یادداشتی از حجت الاسلام والمسلمین داود مهدوی زادگان

نقد برنامه زاویه "کرونا در زاویه"

۰۸ آذر ۱۳۹۹ | ۰۰:۳۰ کد : ۱۹۹۳۶ خبر
تعداد بازدید:۵۳۰

کرونا در زاویه

♦️برنامه امشب زاویه با عنوان " کرونا و نظام اجتماعی سلامت "، گرچه پر شور و بظاهر چالشی بود ولی گمراه کننده و به قول یکی از دو کارشناس، بلاگردان علوم انسانی و اجتماعی بود. دیدگاه هر دو نزدیک به هم و مدافع دانش اجتماعی و منتقد نظام فعلی سلامت بودند. گمان نمی کنم که مجری خوب برنامه هم از پاسخ ها آنان قانع شده باشد.

♦️پاره ای از نقدهای هر دو کارشناس بر مدیریت بحران کرونا جدی و درست است. ولی این دو بزرگوار طوری سخن گفتند که گویی دانش اجتماعی برای مهار بحران کرونا دستش پر است و حرف، بسیار دارد ولی مدیریت بحران مایل به استفاده از آن نیست. در حالی که واقعیت چیز دیگری است.

♦️کرونا دانش اجتماعی را به چالش کشاند و نشان داد که این دانش برای وضعیت بحرانی مانند کرونا هیچ دستورالعمل اجرایی ندارد. بخلاف دانش پزشکی که پروتکل‌هایش آماده بود. تمام دانشگاه‌ها و پژوهشگاه های علوم انسانی مانند مدارس آموزش و پرورش به حال نیمه تعطیل درآمدند ولی مراکز پزشکی تعطیل نشدند.

♦️دو گانه شمال و هیات را نمی توان انکار کرد. با هیاهوی کاذب، تشرف به اماکن مقدسه و فعالیت مساجد و هیأت های مذهبی و انجام مناسک دینی و اربعین را به حال تعلیق در آوردند. اما وقتی پای عشق و حال شمال به میان آمد، گفتند این دو گانه بسیار اشتباه است. ظاهراً کارشناس محترم نبشته ها و گفته های روزهای اولیه خود را از خاطر برده است.

♦️کرونا نشان داد که کدام گروهای مردمی در حرف و کدامیک در عمل، اهل خدمت هستند. در چند دهه اخیر صدها گروه مردم نهاد مجوز فعالیت گرفتند. پس، مشکل در بی اعتمادی نیست بلکه مشکل در این است که اغلب این موسسات مردم نهاد برای خدمت تاسیس نشدند. برای خدمت رسانی نیاز به دعوت رسمی نیست.

♦️مساجد و هیأت های مذهبی همان کارکرد خدمت رسانی را که NGO ها شعارش را می دهند، دارند و از همان روزهای اولیه شیوع ویروس منحوس کرونا وارد عمل شدند ولی متاسفانه کارشان را به تعطیلی کشاندند. در حالی که NGO ها همچنان منتظر دعوت نامه رسمی هستند!

♦️‏به هر روی، جای دارد برنامه وزین زاویه، برای حل مساله اجتماعی کرونا، برنامه تکمیلی با عنوان " کرونا و چالش نا کارآمدی علوم انسانی و اجتماعی " برگزار کند.
#کروناوعلوم_اجتماعی
داود مهدوی‌زادگان
6 آذر 99


نظر شما :