گزارش دوازدهمین پیش_ نشست کنگره بین_المللی بقیع؛ مدفن امامان و اصحاب

گزارش دوازدهمین پیش_ نشست کنگره بین_المللی بقیع؛ مدفن امامان و اصحاب
۰۷ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۳:۵۹ کد : ۲۵۱۵۸ خبر گزارش نشست
تعداد بازدید:۱۵۸
گزارش دوازدهمین پیش_ نشست کنگره بین_المللی بقیع؛ مدفن امامان و اصحاب

گزارش دوازدهمین پیش‌ نشست کنگره بین‌المللی بقیع؛ مدفن امامان و اصحاب چرایی تخریب قبور بقیع و ضرورت بازسازی آن

«دوازدهمین پیش‌ نشست کنگره بین‌المللی بقیع؛ مدفن امامان و اصحاب» که به تبیین چرایی تخریب قبور بقیع و ضرورت بازسازی آن اختصاص داشت، توسط پژوهشکده حج و زیارت و با همکاری مجمع جهانی اهل بیت (علیهم‌السلام)، ساعت 10 صبح مورخ پنجشنبه سوم اسفندماه 1402 شمسی، در محل مجمع جهانی اهل بیت‌ (علیهم‌السلام) در شهر قم برگزار شد.

سخنرانان نشست آیت‌الله محمدهادی غروی یوسفی استاد مبرز تاریخ اسلام در حوزه علمیه قم و دکتر کامیار صداقت ثمرحسینی هیئت‌علمی پژوهشکده «مطالعات سیاسی، روابط بین‌الملل و حقوق» در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی بودند.

ابتدا آقای محمود بختیاری، دبیر نشست مذکور، به معرفی کنگره بین‌المللی بقیع؛ مدفن امامان و اصحاب و موضوع آن پرداخت.

سپس آیت‌الله غروی یوسفی در موضوع استفاده ابزاری آل سعود از تکفیر برای توجیه قیام خویش علیه دولت عثمانی به سخنرانی پرداخت و زوایایی از علل تخریب قباب قبرستان بقیع به دست عمّال آل سعود را تبیین کرد. در ضمن سخنرانی ایشان مسئله بقیع در شعر شاعران نظیر دیوان اشعار شیخ صالح الکواز حلّی و تلاش‌های علمای اسلام نظیر آیت‌الله‌العظمی سیّد عبدالله موسوی شیرازی در اقامه مجالس یادبود و عزا به مناسبت فرا رسیدن 8 شوّال (تخریب قباب بقیع) در نجف اشرف اشاره مورد توجه قرار گرفت. در مجالس یادبود بقیع از طرف آیت‌الله العظمی موسوی شیرازی، عالم و خطیب برجسته، مرحوم سیّد جواد شبّر (قدس سره) منبر می‌رفت.

در ادامه، دکتر صداقت ثمرحسینی به تشریح اهمیت مسئله مطالبة بازسازی جنة البقیع در ادوار تاریخ وحدت اسلامی پرداخت و با تأکید بر اهمیت منابع شناخت واقعة تخریب قباب بقیع، به ارائه پیشنهادی مبنی بر تنظیم و انتشار مجموعه متون (نه صرفاً فهرست‌نویسی) کلّیه تلگرام‌ها و نامه‌های تاریخی، اعلامیه‌ها، بریده جراید، اسناد رسمی، سفرنامه‌ها و خاطرات، اشعار و ... در موضوع حج و اماکن متبرکه حجاز خاصه جنة البقیع در دهه 1920م (حوالی 30 - 1340ق) پرداخت و راه آن را به کارگیری محققان بومی در کشورهای مختلف دانست که هم سندپژوه و هم مسلط و ماهر به منبع‌شناسی باشند.

وی در ادامه بر پایه تحلیل چند نمونه تلگرام، سند رسمی و جراید دهه 1340 قمری (1920 میلادی)، به دو جلوه تقریبی مهم در مواجهه با تخریب قبرستان بقیع، یکی در شهر بمبئی هند (4 سپتامبر 1925م) و دیگری در جلسه پایانی  کنگره حج (1344ق / 1926م) پرداخت و اشاره داشت که باهم دیدن اسناد و اخبار موجب به چالش کشیدن روایت‌ سعودی در دفاع از عملکرد خود می‌شود. وی در پایان سخنرانی خویش بر اساس کتاب خاطرات شیخ محمد بن ابراهیم الاحمدی الظواهری مفتی مصر و شیخ الازهر، جلسه پایانی کنگره حج به سال 1344ق را در مورد تخریب بقیع مرور کرد.

بخش پایانی جلسه علمی مذکور، استادان حاضر در جلسه به ارائة نظرات و پرسشهای خود پرداختند.

نیز ببینید:

وبگاه حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت: https://hajj.ir/fa/119607

گزارشی از جلسه در خبر گزاری رسمی حوزه:   

https://www.hawzahnews.com/news/1139643

وبگاه خبرگزاری اهل بیت علیهم السلام (ابنا) :

https://fa.abna24.com/story/1439937


نظر شما :