خبر - آرشیو

نظریه پردازی در جهان امروز - پگاه مصلح
نودو نهمین نشست پژوهشکده نظریه پردازی سیاسی و روابط بین الملل

نظریه پردازی در جهان امروز - پگاه مصلح

چکیده سخنرانی: شناخت مسائل جدید یک رشته علمی و بیان نظام مند بحث هایی که پیرامون آن مسائل طرح می شوند، از بایسته ترین مطالعات هر رشته علمی است. مسئله شناسی های جدید در هر شاخه از دانش، طراحی پژوهش های مسئله مند و مؤثر را ممکن می کند. حتا هنگامی که پژوهشگری در رویارویی با امور زندگی و به تجربه خویش مسئله مند باشد برای آشنایی با چند و چون مباحث مربوط به آن مسئله و نسبت احتمالی آن با مسائل جدید دیگر در همان حوزه علمی، نیازمند متون مسئله شناسی است. پویایی هر حوزه مفروض از گستره دانش، به نظریه پردازی درباره مسائل جدیدی بستگی دارد که به افق فهم پژوهشگران آن حوزه درآمده اند. در دانش سیاسی، آنچه می تواند سبب پویایی شود، و در نتیجه به حل مسائل زندگی سیاسی یاری برساند، شناخت مسائل جدید و نظریه پردازی درباره آن مسائل است. این موضوع از سوی دیگر نیز قابل طرح است. به این معنا که فقدان شناختِ وجه سیاسی دشواری هایی که انسان ها در زندگی اجتماعی خود با آنها مواجهند، به فقدان نظریه پردازی سیاسی، و پیرو آن، به حل ناشده ماندن و شاید تشدید دشواری ها می انجامد.

ادامه مطلب
کرسی «نخبه گرایی مشارکتی»
اوّلین پیش اجلاسیه کرسی تخصصی نظریه‏ پردازی

کرسی «نخبه گرایی مشارکتی»

اوّلین پیش اجلاسیه کرسی تخصصی نظریه‏ پردازی با عنوان «نخبه گرایی مشارکتی» با همکاری دبیرخانه هیئت حمایت از کرسی‏های نظریه ‏پردازی، نقد و مناظره روز چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ به شرح ذیل برگزار شد که خلاصه این نشست را در زیر می توانید مشاهده نمائید. عنوان: نخبه گرایی مشارکتی ارائه دهنده: دکتر پگاه مصلح داوران ناقدان دکتر سید جلال درخشه دکتر معینی علمداری دکتر عباس منوچهری دکتر محمد جواد نوروزی دکتر عبدالرحمن عالم دکتر مهدوی زادگان دکتر داود فیرحی دکتر عباسعلی رهبر مدیر علمی: دکتر محمد علی فتح اللّهی مدیر اجرایی: دکتر طاهره ایشانی زمان و مکان برگزاری: چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۳۰-۱۳:۳۰

ادامه مطلب
ایده ایران " چرا ایران یک ایده است؟ " ایده بودن ایران به چه معناست؟ - دکتر محمد علی فتح الهی
چرا ایران یک ایده است؟

ایده ایران " چرا ایران یک ایده است؟ " ایده بودن ایران به چه معناست؟ - دکتر محمد علی فتح الهی

پژوهشکده علوم تاریخی از سلسله نشست های مسأله و ایده ایران، نشستی را با همکاری پژوهشکده نظریه پردازی سیاسی و روابط بین الملل با عنوان چرا ایران یک ایده است؟ با سخنرانی دکتر محمد علی فتح الهی در روز دوشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ ساعت: ۱۰ تا ۱۲ در سالن اندیشه پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار کرد که خلاصه نشست را در ذیل می توانید ملاحظه فرمائید.

ادامه مطلب
سیاست منطقه ای عربستان سعودی: دگرگونی ها و نتایج
نودو هشتمین نشست پژوهشکده نظریه پردازی سیاسی و روابط بین الملل

سیاست منطقه ای عربستان سعودی: دگرگونی ها و نتایج

چکیده موضوع سخنرانی: عربستان سعودی به عنوان بازیگری کلیدی در منطقه خاورمیانه با تغییر و تحولات مهم و اساسی در عرصه داخلی و سیاست خارجی خود روبروست. تغییراتی که نتایج مهمی برای سیاست و امنیت منطقه ای به صورت عام و جمهوری اسلامی ایران به صورت خاص دارد. به خصوص دگرگونیهای سالهای اخیر در سیاست خارجی عربستان با تمرکز بیشتر بر ایران و نقش منطقه¬ای آن واجد اهمیت بالایی است. بر این اساس موضوع اصلی در این نشت بررسی دگرگونیهای سیاست خارجی عربستان در یک دهه اخیر از رویکردی محافظه کارانه و مبتنی بر حفظ وضع موجود به سوی رویکرد تهاجمی و تجدیدنظرطلبی است. تحولی که علاوه بر تغییرات بین المللی و منطقه ای از متغیرهای داخلی به خصوص تغییر در هرم قدرت و نگرش نخبگان سیاسی جدید متاثر بوده و در قالب راهبردهای نوین ریاض در سیاست منطقه ای نمودار شده است. ضمن اینکه نتایج دگرگونیهای جدید در سیاست منطقه ای عربستان از جمله در زمینه موازنه و ائتلاف سازیهای منطقه ای و بحرانها و جنبشهای متعدد قابل واکاوی است.

ادامه مطلب
دانش نقد سیاسی (خوانش کتاب «تذکره شاه طهماسب»)
سومین نشست از سلسله نشست های دانش نقد سیاسی

دانش نقد سیاسی (خوانش کتاب «تذکره شاه طهماسب»)

چکیده موضوع سخنرانی: تذکره شاه طهماسب، متن سیاسی مهمی است که مورد توجه سلاطین ایران و محققین عرصه سیاست ایرانی قرار داشته است. بازخوانی آن برای درک و تحلیل سیاست امروزین هم واجد اهمیت است. متن خوانی چنین اثری می تواند ورای غلبه نگرشهای گوناگونی که نسبت به دوره صفویه و سیاست ایرانی وجود دارد، واقع بینی و روشنگری در این زمینه را فراهم آورده در این متن خوانی سعی خواهد شد گونه های اندیشه ای اثر، مورد توجه بیشتری قراربگیرد.

ادامه مطلب