دکتر بهاره نصیری:سواد رسانه ای متولی ندارد/ ضرورت ایجاد تفکر غربالگر در مخاطب

۲۰ خرداد ۱۳۹۷ | ۰۹:۱۰ کد : ۱۶۹۷۶ مصاحبه اعضاء با رسانه ها
تعداد بازدید:۱۱۲۰

بهاره نصیری، عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار اجتماعی شبستان گفت: هر نوع آموزشی در حوزه سواد رسانه ای برای فرهنگسراها و کانون های فرهنگی و هنری مساجد داشته باشیم باید با مشاوره با دست اندرکاران و کارشناسان حوزه سواد رسانه ای انجام شود.

وی با بیان اینکه سواد رسانه ای متولی ندارد، خاطرنشان کرد: هر یک از این نهادها و وزارتخانه ها از جمله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شورای عالی انقلاب فرهنگی، آموزش عالی، آموزش و پرورش می توانند به عنوان متولی سواد رسانه ای در کشور فعالیت کنند.

نصیری تاکید کرد: عدم وجود متولی در حوزه سواد رسانه ای باعث شده است که فعالیت های انجام شده در این بخش به صورت جزیره ای برگزار شود و هر یک از نهادها و مراکز آموزشی به سبک و سیاق خود نسبت به برگزاری دوره های آموزشی سواد رسانه ای اقدام کرده اند.

وی ادامه داد: آموزش سواد رسانه ای به مجمع الجزایری از آموزش های سواد رسانه ای تبدیل شده است که هیچ معیار و استاندارد مشخص و قابل قبول و معیاری ندارد مبنی بر کیفی سنجی آموزش های سواد رسانه ای.

استاد دانشگاه با بیان اینکه گفتمان قالب در اکثر دوره های آموزشی سواد رسانه ای، رسانه هراسی است، خاطرنشان کرد: متاسفانه بزرگترین معضلی که در حوزه سواد رسانه ای داریم این است که صرفا به تهدیدهای رسانه اعم از دیداری، شنیداری و فضای مجازی می پردازند و کمتر درخصوص فرصت ها و مزایای رسانه مطلبی گفته می شود.

نصیری گفت: رسانه هراسی، هدف سواد رسانه ای نیست بلکه سواد رسانه ای می کوشد تا روحیه پرسشگری را در مخاطبان تقویت کند و تقویت تفکر انتقادی و غربالگر از دیگر رویکردهای سواد رسانه ای است و اینکه تفکر اسفنجی نداشته باشیم بلکه با آموزه ها و مهارت هایی که سواد رسانه ای در اختیارمان قرار می دهد بتوانیم به معناسازی از اخبار به صورت شخصی برسیم.


نظر شما :