گروه پژوهشی مطالعات زنان برگزار می کند: "جایگاه زن در تحقیقات توسعه اقتصادی"

۱۴ بهمن ۱۳۹۳ | ۱۲:۳۱ کد : ۹۳۱۸ خبر و اطلاعیه
تعداد بازدید:۱۷۲۵
گروه پژوهشی مطالعات زنان برگزار می کند: "جایگاه زن در تحقیقات توسعه اقتصادی"

گروه پژوهشی مطالعات زنان برگزار می کند:

سخنرانی با عنوان : جایگاه زن در تحقیقات توسعه اقتصادی
سخنران: زهرا خیری دوست
زمان برگزاری: سه شنبه مورخ 14 بهمن ماه 1393 از ساعت 10 الی 12
محل برگزاری: طبقه سوم سالن اندیشه

چکیده:

اهمیت پرداختن به موضوع زن در توسعه اقتصادی را از دو جهت می توان مورد دقت نظر قرار داد. اول آنکه در رویکرد توسعه انسانی، توسعه اقتصادی زمانی حاصل می شود که تمامی گروه ها از جمله زنان از بهبود وضعیت اقتصادی منتفع شوند.  دوم آنکه اگر توسعه یافتگی را شرایط پیچیده ای قلمداد کنیم که در هر زمان تنها معدودی از کشورها قادر به دستیابی به آن هستند، در می یابیم که توسعه اقتصادی مستلزم ایجاد شرایط ویژه ای است که مشارکت آحاد مردم- ازجمله زنان- در فرایند آن ضروری است.

لذا مشاهده می شود که توجه به موضوع زنان به طور خاص موضوع بسیاری از تحقیقهای علمی در رشته های مختلف علوم انسانی و اجتماعی می باشد.  چنین رویه ای در حوزه تخصصی اقتصاد نیز در سطح دنیا مشاهده می شود  و مقالات علمی مربوط به حوزه زن و خانواده در اکثر کنفرانسها و مجلات علمی به چشم می خورد. با این حال توجه به این حوزه بسیار مهم به شدت از دید پژوهشگران اقتصادی کشور ایران مغفول مانده است.

در اینجا تلاش می شود ضمن توضیح اهمیت پرداختن به موضوع «زن، خانواده و اقتصاد» از دیدگاه علم اقتصاد توسعه و توضیح نگرشهای متفاوت به این مقوله، حوزه هایی از مطالعات «زن، خانواده و اقتصاد» که می تواند در حال حاضر برای کشور سودمند باشد روشن گردد.

فایل های ضمیمه


نظر شما :