برگزاری سخنرانی کاربرد آموزشی نظریه ویگوتسکی

تعداد بازدید:۱۶۹۵

سخنرانی گروه فبک با عنوان"  کاربرد آموزشی نظریه ویگوتسکی " با حضور دکتر مهرنوش هدایتی و علاقه مندان به حوزه های فلسفه ، روانشناسی و تعلیم و تربیت و خصوصا فلسفه برای کودکان  در تاریخ شنبه 11 آذرماه 91 از ساعت 10 الی 12 در سالن اجتماعات  برگزار شد .

دکتر هدایتی در ابتدا مقدمه ای در مورد زندگی  شخصی ویگوتسکی  بیان کرد و گفت   لو ویگوتسکی روانشناس روسی، مبدع نظریه فرهنگی- اجتماعی به روان شناسی رشد است .وی نگرش جدیدی را در  مورد شکل گیری مفاهیم و اصولا روش آموزش مطرح ساخت که متخصصان متعددی را در عرصه تعلیم و تربیت مجذوب خود ساخت .به جهت آنکه ویگوتسکی بسیار زود درگذشت و در برهه تاریخی خود قادر به نشر رویکرد خویش نشد . بعدها ترجمه و توسعه فعالیت های او با دشواری صورت گرفت اما طی دهه های اخیر اهمیت و کاربرد این نظریه بر متخصصان رشد و تعلیم و تربیت اثبات شده و سبب تمایل روزافزون به این رویکرد گشته است .

وی در ادامه گفت : آماده شدن برای مدرسه، امروزه دیگر لزوماً به معنای یادگرفتن خواندن ، نوشتن و شمارش نیست، بلکه به معنای آمادگی برای یادگیری نحوهٔ چگونه خواندن، نوشتن و محاسبه است .وی با توضیح مفاهیم کلیدی و اساسی رویکرد تاریخی – فرهنگی ویگوتسکی به مکتب او اشاره نمود .

 مکتب ویگوتسکیایی توسط دانشمندان و محققان حوزه تعلیم و تربیت و پیروان ایده های ویگوتسکی مثل Zaporozhets, Venger, Diachenko and Veraksa Davydov , luria, Leon tievبنیان گذاشته شده است.وپروژه های تحقیقاتیِ در دست اجرای متعددی تاثیرات عمیق این برنامه را بر بهبود دستاوردهای کودکان خردسال نشان می دهد.

هدایتی گفت :فرض اصلی رویکرد ویگوتسکی ارتباط متقابل میان تفکر و زبان، بعنوان ابزار فرهنگی در تمام جهان، است. سپس با تعریف منطقه مجاور رشد  و سکو سازی گفت : آموزش و پرورش برای رشد کودک می بایست جهت گیری رو به جلو داشته باشد،یعنی نگاه آن باید رو به فردا باشد نه رو به دیروز.  وی سپس به اهمیت بازی در رویکرد ویگوتسکیایی اشاره نموده و مفاهیم رشد گذشته نگر در برابر رشد آینده نگر، ویژگی کلاس های ویگوتسکیایی و منافع آن را تشریح نمود.

در ادامه وی با بیان سیستم های نشانه ای گفت : از منظر رویکرد ویگوتسکیایی، توسعه و انباشت دانش، حقایق، و مهارت ها، هنر نیست، در واقع این رویکرد بدنبال یک تحول کیفی در کودکان است.

سپس ویژگی های تحول کیفی را برشمرد و دروس برنامه " کلیدی به یادگیری " به عنوان نمونه ای از برنامه آموزشی مبتی بر رویکرد ویگوتسکی مطرح شد این دروس مشتمل بر : ریاضیات ، منطق ،دستور زبان داستانی، بازی های رشدی،گرافیک هنری،برنامه بصری فضایی ،الگوسازی خلاق،ساخت ،اکتشاف، حرکات بیانی وبرنامه  تو-من-جهان می باشد.

در پایان نیز جلسه  پرسش  و پاسخ بین  سخنران محترم و مدعوین برگزار شد.
آخرین ویرایش۰۴ خرداد ۱۳۹۲