سخنرانی تحلیلی بر بیانیه لوزان

۲۳ فروردین ۱۳۹۴ | ۱۳:۱۱ کد : ۹۸۳۰ خبر
تعداد بازدید:۷۳۷
سخنرانی تحلیلی بر بیانیه لوزان

بهروز کمالوندی: باید تقابل با قدرت‌های خارجی را به حداقل ممکن کاهش دهیم

پژوهشکده نظریه پردازی سیاسی و روابط بین‌الملل پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در 25 آبان 1394 میزبان سخنگوی سازمان انرژی اتمی بود. بهروز کمالوندی طی سخنانی که به مناسبت بیانیه لوزان ایراد کرد، از عملکرد تیم مذاکره کننده کشورمان دفاع کرد.

وی ابتدائاً تصریح کرد که در موضوع هسته‌ای دو راه برای ما وجود دارد: حالت تقابلی که با تشدید تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی و تهدید نظامی دشمنان همراه است. این راه ضمن اینکه می‌تواند باعث ایجاد انگیزه و تلاش و اتکا به توانایی‌های خودمان شود، به لحاظ اقتصادی مشکلاتی را برای کشورمان ایجاد کرده است . راه دوم مواجهه با قدرت‌های بزرگ ضمن حفاظت از منافع و دستاوردهای کشور است. این راه که مستلزم کاهش نگرانی‌های طرف مقابل است، استراتژی دستگاه سیاست خارجی کشورمان است .

کمالوندی اظهار داشت ثبیت حقوق هسته‌ای ایران (و نه به رسمیت شناختن این حقوق) جزو استراتژی تیم مذاکره‌ کننده فعلی ایران است. طبق بیانیه‌ای که روی آن توافق شده، ما برخی محدودیت‌های مختصر در زمینه غنی سازی و تحقیق و توسعه را پذیرفته‌ایم البته برخی از آنها پس از یک دوره 10 ساله لغو شدنی هستند. ساخت فردو اساساً برای ضمانت نطنز بوده که اهمیت استراتژیکی برای کشورمان دارد. در توافق‌ها هم بر حفظ آن تأکید شده و از آن برای تحقیق و توسعه استفاده خواهد شد. ما به دسترسی‌های مدیریت شده برای بازدید از تأسیساتمان اجازه می‌دهیم، اما اجازه سوء استفاده داده نخواهد شد.

بخش پایانی سخنان سخنگوی سازمان انرژی اتمی به دفاع از عملکرد تیم هسته‌ای کشورمان اختصاص داشت و گفت که تلاش‌های دکتر ظریف و تیمش برای مردم و کشور صورت می‌گیرد.


خبر گزاری فارس :

خبر گزاری ایرنا :

روزنامه همشهری :


فایل های ضمیمه


نظر شما :