موج نوین منازعات سیاسی در عراق؛ با تأکید بر مسأله داعش بررسی شد

۰۴ تیر ۱۳۹۳ | ۱۹:۲۷ کد : ۷۶۹۳ خبر
تعداد بازدید:۹۲۳
موج نوین منازعات سیاسی در عراق؛ با تأکید بر مسأله داعش بررسی شد

نشست علمی تخصصی «بررسی موج نوین منازعات سیاسی در عراق؛ با تأکید بر مسأله داعش» در چارچوب فعالیت­ های علمی پژوهشی پژوهشکده نظریه‌ پردازی سیاسی و روابط بین ‌الملل سه‌شنبه سوم تیرماه در سالن حکمت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد.

در این نشست دکتر عبداله قنبرلو عضو هیأت علمی گروه روابط بین‌الملل پژوهشکده ضمن اشاره به روند تشکیل گروه داعش در منطقه به بررسی بسترهای زمینه‌ساز یورش این گروه در عراق همچون تحولات سوریه و مشکلات درونی دولت نوری مالکی پرداختند.

وی با تأکید بر اینکه نزاع جاری در عراق نزاعی اساساً سیاسی اما با استفاده از ابزارهای مذهبی است؛ نقش برخی دولت‌های پرنفوذ منطقه‌ای را در خیزش داعش تعیین کننده ارزیابی کرد.

دکتر قنبرلو ابعاد گوناگون تکوین بحران کنونی، چند فرضیه مهم همچون تلاش برخی قدرت‌های منطقه‌ای برای فرار از موج دموکراسی‌خواهی از طریق دامن زدن به اختلافات شیعه- سنی، افزایش اعتماد به نفس اقلیت‌های جوامع عربی به تبع گشایش فضای سیاسی پس از انقلاب‌های اخیر منطقه، بحران سوریه و جنگ نیابتی درون آن، و رشد و گسترش القاعده در سال‌های اخیر را بررسی کرد.

قنبرلو در پایان به این برآیند رسید که برای مهار مؤثر و پایدار مسأله افراط‌گرایی نیاز به تعامل در دو سطح است. نخست سطح ملی که در آن تفاهم داخلی و بازسازی انسجام ملی عراق اهمیت دارد، و دوم سطح منطقه‌ای که در چارچوب آن بایستی به برقراری همکاری میان کلیه بازیگران ذی‌نفوذ و فعال در منطقه پرداخت.

ناصر کنعانی، رئیس ستاد عراق در وزارت امور خارجه دیگر سخنران این جلسه بود. وی در آغاز به تاریخ پیدایش و شکل‌گیری گروه تروریستی داعش در سال 2004 پرداخت. سپس گفت: این گروه‌ها اساساً ماهیت ابزاری دارند که هر از گاهی رشد کرده و سپس فروکش می‌کنند.

وی تصریح کرد: منازعهٔ امروز عراق کاملاً ماهیت سیاسی دارد و مذهب و دامن زدن به اختلاف مذهبی اساساً با رویکرد ابزاری مطرح شده است. پیروزی‌های سیاسی ـ نظامی دولت و مردم سوریه و دولت نوری مالکی در انتخابات اخیر وضعیت نگران کننده‌ای برای گروه‌های تروریستی پدید آورده بود.

او افزود: وضعیت جدید موجب ورود جدی مرجعیت دینی در عرصه سیاست شد. در حال حاضر وارد شدن مردم عراق در صحنهٔ مبارزه با تروریسم، موجب متوقف شدن عملیات گروه داعش شده است و کنترل و مدیریت وضعیت پیش آمده توسط دولت به خوبی انجام می‌شود.

کنعانی در پایان سخنانش گفت: برخی از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی ایران در تقابل با نظام جمهوری اسلامی تلاش کردند نزاع ساختگی عربی ـ عجمی را در سطح منطقه حاکم کنند، لیکن در این کار موفق نشدند. تلاش جدید آنان، این است که این نزاع را به نزاع ساختگی شیعه و سنی تغییر دهند اما قدرت نرم جمهوری اسلامی به دلیل نفوذ در عمق جهان عرب این تلاش را هم ناکام گذاشته است.

در پایان این نشست حاضران که بیشتر از اساتید و کارشناسان امور سیاسی بودند، با طرح نظرات و پرسش‌های مختلف، در تکمیل مباحث نشست مشارکت کردند.

فایل های ضمیمه


نظر شما :