گروه پژوهشی مطالعات زنان برگزار کرد: "کارگاه نظریه پردازی در حوزه مطالعات زنان"

۲۵ دی ۱۳۹۵ | ۱۲:۳۱ کد : ۱۴۶۷۱ خبر و اطلاعیه
تعداد بازدید:۱۷۳۸
گروه پژوهشی مطالعات زنان برگزار کرد: "کارگاه نظریه پردازی در حوزه مطالعات زنان"

گروه پژوهشی مطالعات زنان پژوهشکده مطالعات اجتماعی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار کرد:

کارگاه آموزشی نظریه پردازی در حوزه مطالعات زنان

مدرس: دکتر شهریار نیازی

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران

مطالعات و پژوهش های مربوط به زنان در کشور ما، ضمن برخورداری از ویژگی های مثبت، به فقر نظریه پردازی های بومی مبتلاست. نگاه انفعالی به مسئله زنان آثار خود را بر محورهایی چون مساله شناسی، ضرورت یابی، نوع رویکرد  به مساله زنان، و نوع آسیب شناسی بر جای گذاشته است. از طرف دیگر مطالعات زنان گاه با تردید و ابهام نگریسته شده است؛ گاهی در این مساله، نوعی سردرگمی وجود داشته؛ گاه از فرهنگ دینی فاصله گرفته شده؛ و گاهی پژوهش های حوزه زنان با  فقر اطلاعاتی و آماری همراه بوده است. از این رو پرسش های اساسی و گاه متعارضی در این باب شکل گرفته به طوری که نظریه پردازی در این حوزه را با مشکلاتی مواجه نموده است.

از جمله خواسته ها و  اهداف جامعه کنونی ایران، گفتمان سازی روزآمد دینی است که مستلزم حضور تعیین کننده مشارکت کلان زنان در جامعه است که نقش سرنوشت سازی در توسعه پایدار خواهد داشت.که این مشارکت فراگیر و آگاهانه، مستلزم نظریه پردازی هایی است که مبتنی بر هویت اسلامی ـ ایرانی زنان باشد تا در سطوح ملی و بین المللی، بستری مناسب را برای تحقیقات و مطالعات زنان از سه حیث فردی، خانوادگی، و اجتماعی را فراهم سازد.

گروه پژوهشی مطالعات زنان در سلسله درس گفتارهایی، زمینه های نظریه پردازی هایی را تدارک دیده است که پایه های محکمی برای سیاستگذاری ها و برنامه ریزی های کلان مبتنی بر انگاره های اسلامی ـ ایرانی بنا کند تا نگرشی نوین در جامعه علمی پایه ریزی شود.

 

این دوره با هدف  افزایش اطلاعات مخاطب در زمینه مطالعات نوی نظری در حوزه جنسیت و باز اندیشی درباره ارزشهایی که زنان می توانند در حوزه‌های نظری و عملی خلق کنند همچنین ایجاد توان تشخیص جهتگیریهای جنسیتی در متون تخصصی، روشهای نظریه پردازی و ... در سرفصل های ذیر برگزار خواهد شد:

زبان و جنسیت

مدیریت جنسیت

امنیت انسانی زنان

فقه زنان

حقوق انسانی زنان

 

شرکت در این دوره برای دانشجویان رشته مطالعات زنان، جامعه شناسی، حقوق و فلسفه و علاقه مندان به مباحث حوزه مطالعات زنان ضروری است.

 

شرکت در این دوره برای تمامی متخصصان و علاقمندان علوم انسانی بلامانع است.

 

فایل های ضمیمه


نظر شما :