خلاصه گزارش طرح «تبیین چالش‌ها و راهکارهای اشاعه محتوای دیجیتال پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی»

۱۷ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۰:۰۵ کد : ۲۲۱۷۷ اخبار معاونت محصولات جدید پژوهشی
تعداد بازدید:۴۲۲

طرح پژوهشی «تبیین چالش‌ها و راهکارهای اشاعه محتوای دیجیتال پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی» در سال 1400 توسط جناب آقای دکتر حمیدرضا رادفر عضو هیات علمی مرکز اسناد فرهنگی آسیا در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی به اتمام رسید.

رادفر هدف خود از اجرای این پژوهش را شناسایی وضعیت و تبیین چالش­های اشاعه محتوای دیجیتال در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و ارائه راهکارهای علمی و فناورانه برای توسعه و بهبود اشاعه محتوای دیجیتال بیان کرده است. ایشان ضمن مطالعه و بررسی انواع  راه­ها، راهکارها و شیوه­های اشاعه اطلاعات و محتوای دیجیتال، به بررسی وضعیت فعلی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در زمینه اشاعه محتوای دیجیتال پرداخته و در نهایت راهکارهای عملی پیشنهادی را برای اشاعه محتوای دیجیتال پژوهشگاه ارائه کرده است.

ماهیت اصلی پژوهش حاضر کاربردی بوده و روش انجام این پژوهش مطالعه موردی می باشد.  بدین ترتیب که ابتدا برای تبیین مفاهیم و مبانی نظری در حوزه اشاعه محتوای دیجیتال به پیمایش متون و منابع پرداخته شده و سپس جهت بررسی وضعیت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی از لحاظ امکانات و منابع موجود جهت اشاعه و ارائه راهکارهای پیشنهادی با دید  موردی، پیمایشی توصیفی صورت گرفته است. مورد پژوهش در این کار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و جامعه مطالعه این پژوهش، تمامی قالب‌ها و محتواهای اطلاعاتی و نیز بخش‌ها، فعالیت‌ها، سامانه‌ها و برنامه‌هایی است که در راستای اشاعه محتواهای اطلاعاتی دیجیتال فعالیت می‌کنند. ابزار مورد استفاده برای جمع‌آوری داده‌ها برای پاسخگویی به پرسش اساسی اول پژوهش سیاهه وارسی مخاطب ساخته بوده است.

مطابق با اطلاعات گردآوری شده انواع گونه‌های مختلف محتوای دیجیتال،‌ به‌خصوص محتوای متنی، صوتی، تصویری و ویدئویی که بیشترین گونه‌های محتوای دیجیتال پژوهشگاه هستند، از طریق وب‌سایت‌های بخش‌های مختلف پژوهشگاه، شبکه‌های اجتماعی و کتابخانه‌های پژوهشگاه به‌صورت عمده‌تر و از طریق کانال‌های همچون نشر الکترونیک، سامانه‌های پژوهشی-اداری، پرتال جامع علوم انسانی، نمایشگاه‌ مجازی، و برنامه ترویج یافته‌های پژوهشی(تیپ) نیز به‌صورت محدودتر،‌ اشاعه یافته و می‌توانند در اختیار مخاطبان، ‌علاقه‌مندان، مشتریان و حتی عموم مردم قرار گیرند. طبق نتایج حاصل از پژوهش از چالش‌های اساسی که پژوهشگاه در حوزه اشاعه محتوای دیجیتال درگیر آن است، می‌توان به کیفیت انواع محتوای تولید شده، زبان دوم، و عدم وجود امکانات توسعه و اشاعه خدمات و محتوای دیجیتال، اشاره داشت.اعضای هیات علمی و دانشجویان و به‌وی‍ژه اعضای هیات علمی و دانشجویان داخلی از مشتریان اصلی محتوا به‌ویژه از طریق کتابخانه و شبکه‌های اجتماعی هستند.

رادفر در انتهای پژوهش در دو بخش راهکارهایی ارائه کرده اند،‌ در بخش اول تلاش شده تا مطابق با مشکلات و چالش‌های موجود و توجه به وضعیت فعلی پژوهشگاه از لحاظ اشاعه اطلاعات و امکانات موجود،‌ راهکارهایی ارائه گردد و در بخش دوم، پیشنهادی در راستای توسعه عملی اشاعه محتوای دیجیتال مبتنی بر فناوری و علم اطلاعات و دانش‌شناسی ارائه شده که پیاده‌سازی آن مستلزم همکاری ارکان مدیریتی پژوهشگاه در اتخاذ تصمیم مناسب و تامین منابع مالی و بهره‌گیری از نیروی متخصص است. اجرا و پیاده‌سازی هر دو راهکار می‌تواند مکمل هم و تاثیرگذار باشد.


نظر شما :