کارگاه بین‌المللی مطالعات زنان و خانواده

۳۰ شهریور ۱۳۹۰ | ۱۵:۲۵ کد : ۱۳۰۹ مقالات برگزیده
تعداد بازدید:۲۲۳۱
کارگاه بین‌المللی مطالعات زنان  و خانواده

15 تا 19 شهریورماه1390، تهران میزبان جمعی از زنان مسلمان فعال در عرصه بین‌المللی است که برای شرکت در دوره آموزشی پنج روزه مطالعات زنان و خانواده به ایران سفر می‌کنند. این دوره به همت پژوهشگاه علوم انسانی  و مطالعات فرهنگی و سازمان غیر دولتی ترنم اندیشه  برگزار می شود .
شرکت‌کنندگان، از کشورهای هند، پاکستان، فیلیپین، اندونزی، تایوان، تانزانیا، کنیا، سریلانکا و قزاقستان در این دوره حضور دارند.

«نقد و بررسی فمینیسم و فمینیسم اسلامی»، «نظام حقوق زن در اسلام»، «زن، خانواده و رسانه»، «زن، خانواده و اقتصاد»، «حقوق بشر و مناسبات قدرت»، «سبک زندگی»، «نقد وبررسی اسناد بین المللی در حوزه مسایل زنان» از جمله موارد مطروحه در کارگاه‌های آموزشی فوق است.


از آنجا که رواج مدرنیته با آموزه‌های نظری چون سکولاریسم، اومانیسم و لیبرالیسم از یک سو و رواج سبک زندگی مدرن و آموزه‌های فمینیستی از سوی دیگر و دست و پنجه نرم کردن با پیامدهای این آموزه‌ها، تجربه همه کشورهای مسلمان است، برگزاری چنین دوره‌هایی می‌تواند فرصتی مناسب برای تبادل اندیشه‌ها، تجارب و یافتن راهی برای بازگشت به آموزه‌های اسلامی و سبک زندگی اسلامی در دوران معاصر باشد.


افزایش چشمگیر حضور اجتماعی زنان و غلبه تعداد زنان در مقاطع عالی آموزشی و چالش‌هایی که زنان و خانواده‌ها برای حفظ ارزش‌های اسلامی و سنتی از یک سو و موفقیت در نقش‌های جدید از سوی دیگر داشته و دارند،  به دلیل پویایی و غنای ناشی از تفکر اسلام ناب محمدی و اندیشه استکبار ستیز انقلاب اسلامی، منجر به تولید گفتمانی قابل تأمل و ارزشمند در مقابل جریان فمینیستی غالب جهانی شده است.


مرکز امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ونیز سازمان هلال احمر در برگزاری این دوره مشارکت دارند.


لازم به ذکر است که سازمان هلال احمر در همین زمینه، آموزش مدیریت بحران را با نگاهی ویژه به مسائل زنان برای شرکت کنندگان ارائه نموده و آنها ضمن بازدید از سازمان، با فعالیت های این جمعیت در ایران آشنا می‌شوند.

فایل های ضمیمه


نظر شما :