سخنرانی با عنوان«خویشتن نوازی یا من شکوفا؛ عامل حیات انسان ها»

۰۳ اسفند ۱۳۹۳ | ۱۴:۳۴ کد : ۹۵۲۹ خبر و اطلاعیه
تعداد بازدید:۱۲۰۱
<span class="mail_body" id="text" style="font-size: 10px;"></span> <div style="text-align: right;"><span class="mail_body" id="text" style="font-size: 10px;"></span></div> <span class="mail_body" id="text" style="font-size: 10px;"> </span>
سخنرانی با عنوان«خویشتن نوازی یا من شکوفا؛ عامل حیات انسان ها»

گروه پژوهشی مطالعات زنان برگزار می کند:

خویشتن نوازی یا من شکوفا

سخنران: خانم دکتر مهرنوش هدایتی

زمان: سه شنبه 5 اسفندماه 1393 از ساعت 10 الی 12

مکان: سالن اندیشه

چکیده

یکی از نیازهای طبیعی هر انسانی، میل به دیده شدن و مورد توجه قرار گرفتن است. محققان متوجه شده‌اند که این میل طبیعی از ابتدای تولد عامل حیات ما انسانها و اعتماد و اطمینان به جهان می‌باشد. در نظریه اریک برن به پدیدهٔ «مورد توجه واقع شدن» نوازش گفته می‌شود. متاسفانه طی مراحل رشد، کودک یاد می‌گیرد که علی رغم لذت حاصل از مبادلهٔ نوازش، از آن پرهیز کند که به این مفهوم «اقتصاد نوازشی » گفته می‌شود. اقتصاد نوازشی، خصوصاً در افرادی که احساس «من خوب نیستم» را تجربه می کنند بیشتر رعایت می‌شود، بنابراین چنین افرادی یا اصولاً تنها هستند یا از تنهایی در هراس می باشند. در چنین مواقعی فرد اغلب به کسب نوازش منفی روی می آورد .

«خویشتن نوازی» یکی از انواع نوازشهای سلامت و مثبت است، و مفهوم ارزش مندی است که لذت بی کران و رشد فراوانی با خود به همراه دارد، اما غالبا با مفاهیم والدانه ای مثل فروتنی و تواضع، یا اولویت دادن به دیگری، در تعارض قرار گرفته و مورد اغفال قرار می گیرد. در این سخنرانی ما ضمن اشاره به مفهوم نوازش، و تشریح انواع نوازش ها، معنای جدیدی از خویشتن نوازی را مطرح ساخته و راههای رسیدن به این مهم را شرح خواهیم داد .

فایل های ضمیمه


نظر شما :