ارزیابی انتقادی دین شک بنیاد جان شلنبرگ

۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۱:۱۵ کد : ۲۳۷۳۷ اخبار
تعداد بازدید:۲۱۹
پژوهشکده فلسفه پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فلسفی برگزار می کند: ارزیابی انتقادی دین شک بنیاد جان شلنبرگ سخنران: دکتر کریم کرمی دبیر علمی جلسه: دکتر مهدی اصفهانی ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۱۵ تا ۱۷ (جلسه به صورت مجازی برگزار می گردد) لینک حضور مجازی در نشست: https://webinar.ihcs.ac.ir/b/ihc-tat-zw۶-hsk از علاقمندان جهت حضور در نشست دعوت به عمل می آید.
ارزیابی انتقادی دین شک بنیاد جان شلنبرگ

ارزیابی انتقادی دین شکبنیاد جان شلنبرگ

The Critical Analysis of John Schellenberg's skeptical religion
هدف از این پژوهش ارزیابی انتقادی دین شکبنیاد جان شلنبرگ است. شلنبرگ از رویکردی ناملتزم به باور ناظر به دین دفاع میکند و دینداری متناسب با زمانه کنونی را در رویکرد دینی، نوعی تصدیق مبتنی بر خیال(تصدیق شلنبرگی)و متعلق موجه دین رادین شکبنیاد غایتجوی شدید (غایتانگاری) میداند.

برای شناخت رویکرد شلنبرگ نخست به تمایز بین دین ملتزم به باور و دین ناملتزم به باور اشاره خواهیم کرد و در دینداری ناملتزم به باور با انواع جایگزینهای باور آشنا خواهیم شد. در ادامه از تلقی شلنبرگ ناظر به چیستی دین، باور دینی، ایمان دینی و شکاکیت دینی شناخت بهدست میآوریم.

با توصیف مدل پیشنهادی شلنبرگ و شیوه توجیه آن،بررسی معرفتشناختی و عملگرایانهاز دیدگاه شلنبرگخواهیم داشت و ناظر به اهداف مدنظر شلنبرگ از دین ناملتزم به باور،اصلاحاتی در رویکرد و متعلق پیشنهادی او انجام میشود. در این پژوهش همراه با شلنبرگ بر موجه بودن رویکرد شکاکیت دینی از منظر معرفتشناختی تاکید میکنیم ولی از منظر عملگرایانه،رویکرد و متعلق پیشنهادی شلنبرگ را در برآورده کردن اهداف ناموفق میدانیم. این پژوهش در مقابل رویکرد تصدیق شلنبرگی، از نوعی تصدیق متاملانه و در مقابل دین شکبنیاد غایتجوی شدید از دین شکبنیاد غیرغایتجو دفاع میکند. دین شکبنیاد غیرغایتجو در برابر غایتانگاری مدنظر شلنبرگ، براساس استدلال چیرگی غیرغایتجو، دستکم برای اهالی علم، متعلق دین شایستهتری برای دین ناملتزم به باور است و اهداف شلنبرگی را بهتر برآورده میسازد.

کلیدواژه
:دین ناملتزم به باور، دین شکبنیاد، غایتانگاری، دین شکبنیاد غیرغایتجو، جانشلنبرگ، شکاکیت دینی، دین دگرگشتی

 
 

کلید واژه ها: کریم کرمی- مهدی اصفهانی


نظر شما :