گزارش نشست علمی «گواهی و عقلانیت باور به وجود خداوند: منظری از معرفت‌شناسی گواهی»

۲۸ خرداد ۱۴۰۲ | ۰۶:۲۰ کد : ۲۳۹۵۲ اخبار
تعداد بازدید:۲۱۴
گزارش نشست علمی «گواهی و عقلانیت باور به وجود خداوند: منظری از معرفت‌شناسی گواهی»

گزارش نشست علمی «گواهی و عقلانیت باور به وجود خداوند: منظری از معرفت‌شناسی گواهی»

میزبان جلسه: آقای دکتر اصفهانی

ارائه دهنده: آقای دکتر علیرضا درّی نوگورانی

زمان ارائه: 21 خرداد ماه 1402 – ساعت 15- 17

پس از معرفی مختصری که آقای دکتر اصفهانی از دکتر درّی در ابتدای جلسه کردند، دکتر درّی صحبت‌شان را با اشاره به اهمیت معرفت‌شناسی گواهی و نفوذ باورهای مبتنی بر گواهی در شبکه‌ باورهای انسان و اهمیت به کارگیری بحث‌های معرفت‌شناسی گواهی در حوزه معرفت‌شناسی باورهای دینی آغاز کردند. ایشان به این نکته اشاره کردند که مسئله گواهی بخصوص در ادیان ابراهیمی که بسیاری از باورهای دینی از طریق گواهی معتبر می‌شود، اهمیت دو چندانی دارد. در سال‌های اخیر برخی آثار معرفت‌شناسی به این مسئله پرداخته‌اند؛ امّا هیچ‌کدام رویکردی را که دراین ارائه از آن صحبت ‌می‌شود به بحث نداشته‌اند.

این ارائه در واقع دو بخش داشت. در بخش آغازین، از معرفت‌شناسی گواهی به طور عام (فارغ از موضوع محدودکننده‌ای برای باورها) صحبت شد و در بخش دوم، کاربست چارچوبی که از بخش اول حاصل شده بود بر گواهیِ وجود خداوند صحبت شد. در بخش نخست دیدگاه دو شخصیت کلیدی معرفت‌شناسی گواهی یعنی الیزابت فریکر و جنیفر لکی در مورد شروط کسب باور موجه / تضمین شده بر اساس گواهی توضیح داده شد. در انتهای این بخش دکتر دری به این مطلب اشاره کردند که چارچوب ارائه شده از سوی لکی در این بحث، چارچوب قابل اتکایی است و به نظر می‌رسد بجز برخی نقدها به جزئیات بحث، در کلیّت تصویر خوبی از شرایط توجیه‌بخشی یا تضمین‌دهی گواهی ارائه شده است. در نتیجه، در بخش دوم ارائه تکیه اصلی ایشان به چارچوب ارائه شده از سوی لکی بود.

در بخش دوم، آقای دکتر درّی هر کدام از شرایط توجیه‌بخش یا تضمین‌کننده باور مبتنی بر گواهی به وجود خداوند را مطرح کردند و چالش‌های برآمده از آن را محل توجه قرار دادند. این چالش‌ها بیشتر در مورد شروط محیط مناسب دریافت گواهی، دریافت‌کننده قابل‌وثوق، توانایی شناسایی مبطل‌های ابطال‌نشده و توانایی فراهم‌کردن دلایل ایجابی مناسب از سوی دریافت‌کننده گواهی به نفع قابل قبول بودن گواهی مطرح بود. در ادامه، ایشان بررسی کردند که آیا با وجود چالش‌ها، شرایطی وجود دارد که در آن شرایط بتوان باوری موجه یا تضمین‌دار را بر اساس گواهی شکل داد. در نهایت، ایشان به برخی تفاوت‌های موثر در شروط گواهی معتبر که سایر باورهای دینی با باور به وجود خداوند دارند اشاره کردند و بحث خود را به پایان بردند. سپس، جلسه با پاسخ به پرسش‌های حاضران به پایان برده شد.


نظر شما :