گروه پژوهشی مطالعات زنان برگزار می کند:"نشست علمی زن، رسانه و دفاع مقدس"

۰۳ مهر ۱۳۹۶ | ۱۴:۰۶ کد : ۱۵۶۲۱ اخبار
تعداد بازدید:۲۶۷۱
گروه پژوهشی مطالعات زنان برگزار می کند:"نشست علمی زن، رسانه و دفاع مقدس"
گروه پژوهشی مطالعات زنان پژوهشکده مطالعات اجتماعی با همکاری

پژوهشکده تاریخ اجتماعی ایران و معاونت فرهنگی اجتماعی

برگزار می کند

نشست علمی:

"زن، رسانه و دفاع مقدس"

با حضور :

سرکار خانم دکتر فاطمه داداشیان

(هیات علمی دانشگاه امیر کبیرو مدیر کل دفترآموزش عالی غیر دولتی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)

سرکار خانم زهرا الماسیان

(رزمنده و جانباز دفاع مقدس)

سرکار خانم دکتر فاطمه راکعی

(هیات علمی پژوهشکده زبانشناسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی)

جناب آقای دکتر محمود کریمی علوی

( رئیس پژوهشکده مطالعات فرهنگی و ارتباطات)

سرکار خانم دکتر الهام ملک زاده(دبیر نشست)

(هیات علمی گروه پژوهشی تاریخ اجتماعی ایران، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی)

زمان: دوشنبه 3 مهرماه1396، ساعت 16 الی 18

مکان: سالن اندیشه

 

 

 


چکیده:

موضوع زنان، رسانه و دفاع مقدس از دو منظر قابل بررسی است. ابتدا نقش رسانه در انتقال تجربیات و سوابق حضور زنان برای نسل اینده است و دیگری، زنانی که به مثابه رسانه در دفاع مقدس نقش آفرینی کرده اند. زنانی که برای رزمندگان شعر، داستان، حماسه نوشتند، موسیقی، فیلم و تئاتر ساختند، عکس، خبر و گزارش تهیه کردند، شهید،جانباز و اسیر شدند را نباید از نظر دور داشت. اشعار شورانگیز سپیده کاشانی، سیمین دخت وحیدی و طاهره صفارزاده، حماسه ساز بزرگمردان بود. بدین منظورهمزمان با هفته دفاع مقدس گروه مطالعات زنان پژوهشکده مطالعات اجتماعی با همکاری پژوهشکده مطالعات تاریخی در صدد است به منظور پاسداشت مقام زنانی که در دفاع مقدس حماسه آفریدند و در سنگرهای مختلف جبهه و پشت جبهه به مصاف دشمنان رفتند، همچنین نقش رسانه در ثبت این ایام و انتقال این تجربیات به نسل های آینده، نشستی تخصصی با عنوان «زنان، رسانه و دفاع مقدس» برگزار کند. حضور زنانی که خود در این جبهه ها رسانهٔ زنده ای از این نبرد به شمار می آیند، مردانی که شاهد این فداکاری ها بودند و محققانی که در این خصوص قلم زده اند، سخنرانان این نشست علمی خواهند بود.

گزارش نشست:
به نام خدا
گروه پژوهشی مطالعات زنان پژوهشکده مطالعات اجتماعی
با همکاری
پژوهشکده تاریخ اجتماعی ایران و معاونت فرهنگی اجتماعی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار می کند
نشست علمی زن، رسانه و دفاع مقدس
تاریخ: 3/7/1396
ساعت: 16 الی 18
مکان: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، سالن اندیشه
نشست با حضور سرکار خانم زهرا الماسیان(رزومنده و جانباز دفاع مقدس)،سرکار خانم دکتر فاطمه داداشیان(هیات علمی دانشگاه امیر کبیر و مدیر کل دفترآموزش عالی غیر دولتی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)، سرکار خانم دکتر الهام ملک زاده( دبیر نشست و عضو هیات علمی پژوهشکده تاریخ اجتماعی ایران)، سرکار خانم دکتر فاطمه راکعی( هیات علمی پژوهشکده زبانشناسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و دبیر کلجمعیت زنان مسلمان نواندیش و مدیر عامل انمن شاعران ایران)، جناب آقای دکتر محمود کریمی علوی(رئیس پژوهشکده مطالعات فرهنگی و ارتباطات) برگزار گردید.
در ابتدا دبیر نشست( خانم دکتر ملک زاده) ضمن بیان این نکته که موضوع زنان، رسانه و دفاع مقدس از دو منظر قابل بررسی است. ابتدا نقش رسانه در انتقال تجربیات و سوابق حضور زنان برای نسل اینده است و دیگری، زنانی که به مثابه رسانه در دفاع مقدس نقش آفرینی کرده اند. زنانی که برای رزمندگان شعر، داستان، حماسه نوشتند، موسیقی، فیلم و تئاتر ساختند، عکس، خبر و گزارش تهیه کردند، شهید،جانباز و اسیر شدند را نباید از نظر دور داشت مقام زنانی که در دفاع مقدس حماسه آفریدند و در سنگرهای مختلف جبهه و پشت جبهه به مصاف دشمنان رفتند، همچنین نقش رسانه در ثبت این ایام و انتقال این تجربیات به نسل های آینده وحضور زنانی که خود در این جبهه ها رسانهٔ زنده ای از این نبرد به شمار می آیند، ستودنی است.
خانم دکتر صانع پور مدیر گروه پژوهشی مطالعات زنان پژوهشگاه علوم انسانی نیز با ذکر این نکته که رشادت زنان در صحنه های دفاع مقدس، نتیجه اعتماد به نفسی است که امام خمینی به زنان دادند. در آن روزگاران زنان می توانستند به عنوان عضو مجلس خبرگان انتخاب شوند؛ چنانکه خانم منیره گرجی سال 1358 عضو خبرگان انتخاب شد، و می دانیم خبرگان می توانند رهبری را بازخواست یا عزل و نصب کنند. همچنین از سه نفر نماینده انتصابی امام به شوروی، یک نفر زن یعنی خانم مرضیه دباغ بود. اگر این روند ادامه می یافت امروز زنان علاوه بر حضور در مجلس خبرگان رهبری، حداقل یک سوم از هر یک از قوای مقننه، مجریه و قضاییه را به خود اختصاص می دادند.
سپس خانم زهرا الماسیان رزمنده و جانباز دفاع مقدس به ایراد سخنرانی و بیان خاطرات خود پرداختند ایشان که در ان زمان 15 سال داشتند و به عنوان پرستار خدمت می کردند اظهار داشتند: ما گم شدیم در تاریخ و در عظمت ها گم شدیم. جبهه جنگ گم شد. ما به واقع هرگز به نقش زنان در عرصه تاریخ جنگ و جبهه نپرداختیم.آیا خطراتی داشت که حقایقی که زنان در جنگ خلق کردند بازگو کنند؟ ایا تاکنون فیلمی ساخته شد که بتوانند رسالت من دختر پانزده ساله را در جبهه های جنگ بازگو کنند؟ چیزهایی که ما در کربلای خرمشهر دیدیم و مجاهدات زنان در این عرصه را آیا می توانیم بگوییم که انقطاع زینب تمام شدنی است؟
در این نشست سپس جناب آقای دکتر محمود کریمی علوی به عنوان گزارشگر رادیو در زمان جنگ به ایراد سخنرانی پرداختند: بعضا از صحنه هایی که در جنگ مشاهده می کردم وقتی پشت میکروفن قرار می گرفتم، الهام می گرفتم. دکتر کریمی علوی در پایان صحبت هایشان به ایراد شعر خود درباره زن پرداختند.
در ادامه نشست سرکار خانم دکتر فاطمه داداشیان به ایراد سخنرانی پرداختند: زنان همواره در همه اعصار و قرون بسته به نوع فرهنگ و جامعه ای که در آن زندگی می کردند در مواقع خطر در شکل رزمنده، خبرنگار، پشت صحنه وخط مقدم به ایفای نقش می پرداختند. همان طور که مهم ترین رسانه ای که توانست عاشورا را به اعصار منتقل کند حضرت زینب(س) بودند.
توسعه پایدار بدون امنیت شعاری بیش نیست و خداوند را شاکرم که جان برکفانی از جمله مردان و زنانی که در گذشته و حال این مملکت را محافظت می کنند در این راه قدم برداشتند.
در پایان خانم دکتر راکعی بیان داشتند که بزرگترین افتخاری که می تواند برای هر ملتی باقی بماند اینست که زنان و مردان آن برای زیباترین امال و آرزوها انقلاب کردند و عزیزانشان را فدا کردند و در جنگ تحمیلی بزرگترین حماسه ها را آفریدند. آن عشق و آن ارزش و آن شجاعت ها باید ما را برانگیزد که راه را ادامه بدهیم تا جایی که به افق روشن فردا برسیم و در راه توسعه با همه ایمان و اعتقادمان گام برداریم.
ایشان سپس به ایراد اشعار خود در وصف جانبازان و همسران جانباز پرداختند.

 

 

 

 

 

فایل های ضمیمه

 

 


نظر شما :