نشست فبک با عنوان معرفی و نقد دوکتاب" غایب بزرگ مدرسه کندوکاو اخلاقی "و "به کودکان اعتماد کنیم" برگزار می گردد

۱۹ خرداد ۱۳۹۴ | ۱۸:۵۹ کد : ۱۰۶۱۸ خبر و اطلاعیه
تعداد بازدید:۲۱۸۹
نشست فبک با عنوان معرفی و نقد دوکتاب" غایب بزرگ مدرسه کندوکاو اخلاقی "و "به کودکان اعتماد کنیم" برگزار می گردد
به همت گروه فبک نشستی با عنوان "معرفی و نقد دو کتاب غایب بزرگ مدرسه کندو کاو اخلاقی و به کودکان اعتماد کنیم " در تاریخ 26 خرداد 94 در سالن حکمت پژوهشگاه ساعت 15-17 برگزار می گردد.

گروه فلسفه برای کودکان(فبک) پژوهشکده اخلاق و تربیت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، نشست معرفی و نقد دو کتاب «غایب بزرگ مدرسه، کندوکاو اخلاقی» و « به کودکان اعتماد کنیم» را برگزار می‌کند.

سخنرانان این نشست دکتر مهرنوش هدایتی، دکتر یحیی قائدی، دکتر سعید ناجی، دکتر ملیحه راجی و دکتر روح‌الله کریمی هستند.

کتاب «غایب بزرگ مدرسه: کندوکاو اخلاقی» نوشته متیو لیپمن و آن مارگارت شارپ، به همت روح‌الله کریمی ترجمه شده است و کتاب «به کودکان اعتماد کنیم» نوشته دکتر مهرنوش هدایتی است که هر دو کتاب توسط انتشارات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، جهت استفاده مربیان و دانشجویان انتشار یافته است.

این نشست، ۲۶ خردادماه ۱۳۹۴ از ساعت ۱۵ تا ۱۷ در سالن حکمت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی واقع در بزرگراه کردستان، خیابان ایران‌شناسی(۶۴) برگزار می‌شود.

کتاب «غایب بزرگ مدرسه: کندوکاو اخلاقی» در اصل، راهنمایی است برای کتاب «لیزا؛ کودکی در مدرسه» و در درجه بعد راهنمایی برای کتاب «لیلا؛ کودک فیلسوف» که بومی شده کتاب لیزاست. این کتاب راهنمایی است برای کسانی که می‌خواهند از برنامه فلسفه برای کودکان برداشت و فهم درستی بیابند.

در ایران عده‌ای برنامه فلسفه برای کودکان(فبک) را مساوی آموزش فلسفه‌ای ساده‌سازی شده به کودکان تلقی می‌کنند؛ عده‌ای دیگر آن را به داستان‌خوانی یا بحث‌های روان‌شناسانه در باب موضوعات مطرح در داستان فرومی کاهند و دسته سوم فلسفه برای کودکان را مساوی روش فلسفی یعنی منطقی فکرکردن، خالی از هر گونه محتوای فلسفی تلقی می کنند. کریمی در مواجهه با این سه برداشت از فبک، در مقدمه کتابش عنوان می‌دارد نگارنده از تنوع روش‌ها و سبک‌هایی که بعد از لیپمن به وجود آمده و هم‌چنین انتقادات وارد بر سبک او مطلع است، اما بی‌شک آن‌چه مدنظر لیپمن و همراهان وی مانند شارپ بوده است، هیچ یک از رویکردهای سه گانه پیش‌گفته نیست.

پیرامون کتاب « به کودکان اعتماد کنیم» نیز باید گفت این اثر مبانی روان‌شناختی و امکان فلسفه‌ورزی برای کودکان را گردآوری کرده و شرح داده است. اساس این‌که فلسفه برای کودکان چیست و چگونه باید آن را معرفی کرد و نیز اینکه کودکان به چه معنا می‌توانند فلسفه‌ورزی کنند در این کتاب ارائه شده است. بنابراین مخاطب این کتاب در اصل مربیان و همه کسانی که در حوزه فلسفه برای کودکان در حال فعالیت هستند.

 


فایل های ضمیمه


نظر شما :