دبیر ستاد ملی هفته پژوهش خبر داد:

احتمال حضور رییس‌جمهور در برنامه‌های هفته پژوهش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

۰۸ آذر ۱۴۰۰ | ۱۰:۵۶ کد : ۲۱۵۹۸ اخبار معاونت هفته پژوهش ۱۴۰۰
تعداد بازدید:۲۷۰
مدیرکل دفتر حمایت و پشتیبانی امور پژوهش و فناوری با تشریح برنامه‌های هفته پژوهش گفت: طبق صحبت‌های انجام شده، قرار است معاون اول ریاست جمهوری و شخص رییس‌جمهور در این برنامه شرکت کنند. حدود هشت سال است که رییس جمهور وقت در جشنواره پژوهشگران صحبت نکرده و به احتمال قوی امسال رییس جمهور در یکی از برنامه‌ها شرکت خواهد کرد.

دبیر ستاد ملی هفته پژوهش در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص برنامه‌های هفته پژوهش سال ۱۴۰۰ گفت: هفته پژوهش چند رکن اصلی دارد و هفته پژوهش پیرامون این ارکان برنامه‌ریزی می‌شود. اولین رکن؛ شعار هفته پژوهش است که همیشه متناسب با نام‌گذاری سال توسط رهبری، انتخاب می‌شود و شعار امسال «پژوهش و فناوری؛ پشتیبان تولید» است. برنامه‌های مهم این هفته؛ «هفته پژوهش و فناوری استانی»، «هفته پژوهش و فناوری ملی» و «نمایشگاه فن‌بازار» است.

وی ادامه داد: بیست‌و دومین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری فن‌بازار، همزمان با نمایشگاه «تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران» برگزار می‌شود.

نیسی در خصوص هفته پژوهش و فناوری استانی گفت: این برنامه از ۱۳ تا ۱۹ آذرماه، یک هفته زودتر از هفته پژوهش و فناوری ملی برگزار می‌شود. هر سال در این هفته ستاد هفته پژوهش و فناوری استانی در دانشگاه‌های مادر تشکیل می‌شود. رییس ستاد، استاندار هر استان و جانشین او، رییس دانشگاه مادر است. موافقت‌نامه‌ای بین وزارت علوم و وزارت کشور امضا می‌شود و به روسای دانشگاه‌های مادر و استانداران ابلاغ می‌شود که هفته پژوهش و فناوری  را در استان‌ها اجرا کنند.

وی تشریح کرد: از آن‌جا که ما نمی‌خواهیم در کشور کارهای پراکنده انجام شود؛ هر برنامه‌ای و یا تشویق هر فردی در هفته پژوهش، باید در قالب ستاد استانی انجام شود و بسیار مهم است که همه با یک شاخص و یک شعار و منسجم کار کنند.

مدیرکل دفتر حمایت و پشتیبانی امور پژوهش و فناوری درباره هدف دیگر این کار گفت: در هر استان اساتید دانشگاه، صنعت و جامعه باید در خصوص نیازها و تحقیقات به توافق برسند و از تحقیقات برای حل مسائل و معضلات مبتلابه آن استان استفاده کنند و معمولاً استاندارانی که بیشترین همکاری را با دانشگاه‌ها داشته باشند و از علم دانشگاهی برای مدیریت استان استفاده کنند، تشویق می‌شوند. این همکاری باید منجر به طرح‌های پژوهشی و فناورانه و در کل منجر به یک قرارداد مالی شود.

نیسی در خصوص برنامه هفته پژوهش و فناوری ملی توضیح داد: این هفته از شنبه ۲۰ آذر، با «زنگ پژوهش» و با حضور وزیر آموزش و پرورش و وزیر علوم و تقدیر از دانش‌آموزان آغاز می‌شود و تا جمعه ۲۶ آذر ادامه می‌یابد. جزئیات هفته پژوهش و فناوری به شرح زیر است:

احتمال حضور رییس‌جمهور در برنامه‌های هفته پژوهش

وی افزود: پیش از کرونا، برنامه درهای باز دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری برای دانش‌آموزان اجرا می‌شد؛ ولی متاسفانه تنها یک سال این مراسم انجام شد. در این مراسم دانشگاه‌ها برنامه‌هایی برای دانش‌آموزان اجرا می‌کردند که متاسفانه خیلی موفق نبود؛ ولی برنامه خیلی خوبی است و امیدواریم در آینده بتوان آن را برای دانش‌آموزان اجرا کرد.

مدیرکل دفتر حمایت و پشتیبانی امور پژوهش و فناوری با بیان این‌که دو برنامه مهم هفته پژوهش، نمایشگاه فن بازار و جشنواره بزرگداشت پژوهشگران و فناوران هستند، گفت: نمایشگاه فن بازار از ۲۳ تا ۲۶ آذرماه به صورت مشترک با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری  و جشنواره بزرگداشت پژوهشگران و فناوران نیز روز پنج‌شنبه ۲۵ آذرماه برگزار می‌شود و طبق صحبت‌های انجام شده، قرار است معاون اول ریاست جمهوری و شخص رییس‌جمهور در این برنامه شرکت کنند. حدود هشت سال است که رییس جمهور وقت در جشنواره پژوهشگران صحبت نکرده و به احتمال قوی رییس جمهور در یکی از برنامه‌ها شرکت خواهد کرد.

 

لینک خبر: https://www.isna.ir/news/1400090805786/%D8%A7%D8%AD%D8%AA%D9%85%D8%A7%D9%84-%D8%AD%D8%B6%D9%88%D8%B1-%D8%B1%DB%8C%DB%8C%D8%B3-%D8%AC%D9%85%D9%87%D9%88%D8%B1-%D8%AF%D8%B1-%D8%A8%D8%B1%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%87%D9%81%D8%AA%D9%87-%D9%BE%DA%98%D9%88%D9%87%D8%B4

کلید واژه ها: مراسم هفته پژوهش سال 1400 دبیر ستاد ملی هفته پژوهش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری


نظر شما :