معرفی

تعداد بازدید:۱۳۵۶

مدیریت ترویج دستاوردهای پژوهش های علوم انسانی

مدیریت ترویج دستاوردهای پژوهش­های علوم انسانی یکی از سه مدیریتی است که ذیل معاونت کاربردی­سازی علوم انسانی و فرهنگی قرار دارد. این مدیریت بر اساس اسناد بالادستی (ازجمله نقشه جامع علمی کشور که در آن توجه به علم و تبدیل آن به گفتمان اصلی جامع (راهبرد کلان 2 فصل 4)، سیاست­ های کلی علم و فنانوری ابلاغی مقام معظم رهبری که بر افزایش درک اجتماعی از اهمیت توسعه علم و فناوری تأکید شده است، برنامه توسعه پژوهشگاه که راهبردهای 1، 2، 4، و 6 و همچنین سیاست های 2،6، 15، 16، 17، 20، 28، و 31 را شامل می­شود و نیز ایده پژوهشگاه بدون دیوار (پژوهشگاه جامعه­ مدار و خدمات پایدار) فعالیت می­ کند. با توجه به اسناد بالادستی و نیز در نظر داشتن مصالح و منافع پژوهشگاه و با هماهنگی و همگرایی کامل معاونت کاربردی­سازی علوم انسانی و فرهنگی، محورهای اصلی فعالیت مدیریت ترویج  عبارت­ند از:

  • بهبود روش ­های موجود و انتقال یافته­ های جدید تحقیقی
  • برنامه ­ریزی، حمایت و پشتیبانی و اجرای طرح­های ترویجی در زمینه علوم انسانی
  • برنامه­ ریزی آموزش برای تربیت نیروی انسانی
  • برنامه ­ریزی ترویج و انتقال یافته­ های علمی طرح­ های پژوهشی
  • برنامه­ ریزی و مدیریت جشنواره­ ها، نمایشگاه­ ها و کارگاه­ های آموزشی علمی و تخصصی
  • برنامه­ ریزی، حمایت و پشتیبانی، توسعه و تجهیز شبکه ترویجی متناسب با نیاز
  • سامان­دهی، حمایت و پشتیبانی فضاها و امکانات آموزشی ترویجی
  • اجرا و طراحی سیستم ارتباطی مناسب با استفاده از تکنولوژی ­های نوین برای تقویت در راستای تعامل عناصر شبکه  ترویج
  • برنامه ­ریزی و مدیریت تولید رسانه­ های آموزشی و ترویجی
  • تلاش برای معرفی توانمندی­ ها و دستاوردهای علمی- پژوهشی کاربردی در جامعه
  • ایجاد و ارتباط و همکاری هرچه بیشتر با مراکز، مؤسسات و نهادهای فکری، فرهنگی و انقلابی
  • برنامه ­ریزی به منظور توسعه آموزش­های فرهنگی، سیاسی و اخلاقی از طریق برگزاری کارگاه­ های آموزشی و سمینارها و مجامع فرهنگی، فکری و سیاسی پژوهشگاهی با استفاده بهینه از توان موجود نهادهای اسلامی و انقلابی و نظارت بر آنها، اهتمام به ترویج فرهنگ گفت­وگو، نقد روشمند، آزاد اندیشی و گسترش زمینه ارتباط پژوهشگاهیان با صاحب کارگاه­ها و سمینارها (حضوری و مجازی)
  • ایجاد ارتباط با مجامع علمی و تحقیقاتی برای ترویج علوم انسانی

مدیریت ترویج دستاوردهای پژوهش­ های علوم انسانی شامل دو گروه به نام های "گروه ترویج، آموزش ­های تخصصی و مجازی" و "گروه پرتال و سامانه ­ها" (پرتال جامع علوم انسانی و وبسایت پژوهشگاه) است.

آخرین ویرایش۰۷ اسفند ۱۴۰۲