گزارش مراسم مجازی آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۰ در پژوهشگاه

۰۷ مهر ۱۴۰۰ | ۱۳:۳۴ کد : ۲۱۳۲۹ اخبار تحصیلات‌تکمیلی
تعداد بازدید:۶۳۴
گزارش مراسم مجازی آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۰ در پژوهشگاه

 

گزارش مراسم مجازی آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۰ در پژوهشگاه

مراسم آغاز سال تحصیلی جدید روز چهارشنبه مورخ 7 مهرماه از ساعت 8.30 تا 10.30 صبح بصورت مجازی از طریق وبینار و با حضور جمعی از دانشجویان جدید الورود و دانشجویان قدیمی، استادان و کارشناسان مدیریت آموزش و تحصیلات تکمیلی پژوهشگاه برگزار شد.

این مراسم با قرائت قرآن آغاز شد و در ابتدای جلسه، دکتر حسینعلی قبادی، ریاست پژوهشگاه، ضمن گرامیداشت ایام اربعین حسینی علیه السلام و ایام بزرگداشت دفاع مقدس، شروع سال جدید تحصیلی را تبریک گفت و برای دانشجویان جدید، آرزوی موفقیت و سلامتی نمود. وی با اشاره به برگزاری این مراسم، از زحمات مضاعف مدیریت محترم آموزش و کارشناسان تحصیلات تکمیلی در ایام کرونایی تشکر و قدردانی نمود. دکتر قبادی، نکاتی را مطرح نمود و خواستار توجه به آنان شد؛ نکته اول، دانشجویان محترم از همین حالا به فکر موضوع و مساله رساله باشند و به قول مرحوم دکتر قصیر امین پور «چه زود ، دیر می‌شود». نکته دوم، با اساتید محترم پژوهشگاه بسیار در ارتباط باشید و اساتید محترم نیز وقت و زمان برای این موضوع مطابق جدول زمانی اختصاص بدهند. سوم اینکه، کارشناسان محترم آموزش، برای پاسخگویی به دانشجویان محترم در ایام کرونایی، وقت و اهتمام ویژه تری داشته باشند و برنامه ریزی لازم صورت پذیرد. نکته چهارم، در طول هر نیمسال تحصیلی، حداقل دو جلسه با هیات محترم رئیسه پژوهشگاه و با حضور دانشجویان گرامی برگزار گردد. پنجم اینکه، مدت زمان تحصیلی دانشجویان خیلی طولانی مدت نشود و با حفظ و نیز افزایش کیفیت، امور آموزشی و پژوهشی، دانشجویان در زمان مقرر فارغ‌التحصیل شوند. برای این امر، بهتر است که دانشجویان نیز با فرآیندهای قانونی و متداول آموزشی و پژوهشی آشنا شوند. نکته ششم، دانشجویان توان تحقیقاتی بیشتری از خودشان نشان بدهند و امید داریم که رساله‌های دوره دکتری در پژوهشگاه ، قوی تر و با کیفیت تر از دیگر مراکز و دانشگاه‌ها باشد. پژوهشکده‌ها و اساتید محترم پژوهشگاه زمینه‌های تحقیق و پژوهش خود را از قبل اعلام کنند تا پذیرش دانشجو نیز با نگاه به این موضوع صورت گیرد. نکته آخر، دانشجویان با حوزه‌های کاربردی سازی و ترویجی سازی پژوهشگاه در ارتباط باشند و حلقه استاد و پژوهش توسط دانشجو تکمیل شود. این حوزه‌های مذکور، زمینه کار و فعالیت بسیار زیاد دارند.

رئیس پژوهشگاه، در پایان سخنان خود، ضمن عرض تبریک مجدد به پذیرفته شدگان دوره دکتری پژوهشگاه، برای آنان از خداوند متعال، سلامتی و تندرستی و موفقیت مسالت کرد.

سخنران دوم، دکتر مولایی توانی، معاون پژوهشی پژوهشگاه، ضمن خیرمقدم به دانشجویان جدید الورود پژوهشگاه، سلامتی و موفقیت برای آنان آرزو کرد و ابراز امیدواری نمود که با پایان یافتن ایام کرونا، کلاس‌های درسی و آموزشی بصورت متعارف و حضوری برگزار گردد. وی در ادامه اظهار داشت، پژوهشگاه از بزرگترین موسسات پژوهشی ست که حدودا 60 سال تجربه دارد و وجه تمایزش با سایر مراکز آموزشی و پژوهشی، در برگزاری کارگاه‌ها، نشست‌های علمی تخصصی و همایش‌هاست و توصیه کرد که دانشجویان نیز حتما در این برنامه‌ها شرکت کنند و از محتوای آموزشی آنها استفاده و بهره ببرند که بعنوان نمونه به برنامه‌های پیش بینی شده برای هفته پژوهش امسال (آذرماه 1400) اشاره کرد. معاون پژوهشی، به معضل طولانی شدن دوره تحصیلی اشاره کرد و از دانشجویان نیز خواست تا برنامه ریزی درسی مناسب در زمان مقرر، درس را به اتمام برسانند. وی در پایان سخنرانی خود، به رساله‌های دکتری پرداخت و توجه دانشجویان را به این موضوع مهم جلب نمود که از الان به فکر طرح مساله برای رساله خود باشند و با راهنمایی اساتید محترم پژوهشگاه به آن بیاندیشند، چراکه فرصت‌ها زود سپری می‌شوند و اگر رساله پژوهشی فاقد مساله باشد، بعدا نیز به هیچ کاری نمی‌آید. دانشجو، موظف است که از رساله خود مقاله علمی-پژوهشی ارائه کند و این مقاله باید سخن نوآورانه و کوتاه پژوهش انجام شده وی باشد. اگر دانشجو، در ذهن خود مساله داشته باشد و از قبل برای آن مطالعه کرده باشد، مقاله با کیفیت بهتر نوشته می‌شود.

سخنران بعدی، دکتر روح الله کریمی، مدیر آموزش و تحصیلات تکمیلی پژوهشگاه، ضمن خیرمقدم و خوشامدگویی به دانشجویان جدید الورود، از آنان خواست که حتما سابقه پژوهشگاه را مطالعه کنند و با فعالیت‌های پژوهشگاه از گذشته تاکنون بیشتر آشنا شوند. چراکه این شناخت به استفاده بیشتر از فرصت‌ها کمک زیادی می‌کند. فارغ‌التحصیلان پژوهشگاه با سایر فارغ‌التحصیلان تمایز دارند زیراکه، از توان پژوهشی بالاتری برخوردار هستند و اینجا تاکید بر تربیت پژوهشگر علوم انسانی ست. درس پژوهش ورزی هم بدین منظور در برنامه درسی و آموزشی دانشجویان لحاظ گردیده که بعنوان فرصت خوب به آن نگریسته بشود. وی ابراز امیدواری کرد که با سپری شدن ایام کرونایی؛ امکان برگزاری کلاس‌های حضوری به شیوه قبل و متداول فراهم شود که این امر نیز تابع تصمیمات ستاد ملی کرونا و ابلاغیه وزارت عتف خواهد بود. دکتر کریمی، از دانشجویان خواست تا آن زمان نیز، زمینه‌های پژوهشی و آموزشی را در خودشان تقویت کنند. مدیر آموزش، اظهار داشت، از سال آتی پذیرش دانشجویان دوره دکتری براساس طرحنامه پژوهشی رساله دکتری خواهد بود که براساس اعلام و اطلاع رسانی پژوهشکده‌ها و اساتید محترم اقدام خواهد شد. وی با اشاره به تدوین برنامه زمانی فعالیت‌های تحصیلی دانشجویان دوره دکتری و ابلاغیه‌های جدید کمیسیون موارد خاص، اظهار داشت که درخصوص سنوات تحصیلی بسیار سختگیرانه‌تر از قبل اعمال می‌شود. بعنوان نمونه، دانشجو موظف ست که در آغاز هر نیمسال تحصیلی نسبت به ثبت نام اقدام کند و وضعیت خود را نامشخص رها نکند. دانشجویان می‌توانند رساله‌های کارفرمایی که در ارتباط با سایر نهادها و سازمانهاست، پیشنهاد بدهند و پس از تصویب به انجام آن بپردازند که منافع مادی و غیرمادی برای آنان دارد. این موضوعات معمولا پس از وصول به پژوهشگاه، اطلاع رسانی می‌شود. برای برگزاری کارگاه‌ها و نشست‌های علمی تخصصی نیز می‌توانید موضوع پیشنهاد بدهید و درصورتیکه تمایل و امکانش را داشته باشید، اجرای آن را نیز بر عهده بگیرید. دکتر کریمی در پایان سخنانش، به معرفی همکاران و شرح وظایف کارشناسان آموزش پرداخت و سپس دانشجویان جدید الورد به معرفی خود پرداختند.

این مراسم بصورت حضوری و مجازی برگزار گردید و همکاران محترم علمی و غیرعلمی در این مراسم مشارکت داشتند.

 


نظر شما :