معرفی واحد

تعداد بازدید:۳۲۷۹
  • روند شکل گیری و تأسیس گروه پژوهشی مطالعات زنان و خانواده

با توجه به شاخص کشورهای توسعه یافته در نگاه کلان به کمیت و کیفیت جایگاه زنان و خانواده و نیاز این حوزه پژوهشی و مطالعاتی به آسیب شناسی وضعیت زنان و خانواده و به منظور ممانعت از فعالیت های موازی و هم چنین اولویت سنجی نیازها و تحقق و تبیین منزلت واقعی زن و خانواده در سطح ملی، منطقه ای و بین المللی از سویی و نیز برنامه ریزی منسجم در حل مشکلات ریشه ای در حوزه های یاد شده از سوی دیگر، تأسیس گروهی پژوهشی در زمینۀ مطالعات زنان و خانواده در پژوهشگاه علوم انسانی ضرورت یافت. به همین منظور، گروه بررسی مسائل زنان که فعالیت های پژوهشی خود را از سال 1364 آغاز کرده بود، در سال 1372 با عنوان "گروه پژوهشی مطالعات زنان" در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی مورد تصویب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری قرار گرفت.طبق مصوبه کمیسیون دائمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی مورخ ۱۴۰۲/۰۴/۲۵، عنوان «گروه پژوهشی مطالعات زنان» به «گروه پژوهشی مطالعات زنان و خانواده» تغییر یافت.

  • اهداف

گروه پژوهشی مطالعات زنان و خانواده، گروهی علمی- مطالعاتی با هدف پاسخگویی به نیازها و اولویت های اصلی پژوهش در حوزه زنان و خانواده است که مخاطبانی مرتبط با هر طرح پژوهشی در حوزه ملی، منطقه ای و بین المللی را شامل می شود. 

  • اهداف اصلی

 مسئله شناسی زنان و خانواده در جامعه ایرانی اسلامی

 ارتقاء کمی و کیفی مطالعات و پژوهش های زنان و خانواده در بستر و زمینه ای مناسب

 نهادینه سازی فرهنگ پژوهش در حوزه ها و رشته های مختلف مطالعات زنان و خانواده

 انجام مطالعات تطبیقی مربوط به زنان و خانواده در سطح بین المللی اهداف فرعی

 بررسی اسناد و کنوانسیون های متداول جهانی در حوزه زنان و خانواده

 بررسی شاخص های توسعه جهانی در حوزه جنسیت و بر اساس

 موازین و ارزشهای الگوی ایرانی اسلامی اهداف تبعی

 انجام فعالیت های لازم برای توسعه آموزش های مرتبط با امور زنان و خانواده

 انجام مطالعات زنان و خانواده در سه سطح بنیادی، کاربردی و توسعه ای

  • خط مشی های اصلی گروه پژوهشی مطالعات زنان و خانواده

خط مشی های اصلی گروه را می توان در 6 محور بر شمرد:

1. نیازمحور و در جهت رفع مشکلات زنان و خانواده در جامعه باشد

2. دارای هویت اسلامی ایرانی باشد

3. تولید و نظریه پردازی و تولید علم

4. آینده نگر باشد

5. ارزش محور و دارای ارزش افزوده در علوم انسانی و جامعه باشد

6. ماموریت گرایی در توسعه و گسترش پژوهش در زمینه دست یابی به منابع نوین در زمینه یاد شده به نحوی که بتواند سرآمدی این زمینه را در کشور تامین کند.


آخرین ویرایش۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳