباط بیشتر پژوهشگاه با مسائل جامعه

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۴:۳۰ کد : ۲۲۴۸۹ اخبار معاونت
تعداد بازدید:۳۴۳
لزوم برقراری ارتباط بیشتر پژوهشگاه با مسائل جامعه

پانزدهمین جلسه شورای پژوهشی پژوهشگاه در دورۀ جدید 26 اردیبهشت ‌ماه 1401 در سالن اندیشه پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با حضور اعضای شورا برگزار شد. در این جلسه ضمن تصویب فرم پیشنهادی برای ارائه برنامه پژوهشی انفرادی نوع «ب»، مقرر شد این فرم همراه با ضمائم و پیوست‌های آن توسط معاونت پژوهشی و تحصیلات تکمیلی برای بهره‌برداری اعضای هیأت علمی در اختیار آنان قرار گیرد.

تأکید بر رعایت عدالت و اخلاق، سیاست و راهبرد مسئولین پژوهشگاه

در ابتدای جلسه دکتر موسی نجفی، رئیس پژوهشگاه، پس از سلام و درود بر پیامبر گرامی اسلام صلّ ا... علیه و آله و سلّم و اهل بیت علیهم السّلام و آرزوی سلامتی برای همکاران پژوهشگاه، طرح و بررسی مسائل مختلف اداری و علمی پژوهشگاه در جلسه شورای پژوهشی را  مبتنی بر این راهبرد مدیریتی دانست که شایسته است در پژوهشگاه به‌عنوان یک مرکز علمی و فرهنگی، با آگاهی از جوانب مختلف یک موضوع و طرح مسائل و و اخذ مشورت از اعضاء، تصمیم‌گیری صورت پذیرد تا زمینه‌های مشارکت و تقویت نقش اعضای پژوهشگاه پررنگ‌تر شود. دکتر نجفی این روش را حائز این ویژگی نیز دانست که مانع از شکل‌گیری شایعات، طرح مباحث عبث و نگرانی‌های بی‌مورد اعضای پژوهشگاه می‌شود. رئیس پژوهشگاه با تأکید مجدد بر مبانی اخلاقی و دینی در مدیریت و اتخاذ سیاست شفافیت و عدم پنهان‌کاری، ضرورت ایجاد و تقویت فضای آرام و با نشاط برای فعالیت‌های علمی و پژوهشی اعضاء را متذکر شد. وی رویکرد، منش و رفتار ائمه اطهار علیهم السلام ازجمله حضرت امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام در سفارش به رعایت عدالت در قصاص و برخورد با قاتل ایشان، ابن‌ملجم، را متذکر شد و بر اهمیت جایگاه عدالت و اخلاق در تصمیم‌های مدیریت جدید پژوهشگاه تأکید کرد.

عدم توجه به شایعات درباره ادامه فرایند تبدیل وضعیت اعضای هیأت علمی پیمانی

دکتر نجفی با اشاره به وقفه ایجاد شده در فرایند تبدیل وضعیت اعضای پیمانی پژوهشگاه، گفت: قطع همکاری با اعضای شاغل در پژوهشگاه اعم از هیأت علمی یا غیر هیأت علمی ـ با هر تفکر سیاسی و در هر سطحی ـ در سیاست و برنامه مدیریت پژوهشگاه وجود ندارد و اعضای پژوهشگاه نباید نگرانی‌ای از این موضوع داشته باشند.  رئیس پژوهشگاه با تشریح دلیل توقف فرایند تبدیل وضعیت اعضای پیمانی به علت تأخیر در صدور احکام اعضای کمیته جذب پژوهشگاه از سوی مرکز جذب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، اظهار امیدواری کرد به محض صدور احکام اعضای جدید، در انجام روندهای اداری درخواست‌های اعضای متقاضی تبدیل وضعیت تسریع شود.

لزوم برقراری ارتباط بیشتر پژوهشگاه با ابعاد و مسائل مختلف مطرح در جامعه

دکتر نجفی ضمن تسلیت درگذشت استاد گرانقدر اخلاق و عرفان، حجت‌الاسلام حاج سیّد عبدا... فاطمی‌نیا، بر ضرورت و اهمیت توجه و حساسیت در ارج نهادن به مقام و جایگاه بزرگان دینی، علمی، اخلاقی و عرفانی کشور که از ذخایر و گنجینه‌های کشور هستند، تأکید کرد. وی تجلیل و ارج نهادن مقام و جایگاه این علما را در پرورش و ارتقاء سطح معنوی و فرهنگی جامعه بسیار مهم توصیف کرد و برقراری ارتباط با اساتید مختلف ازجمله استادان اخلاق را یکی از نیازها و وجوه ارتباط میان پژوهشگاه با جامعه دانست.

رئیس پژوهشگاه با اشاره به اهمیت برقراری نسبت میان برنامه‌ها و فعالیت‌های پژوهشگاه با جامعه و نیازهای مختلف موجود در آن، یکی از برنامه‌های مسئولین پژوهشگاه را برقراری ارتباط با دبیرستان‌های علوم انسانی و دانش‌آموزان رشته‌های علوم انسانی و انتشار یک نشریه مشترک در این زمینه مطرح کرد که درواقع نوعی از عمومی‌سازی و ترویج علوم انسانی است.

دکتر نجفی با تأکید مجدد بر اهمیت برگزاری همایش‌ها و برنامه‌هایی که برآمده از پژوهش‌های اعضای هیأت علمی پژوهشگاه و معطوف به مسائل جامعه هستند، ضرورت برنامه‌ریزی برای بررسی پیشنهادهای مختلف پژوهشکده‌ها و مراکز در برگزاری همایش‌‌ها با محورهای: حفظ و نگهداری میراث‌های مختلف باستانی و فرهنگی کشور؛ اهمیت ایران فرهنگی و توجه به تاریخ فرهنگی؛ نقش و جایگاه زبان فارسی در تقویت هویت ملی؛ آموزش تفکر محور در ایران و تمدن نوین اسلامی؛ نظم نوین جهانی و تدوین جایگاه سخت‌افزارانه و نرم‌افزارانه ایران و... را در جلسات شورای پژوهشی یادآور شد.

دکتر فوزی: ضرورت توجه به نقش فردوسی در تقویت هویت ایرانی ـ اسلامی

سپس دکتر یحیی فوزی، معاون پژوهشی و تحصیلات تکمیلی پژوهشگاه نیز با اشاره به روز بزرگداشت فردوسی و اهمیت و نقش برجسته این شاعر ایرانی در تقویت و تحکیم هویت ایرانی، برقراری پیوند میان ایران و اسلام در اشعار او را از نکات حائز اهمیتی دانست که می‌تواند و باید به‌نحوی شایسته در پژوهش‌های مختلف به آن پرداخته شود. وی متذکر شد با  انجام این پژوهش‌ها، علاوه بر اینکه ظرفیت‌های مختلف مفاخر علمی و ادبی و تاریخی کشور در برساختن هویت ایرانی ـ اسلامی امروز ما مشخص می‌شود، از مصادره‌هایی که برخی با اغراض مختلف در پی آن هستند، جلوگیری به عمل می‌آید.

تشریح برنامه‌های پژوهشگاه در سی و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران

معاون پژوهشی و تحصیلات تکمیلی پژوهشگاه با تشریح برنامه‌های مختلف پژوهشگاه در بخش‌های مجازی و حضوری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، از بازدید شخصیت‌های مختلف از غرفۀ پژوهشگاه در محل برگزاری این نمایشگاه خبر داد و گفت:  عرضه برخی از کتاب‌های کمیاب پژوهشگاه در کنار حضور و مصاحبه اعضای هیأت علمی پژوهشگاه ازجمله برنامه‌هایی است که در این دوره پژوهشگاه بر اجرای آنها تأکید داشته است و از علاقه‌مندان و اعضای پژوهشگاه دعوت می‌شود از غرفۀ پژوهشگاه بازدید داشته باشند.

 

دکتر فوزی با اشاره به ابلاغ «آیین‌نامه کمیته دستگاهی برگزاری کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره» از سوی دبیرخانه هیأت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره شورای عالی انقلاب فرهنگی، اظهار امیدواری کرد با مشخص شدن اعضای این کمیته و تشکیل جلسات آن، ضمن بررسی درخواست‌های برگزاری کرسی‌های مختلف، با نیازسنجی و جهت‌دهی به پژوهش‌های اعضای هیأت علمی و دانشجویان ناظر به خلاءها و نیازهای مختلف جامعه در سطح علمی و اجتماعی و...، زمینه‌های تقویت ایده‌پردازی و بهره‌گیری از امتیازات آن برای اعضای پژوهشگاه فراهم شود. یادآور می‌شود پیش از این بررسی درخواست‌های برگزاری کرسی‌ها در دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی، براساس شیوه‌نامه‌های داخلی صورت می‌گرفت که با ابلاغ این آیین‌نامه، مفاد و ضوابط ابلاغی معیار ارزیابی درخواست‌ها و اقدامات اجرایی بعدی آنها خواهد بود.

گزارش کمیته بررسی درخواست تداوم فعالیت کارکنان دارای سی سال سابقه بیمه

با توجه به مباحث و تصمیمات اتخاذ شده در جلسه پیشین شورا در بررسی درخواست‌های تداوم فعالیت کارکنانی که دارای سی سال سابقه بیمه هستند، اعضای کمیته منتخب برای بررسی درخواست‌ها، ضمن قدردانی از رویکرد رئیس پژوهشگاه در ارج نهادن به شخصیت و فعالیت کارکنان پژوهشگاه و اتخاذ مشیء مبتنی بر حفظ کرامت و توجه به عواطف و احساسات انسانی در کنار رعایت قوانین و مقررات اداری، گزارشی از جلسه برگزار شده در این زمینه ارائه کردند.

 بر این اساس و با توجه به امکان تفسیرهای مختلف از مفاد و قوانین اداری کشور و لایه‌های آنها، مقرر شد به حسب درخواست‌های متقاضیان، جلسات کمیته تشکیل و پس از بررسی پرونده‌ متقاضی و با در نظر گرفتن ابعاد مختلف آن، ضمن اتخاذ رویکردی مبتنی بر تعامل، عدم تضییع حق و رعایت حداکثری عواطف و احساسات انسانی، با حفظ منافع و مصالح راهبردی و بلندمدت پژوهشگاه نظر کمیته برای طرح در جلسه شورا و تصمیم‌‌گیری لازم اعلام گردد.

تصویب برنامه‌های پیشنهادی جدید اعضای هیأت علمی

در ادامه جلسه دکتر مهدی معین‌زاده، مدیر پژوهشی پژوهشگاه با اشاره به فرایند تصویب برنامه‌های پژوهشی پیشنهادی جدید اعضای هیأت علمی و انجام مراحل لازم در پژوهشکده‌ها و مراکز مطابق با شیوه‌نامه پژوهشی جدید، موضوعات و مجریان برنامه‌های پژوهشی را قرائت کرد و اعضای شورا با تصویب برنامه‌های پژوهشی پیشنهادی موافقت کردند.

اعلام زمان‌بندی برگزاری انتخابات ریاست پژوهشکده‌ها و مراکز

سپس دکتر مسعود رضایی، مدیر نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت پژوهشگاه، با اشاره به اصلاحات و تصویب شیوه‌نامه انتخابات ریاست پژوهشکده‌ها و مراکز در جلسه هیأت رئیسه پژوهشگاه، زمان‌بندی برگزاری انتخابات مذکور را اعلام کرد. دکتر رضایی با تشریح برنامه‌ریزی صورت گرفته برای ارسال فراخوان ثبت نام داوطلبان ریاست پژوهشکده‌ها و مراکزی که امکان برگزاری انتخابات در آنها وجود دارد، از 7 الی 11 خرداد ماه گفت: پس از ثبت‌نام اعضای داوطلب ریاست در پژوهشکده‌ها و مراکز دارای بیش از 9 عضو و اعلام نهایی اسامی داوطلبان، انتخابات 22 الی 24 خردادماه برگزار خواهد شد.

دکتر رضایی همچنین از برنامه‌ریزی برای ثبت نام داوطلبان عضویت در شورای صنفی اعضای هیأت علمی از نیمه دوم خرداد ماه و برگزاری انتخابات آن در اوایل تیرماه خبر داد.

بررسی و تصویب فرم پیشنهادی برنامه پژوهشی انفرادی نوع «ب»

در ادامه جلسه، اعضای شورا پس از بررسی و تصویب فرم‌ تدوین شده برای ارائه برنامه پژوهشی انفرادی نوع «ب»، که توسط مدیریت پژوهشی و براساس پیشنهادها و نظرات اصلاحی جلسه گذشته اعضای شورا مورد بازبینی و اصلاح قرار گرفته بود، مقرر کردند علاوه بر فرم‌های الحاقی موجود همچون فرم‌های ترجمه یا تصحیح کتاب؛ برگزاری کرسی‌ها، سخنرانی‌ها، کارگاه‌ها و...؛ بخش دیگری از ضمائم موردنیاز همچون فرم‌های مختص به ارائه فعالیت‌های مجازی و محصولات دیداری و شنیداری نیز با همکاری پژوهشکده مطالعات فرهنگی وارتباطات تدوین گردد.

بررسی بخشی از مفاد آیین‌نامه پیشنهادی ارتقاء اعضای هیأت علمی پژوهشگاه

در بخش پایانی جلسه شورا، ساختار و فرایند پیشنهادی اصلاح آیین‌نامه ارتقاء اعضای هیأت علمی پژوهشی مورد بحث و بررسی اعضاء قرار گرفت. دکتر دالوند، دبیر هیأت ممیزه پژوهشگاه، با تشریح اقدامات انجام شده برای تغییر و ارائه صورت اولیه ساختار جدید آیین‌نامه ارتقاء ازجمله: مصاحبه صورت گرفته با برخی از همکاران پژوهشگاه درباره آیین‌نامه جاری ارتقاء و نقاط ضعف و قوت آن؛ توجه به فعالیت‌های متنوع در حوزه ترویجی‌سازی علوم انسانی؛ و... گفت: در آیین‌نامه پیشنهادی سعی شده است تا ضمن رفع انحصار موجود در بندهای وتویی، با احصاء و ارائه شاخص‌های کیفی مرتبط با فعالیت‌های متنوع و متعدد اعضای هیأت علمی پژوهشی، ارزش‌های علوم انسانی در ارزیابی و بررسی فرایند ارتقاء متقاضیان مورد توجه قرار گیرد.

بر این اساس و با توجه به ساختار پیشنهادی برای بررسی خروجی‌های مختلف پژوهشی و نمونه پیشنهادی از سوی دبیرخانه هیأت ممیزه، مقرر شد پس از تکمیل ساختار پیشنهادی ارزیابی کمی و صوری سایر فعالیت‌ها همچون مقاله و...، در جلسه آتی شورا ابعاد مختلف بررسی آیین‌نامه پیشنهادی ارتقاء ادامه یابد.


نظر شما :