یازدهمین جلسه شورای پژوهشی پژوهشگاه برگزار شد

بررسی پیش‌نویس نهایی شیوه‌نامه پژوهشی پژوهشگاه

۱۷ اسفند ۱۴۰۰ | ۱۰:۱۰ کد : ۲۲۲۹۸ اخبار معاونت
تعداد بازدید:۳۱۳
بررسی پیش‌نویس نهایی شیوه‌نامه پژوهشی پژوهشگاه

یازدهمین جلسه شورای پژوهشی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، 16 اسفند ماه 1400، با حضور اعضای شورا این برگزار و پیش‌نویس نهایی شیوه‌نامه پژوهشی پژوهشگاه مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت.
به‌گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در ابتدای جلسه دکتر موسی نجفی، رئیس پژوهشگاه، ضمن آرزوی سلامتی برای اعضای حاضر در جلسه، مناسبت‌های فرخنده بعثت پیامبر اعظم (ص) و اعیاد شعبانیه را تبریک گفت.
رئیس پژوهشگاه با اشاره مجدد به رویکرد مدیریت جدید پژوهشگاه در انتقادپذیری و انعطاف‌پذیری در تصمیم‌گیری‌ها و انجام فعالیت‌های مدیریتی، بر انعکاس و انتقال دقیق و صحیح مسائل طرح شده در جلسات شورای پژوهشی به اعضای پژوهشگاه تأکید کرد که منجر به ایجاد فضایی سالم و شفاف در پژوهشگاه شده و از شکل‌گیری شایعات مختلف و فضای ناسالم جلوگیری به‌عمل می‌آید.
دکتر نجفی با یادآوری امکان وجود کاستی و نواقص در اجرای امور در هر سطحی، طرح تذکر و پرداختن به برخی نکات مورد تردید درباره فعالیت‌ و عملکرد مدیران پژوهشگاه را مورد استقبال مدیریت جدید دانست که ضرورت دارد با بررسی انتقادها یا نگرانی‌ها، ضمن رفع و اصلاح روندها و مسائل مورد سؤال، شرایط و محیطی سالم و عاری از شائبه برای ارتقاء سطح فعالیت‌های اعضاء از یک سو و رشد و تعالی پژوهشگاه از سوی دیگر فراهم شود.
رئیس پژوهشگاه همچنین با تشریح تلاش‌های صورت‌گرفته برای تأمین بودجه و تسویه دیون پژوهشگاه، اظهار امیدواری کرد: با توجه به نزدیک‌شدن به پایان سال، بتوان در حدّ مقدورات، رفاه نسبی را برای اعضای پژوهشگاه فراهم ساخت.


تدوین شیوه‌نامه پژوهشی به‌منظور تسهیل و ارتقاء سطح فعالیت‌های پژوهشی
همچنین دکتر نجفی با اشاره به ضرورت‌ها و الزامات مختلف برای تدوین شیوه‌نامه‌ای کارآمد برای انجام برنامه‌ها و فعالیت‌های پژوهشی متناسب با مأموریت‌های متنوع و مختلف پژوهشگاه، تنظیم پیش‌نویس شیوه‌نامه پژوهشی پژوهشگاه پس از ماه‌ها تلاش و مصاحبه با بیش از 140 عضو از اعضای هیأت علمی پژوهشگاه را از برنامه‌های مهم مدیریت پژوهشگاه در حوزه ارتقاء بخش نرم‌افزاری برشمرد که در کنار تغییرات سخت‌افزاری و فیزیکی همچون ایجاد، تعمیر و تجهیز تالارهای پژوهشگاه، محیطی آرام و بانشاط برای انجام فعالیت‌های پژوهشی فراهم کند.

در ادامه جلسه دکتر یحیی فوزی، معاون پژوهشی و تحصیلات تکمیلی پژوهشگاه نیز با تبریک اعیاد شعبانیه، به انعکاس فعالیت‌های صورت گرفته در معاونت پژوهشی و تحصیلات تکمیلی در وبگاه معاونت اشاره کرد و از تلاش‌ها و زحمات اعضای کمیسیون «ارزیابی کیفیت و تحول در پژوهش» و نیز مدیریت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت پژوهشگاه در تدوین پیش‌نویس نهایی شیوه‌نامه پژوهشی قدردانی کرد.


سپس دکتر سیدرضا حسینی، معاون کاربردی‌سازی علوم انسانی و فرهنگی، با تأکید بر رویکرد مدیریت پژوهشگاه در ایجاد شفافیت و پرهیز از حاشیه‌ها و ایجاد شائبه در محیط پژوهشگاه، برخورداری رئیس پژوهشگاه از مزایای مختلف به‌ویژه مزایای رفاهی و مالی را، که مورد سؤال قرار گرفته بود، متذکر شد و گفت: دکتر نجفی پس از انتصاب به عنوان رئیس پژوهشگاه، نپذیرفته‌اند که دریافت مالی‌ای خارج از حقوق مقرر داشته باشند و از این امتیاز بهره‌ای نداشته‌اند و هرچند به لحاظ قوانین اداری و مالی به ایشان تذکر داده شد که امکان برخورداری از مبالغ خارج از شمول در اختیار رئیس دستگاه را دارند، همچنان از این مزیت بهره‌ نمی‌برند. همچنان‌که برخی مدیران پژوهشگاه همچون دکتر فوزی نیز به‌دلیل قوانین ناظر به رعایت سقف حقوق که از سوی دولت اعلام شده است، امکان دریافت مزایای مالی رفاهی را نداشته‌اند و بهره‌ای از این مزایا نمی‌برند.


بررسی پیش‌نویس شیوه‌نامه پژوهشی
در ادامه جلسه شورا، پیش‌نویس نهایی شیوه‌نامه پژوهشی که از سوی مدیریت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت پژوهشگاه براساس مباحث جلسات گذشته شورا و اصلاحات پیشنهادی اعضا تدوین شده بود، مورد بحث و بررسی اعضاء قرار گرفت. دکتر مسعود رضایی، مدیر نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت، با تشریح اصلاحات و دسته‌بندی‌های مختلف برنامه‌های پژوهشی در دو قالب فردی یا گروهی و انواع مختلف این برنامه‌ها در قالب‌های مختلف، فرایندهای پیش‌بینی شده برای روند اجرا و تصویب انواع مختلف برنامه‌های پژوهشی را تشریح کرد.
در بخش پایانی جلسه اعضای شورا به بررسی بندها و مباحث مختلف پیش‌بینی شده در شیوه‌نامه ازجمله مباحث ناظر به بازه زمانی و مرجع تصویب هر یک از انواع و گونه‌های برنامه‌های پژوهشی، نحوه نظارت بر اجرای طرح در انواع مختلف، فرایند ارزیابی و تعیین داوران و ... پرداختند و مقرر شد نکات و ملاحظات پیشنهادی اعضای شورا، به‌ویژه به‌منظور رعایت آزادی عمل در ارائه برنامه‌های پژوهشی اعضای هیأت علمی و تسهیل و تسریع روندهای اجرایی، در پیش‌نویس شیوه‌نامه اعمال و در جلسه آتی شورا بررسی و ارزیابی ادامه بندهای شیوه‌نامه پیشنهادی ادامه یابد.


نظر شما :