دهمین جلسه شورای پژوهشی برگزار شد:

ضرورت اتخاذ رویکرد عدالت‌محور در بررسی فعالیت‌ها و دوری از تعصب و یکجانبه‌نگری

۱۵ اسفند ۱۴۰۰ | ۱۱:۴۵ کد : ۲۲۲۹۱ اخبار معاونت
تعداد بازدید:۳۲۱
ضرورت اتخاذ رویکرد عدالت‌محور در بررسی فعالیت‌ها و دوری از تعصب و یکجانبه‌نگری

دهمین جلسه شورای پژوهشی پژوهشگاه 7 اسفند ‌ماه 1400، با حضور اعضای شورا برگزار شد و پیش‌نویس شیوه‌نامه پیشنهادی کمیسیون «ارزیابی کیفیت و تحول در پژوهش» مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت و بخش‌هایی از آن مصوب شد.

ضرورت اتخاذ رویکرد عدالت‌محور در بررسی فعالیت‌ها و دوری از تعصب و یکجانبه‌نگری
به‌گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، در ابتدای جلسه دکتر موسی نجفی، رئیس پژوهشگاه، ضمن سلام و درود بر پیامبر گرامی اسلام(ص) و اهل بیت (ع) و خوشامدگویی به اعضای حاضر در جلسه و آرزوی سلامتی برای اعضای پژوهشگاه و خانواده‌های آنان، به درخواست‌های ارسال شده برای دریافت پایه تشویقی اشاره کرد و گفت: با توجه به تعداد متقاضیان از یک‌سو و از سوی دیگر محدودیت‌های موجود براساس آیین‌نامه‌های بالادستی و آیین‌نامه داخلی اعطای پایه تشویقی مصوب هیأت امنای پژوهشگاه، که براساس آن سالانه امکان اعطای پایه تشویقی به بیش از 5 نفر از اعضای رسمی مقدور نیست، کوشش می‌شود با رعایت عدالت از تضییع حقوق متقاضیان جلوگیری شود. رئیس پژوهشگاه با اشاره به ملاک‌ها و معیارهای مختلف درنظر گرفته‌شده برای اعطای پایه تشویقی، انجام فعالیتی شاخص در سطح ملی را یکی از ملاک‌های مهم در این خصوص دانست.
دکتر نجفی بر توجه مدیریت پژوهشگاه به تذکرات و انتقادات مطرح شده بر برخی فعالیت‌ها و اقدامات صورت‌گرفته در حوزه‌های مختلف تأکید کرد و تعصب نابه‌جا را از ویژگی‌های مذمومی توصیف کرد که می‌تواند فرایند مدیریت را دچار اختلال کند. وی تلاش در مسیر عدالت‌محوری و عمل مطابق موازین شرعی، قانونی و اخلاقی را سرلوحه مدیریت پژوهشگاه برشمرد که علاوه بر ایجاد انگیزه منجر به رشد و ارتقاء سطح فعالیت‌های اعضای پژوهشگاه خواهد شد.

نقش ترویجی‌سازی علوم انسانی در پرورش نسل نوجوان
رئیس پژوهشگاه با اشاره به دستور جلسات اخیر شورا و بررسی پیش‌نویس شیوه‌نامه پژوهشی پیشنهادی کمیسیون «ارزیابی کیفیت و تحول در پژوهش»، گسترش و ترویج اندیشه‌های علمی در سطح جامعه و برقراری ارتباط میان متخصصان و نخبگان علوم انسانی با عموم مردم را مسئله‌ای اساسی دانست که از رسالت‌های مراکز مختلف پژوهشی به‌ویژه پژوهشگاه علوم انسانی است تا جامعه با ضرورت‌ها و اهداف وجود و فعالیت‌های آنان آشنا شده و دستاوردهای متنوع اصحاب علوم انسانی مورد استفاده مردم قرار گیرد. براین اساس دکتر نجفی توجه به تنوع فعالیت‌های اعضای هیأت علمی پژوهشگاه به‌ویژه در فضای مجازی و احصاء آنها به شکل دقیق و فراگیر را ضروری برشمرد و غفلت از ظرفیت‌های‌ علوم انسانی به‌ویژه در پرورش نسل‌های بعدی را یکی از نقاط ضعف در امر آموزش و پرورش دانش‌آموزان دانست.

رئیس پژوهشگاه توجه اندیشمندان علوم انسانی به‌ویژه اعضای هیأت علمی پژوهشگاه، به‌عنوان بزرگترین مرکز پژوهشی علوم انسانی در کشور، به دانش‌آموزان دبیرستان‌های علوم انسانی را نمونه‌ای از فعالیت‌های ترویجی مهم و موردنیاز کشور دانست که می‌توان با برنامه‌ریزی مناسب و با برقراری ارتباط و تبیین و تعریف اهداف این رشته و ظرفیت‌های موجود و موردنیاز کشور در این حوزه، به‌ویژه در ارتباط با آینده شغلی دانش‌آموزان رشته علوم انسانی، احساس حقارت موجود در میان دانش‌آموزان رشته علوم انسانی در مقطع پیش از دانشگاه نسبت به دانش‌آموزان رشته‌های ریاضی و علوم تجربی را مرتفع کرد و به احیاء اعتماد به نفس و تشویق دانش‌آموزان این رشته در برابر سایر رشته‌ها پرداخت.
 رئیس پژوهشگاه تغییر رویکرد دانش‌آموختگان رشته‌‌های ریاضی، تجربی و مهندسی و گرایش به رشته‌های مختلف علوم انسانی در مقطع کارشناسی ارشد و به‌ویژه دکتری را نکته‌ای حائز اهمیت در این زمینه برشمرد که نشان از اهمیت علوم انسانی دارد و می‌توان با بررسی ابعاد مختلف این موضوع، اهمیت و جایگاه رشته‌های مختلف علوم انسانی را برای دانش‌آموزان مقطع دبیرستان تبیین و تشریح کرد.

بررسی نوع دوم از فعالیت‌های پژوهشی اعضای هیأت علمی؛ برنامه پژوهشی گروهی
در ادامه جلسه شورا، شیوه‌نامه پژوهشی پیشنهادی کمیسیون «ارزیابی کیفیت و تحول در پژوهش» پژوهشگاه و اصلاحات آن مورد بحث و بررسی اعضای جلسه قرار گرفت. ابتدا دکتر فریباالسادات محسنی‌سهی، عضو این کمیسیون، پس از تشریح اصلاحات صورت گرفته در پیش‌نویس براساس پیشنهادهای اصلاحی جلسات گذشته، با اشاره به اهمیت فعالیت‌های بین‌رشته‌ای به‌صورت گروهی، ابعاد مختلف بخش دوم از انواع برنامه یا فعالیت‌های پژوهشی عضو هیأت علمی را ناظر به مرجع تصویب این طرح‌ها دانست و مدت زمان اجراء و خروجی‌های احصاء شده برای آن را تشریح کرد.
در ادامه جلسه اعضای شورا به بحث و تبادل‌نظر درباره محورهای مطرح شده در این بخش از شیوه‌نامه پیشنهادی پرداختند و با توجه به نظرات و نکات مطرح شده به‌ویژه درباره طرح‌های ترجمه‌ای و دانشنامه‌ای، مقرر شد، اصلاحات پیشنهادی اعضای شورا در پیش‌نویس شیوه‌نامه اعمال و در جلسه آتی شورا بررسی و ارزیابی سایر بخش‌های شیوه‌نامه پیشنهادی ادامه یابد.


نظر شما :