به مناسبت روز فلسفه، نشست تخصصی برگزار می‌شود

۳۰ آبان ۱۳۹۶ | ۱۱:۱۶ کد : ۱۶۰۹۰ اخبار
تعداد بازدید:۱۶۰۴
به مناسبت روز فلسفه، نشست تخصصی برگزار می‌شود

نشست تخصصی «فلسفه و امرِ سیاسی در اندیشهٔ نومعتزلیان»  روز دوشنبه 23 آبان از ساعت 13 تا 17 در سالن اجتماعات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار می گردد.


 محور کلی این نشست علمی، بررسی نسبت بین عقلانیت، امر سیاسی  و اسلام در مواجهه با سویه های مختلف مدرنیتهٔ متاخر، و معرفیِ انتقادی آرای متفکرانی چون محمد عابد الجابری، محمد آرکون، محمد عماره و حسن حنفی است. در این نشست اساتیدی چون دکتر داود فیرحی عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه تهران،  دکتر حمیدرضا آیت اللهی استاد فلسفهٔ دین دانشگاه علامه طباطبایی و رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی،  دکتر مجید توسلی عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی، و سیدمحمد آل مهدی مترجم تخصصی آثار محمد عابد الجابری در ایران، به ایراد سخنرانی خواهند پرداخت. 
   این دومین نشست از مجموعهٔ نشستهای تخصصی است که از سوی گروه علوم سیاسی شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی برای سال 1390 در نظرگرفته شده است. شایان ذکر است که نخستین نشست این مجموعه، با عنوان «نظریهٔ اسلامی روابط بین الملل» با سخنرانی دکتر جلال دهقانی فیروزآبادی در مهر ماه 1390 برگزار شده بود. برخی از عناوین نشستهای بعدی گروه علوم سیاسی شورای بررسی متونِ علوم انسانی عبارت است از: نظریهٔ «زوال اندیشهٔ سیاسی در ایران» و دیدگاه های معارض، مبانی پساسکولاریسم، نظریهٔ هویت ایرانی، و بررسی وضعیت ترجمه و نشر متون علوم سیاسی و روابط بین الملل در ایران. 
از عموم صاحب نظران، پژوهشگران، دانشجویان و علاقه مندان برای شرکت در این نشست و نشست های آتی دعوت می شود. 
نشانی: تهران، بزرگراه کردستان، خیابان 64، پژ‍وهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، سالن اجتماعات. تلفن تماس با گروه علوم سیاسی شورای بررسی متون: تلفن 88036276 و 88046890. shmotoun@ihcs.ac.ir


نظر شما :