صد مفهوم ارتباطی
سنجش رسانه ها

سنجش رسانه ها [1]
پریسا مدارنیری
کارشناس ارشد مطالعات فرهنگی و رسانه، پژوهشگر رسانه
کارشناس ارشد علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه تهران، پژوهشگر رسانه
هنگام مطالعه در زمینه «سنجش رسانهها»، در بخش مطالعات اسنادی مربوطه در میان مقالات و پژوهشهای علمی منتشر شده، واژگان متفاوتی ناظر بر مفهوم «سنجش رسانه» ای، مشاهده می شود که طیف وسیعی را شامل میشوند و هریک ناظر بر وجهی از آنچه هستند که بهعنوان سنجش و پایش تلقی میشود. واژههای این حوزه بر مخاطب، محتوا، عملکرد سازمانی و آثار متمرکز هستند؛ این واژهها عبارت هستند از نظارت، ارزیابی، ارزشیابی، رصد، تحلیل، اثرسنجی، افکارسنجی و ... جدول زیر نگاهی به کاربرد این واژگان در ادبیات حوزه رسانه دارد.
جدول 1. تعریف مفاهیم
معنای بهکار گرفته شده در منابع و پژوهشهای مرتبط |
واژه |
ردیف |
اندازهگیری مخاطب، به فرایند جمعآوری و تحلیل اطلاعات برای تعیین اندازه و ترکیببندی مخاطبان میپردازد. این فرایند باعث تولید این بینش میشود که چهکسی، چه مدت زمانی و با چه مشخصات جمعیتشناسی و جغرافیایی برنامههای تلویزیون را تماشا میکند. این اطلاعات بسیار مورد نیاز تبلیغدهندگان، خریداران رسانه و شرکتهای رسانهای است که درباره استراتژیهای تبلیغاتی و انتخاب برنامهها تصمیم بگیرند و نهایتاً این اطلاعات نقطه شروع بودجهبندی تبلیغاتی آنها برای رسیدن به اهدافشان است. تعریف اندازهگیری مخاطب تلویزیون در تمام سکوهای رسانهای گوناگون که علاوه بر تلویزیون شامل رادیو، رسانههای چاپی و دیجیتالی است، برای شناخت رفتارهای مخاطب قابل استفاده و سودمند خواهد بود. [1] این اندازهگیری میزان مصرف یا مواجهه مخاطب با رسانه شامل: تخمین روزانه، هفتگی، فصلی و سالیانه تعداد بینندگان و شنوندگان یک کانال تلویزیونی یا ایستگاه رادیویی. توجه ویژه پخشکنندگان به الگوهای میانگین افزایش و کاهش در طبقهبندی ویژگیهای مخاطبان. [2] |
اندازهگیری (مخاطب) (Measurement) |
1 |
بهطورکلی ارزیابی مخاطبان رادیو و تلویزیون با سؤالهایی مانند چه زمانهایی به رادیو گوش میدهید؟ چه تعداد شنونده به رادیو گوش میدهند؟ کدام ایستگاه رادیویی بیشترین دنبالکننده را دارد؟ چه مخاطبانی ایستگاههای رادیویی جذب میکنند؟ برنامه مورد علاقه تلویزیونی مخاطب برحسب جنسیت کدام است؟ چه گروههایی از مخاطبان از خدمات گیرندههای تلویزیونی، استفاده میشود؟ چه تعدادی تلویزیون را دنبال میکنند؟ کدام ایستگاه تلویزیونی بیشترین دنبالکننده را دارد؟ و ایستگاههای تلویزیونی چه مخاطبانی را جذب میکنند، انجام میشود. [3] |
ارزیابی مخاطبان رادیو و تلویزیون (مخاطب) Assessment)) |
2 |
ارزیابی یا ارزشیابی[4] ، داوری کردن درباره چیزی که خوب است یا بد یا اینکه چطور میتواند خوب یا بد باشد. ارزیابی یا ارزشیابی میزان انحراف یا مطابقت با الگوها و استانداردهای مشخص را نشانمیدهد. الگوها و استانداردها اغلب پیش از این در لیست مشخصی تهیه و تنظیم شدهاند و محتوا براساس میزان مطابقت با آنها مورد ارزیابی / ارزشیابی قرار میگیرند. |
ارزیابی / ارزشیابی (محتوا) Evaluation)) |
3 |
این واژه ناظر بر انجام فعالیتهای نظارتی رسانه بر جامعه جهت دستیابی به شناختی از جامعه است؛ نقش نظارتی اخبار و اطلاعات در گردش که یکی از مهمترین نقشهای رسانههای جمعی است، را لاسول در سال 1948 ذیل سه عملکرد اصلی ارتباطات اجتماعی تبیین کرد که نقش نظارتی یکی از این سه عملکرد بود. [5] این واژه بر نظارت رسانه بر مردم تمرکز دارد. |
نظارت رسانه بر جامعه Surveillance)) |
4 |
یک نظارت سیستماتیک است بر اجراهای رسانهای با اهداف شرح داده شده آنها. این پایش با تمرکز روی محتوا، باعث تولید شناخت درباره رسانه میشود. [6] در ایران نخستینبار در سال ۱۳۸۵ علی قنواتی، مدیرکل وقت روابط عمومی وزارت نفت، واحدی تحت عنوان مانیتورینگ در روابط عمومی این وزارتخانه راهاندازی کرد. واحدی با عنوان «پایشگری رسانهها».[7] معمولاً بولتنهای روابط عمومی براساس همین مفهوم تنظیم میشوند.[2] |
پایش رسانهها Monitoring)) |
5 |
برلسون[3] (1952) پنج هدف اصلی را برای تحلیل محتوا پیشنهاد میدهد: برای توصیف مشخصات ماده و جوهر اصلی محتوای پیام، برای توصیف مشخصات محتوای پیام، برای درک استنباط تهیهکنندگان محتوا، برای درک استنباط مخاطبان محتوا، برای پیشبینی اثرات محتوا بر روی مخاطبان. [8] تحلیل محتوا یک شیوه پژوهشی است که برای تشریح عینی، منظم و کمی محتوای آشکار پیامهای ارتباطی بهکار میرود. بهعبارتدیگر، تحلیل محتوا نوعی ابزار تحقیق است که بهمنظور تعیین وجود کلمات و مفاهیم معین در متن یا مجموعهای از متون مورد استفاده قرار میگیرد و محقق، وقوع، تکرار و ارتباطات آنها را مورد تحلیل قرار میدهد و سپس پیامهای درون متون، نویسندگان، شنوندگان و حتی فرهنگی را که آن کلمات و مفاهیم قسمتی از آن بوده را استنتاج میکند. [9] |
تحلیل (محتوا) Analysis)) |
6 |
مشاهده روزمره و مشاهده علمی، دریافت و درک هدفمند محیط از طریق حواس و ثبت این دریافتها در واحدهای اطلاعاتی است. مشاهده مستلزم توجه منظم و نظاممند و ثبت رویدادها، رفتارها و موضوعهایی است که در محیط اجتماعی، مکان یا محل مورد تحقیق وجود دارد. مشاهده بهعنوان مقدمه نظارت و ارزیابی در منابع تحقیقاتی دیده شدهاست. [9] |
مشاهده Observation)) |
7 |
این واژه بهمعنای آموزش، راهنمایی، نظارت و مشاهده کارکنان یا کارگران خط اول در حین انجام وظایف در سازمان است. به فعالیتهایی در محل کار اشاره دارد که در آن مدیر بر فعالیتها و مسئولیتهای کارکنانی که مدیریت میکند نظارت میکند. این یک کارکرد شغلی مهم برای مدیران در تمام سطوح سازمانهاست[10] و بخشی از آن، قابل پیادهسازی در سازمان رسانه نیز هست. |
کارکنان سازمان Supervision)) |
8 |
اقدامهایی برای کنترل و نظارت بر یک فعالیت و اطمینان از انجام صحیح آن[11].این امر متوجه نوعی از سنجش است که بر حسن انجام یک فعالیت رسانهای اعم از تمامی شئون محتوا، تأثیر، کیفیت پخش و ... نظارت میکند و به مفهوم ارزیابی / ارزشیابی در تعریف مفهومی و عملیاتی بسیار نزدیک است |
نظارت Oversight)) |
9 |
ارزیابی تأثیر یا مطالعهای در مورد تأثیرات مضر یا مفید یک اقدام برنامهریزی شده بر یک مکان، فعالیت یا گروه خاص از افراد، یا گزارشی که در آن نتایج چنین مطالعهای ارائه شدهاست. |
اثرسنجی (impact assessment) |
10 |
در توضیح جدول فوق ذکر موارد زیر در شناخت تفاوت واژگان و انواع کاربرد آنها ضروری است:
در تفاوت نظارت و ارزیابی میتوان گفت: ارزیابی میتواند در انتهای یک طرح یا برنامه صورت گیرد ولی در مورد نظارت اینطور نیست، نظارت یک فرایند «مستمر» بوده که طی اجرای برنامه، قابلیت تصحیح فوری هرگونه انحراف از اهداف عملیاتی را امکانپذیر میسازد. در نظارت، میزان انحراف احتمالی عملکرد از برنامههای آن سازمان بررسی و تلاش میشود فعالیتها دقیقاً با اهداف برنامه منطبق باشند[12].
در مقایسه تحلیل و ارزیابی (ارزشیابی)؛ باید گفت هر دو اصطلاحی هستند که دستبهدست هم میدهند و ازآنجاییکه آنها اغلب با هم استفاده میشوند، تمایز بین این دو اصطلاح دشوار مینماید. تجزیه و تحلیل شامل بررسی اجزای یک موضوع، ایده یا شیء به روشی دقیق و منظم برای درک ساختار، روابط یا الگوهای آن است.
ارزیابی مستلزم بررسی ارزش، اهمیت، کیفیت، قضاوت یا نتیجهگیری براساس معیارها یا استانداردهای تعیین شده است. تمایز اصلی در «اهداف و نتایج» آنها نهفته است. تحلیل بر درک و تجزیه یک موضوع در حین ارزیابی تمرکز دارد تا ارزش یا شایستگی آن را تعیین کند. تحلیل یک گام مهم در مطالعات دانشگاهی است و شامل کنجکاوی و درک عمیق یک مشکل و تفسیر عینی راهحل بوده و شامل توضیح یک پدیده است. ارزیابی نسبتاً ذهنی است که شامل تصمیمگیری در مورد تواناییها و مهارتها نیز میشود. تحلیل، تجزیه و تفسیر دادههاست. که برای بهدست آوردن عوامل، اثرات و اهمیت دادهها استفاده میشود. تحلیل به فرایندهای فکری طولانیتری نیاز دارد زیرا دادهها برای توضیح بیشتر باید تجزیه شوند. ارزیابی اما فرایندی است که پس از تجزیه و تحلیل صورت میگیرد و نتیجه تحقیقات انجام شده روی دادهها را ارائه میدهد. [13]
واژه Surveillance بهمعنای نقش نظارتی رسانهها بر جامعه با اولویت اطلاعرسانی و خبررسانی استفاده میشود. واژه Monitoring بهمعنای یک نظارت نظاممند بر اجراهای رسانهای است که گروه مشخص و با هدف ارزشیابی انجام میشود (معادل فارسی آن پایش رسانهای در نظر گرفته میشود). واژههای Supervision و Oversight هر دو بهمعنای نظارت بر کارکنان در حین انجام کار است که استفاده از این دو لغت در دامنه جستجوی این تحقیق، در ادبیات مدیریت سازمانی و سازمان رسانهای، معنا مییابد.
از بررسی گستره وسیع مفاهیم همجوار بهکار برده شده میتوان دریافت، واژگان تحلیل، نظارت، ارزیابی یا ارزشیابی متمرکز بر محتوا، واژه اندازهگیری در حوزه مخاطبپژوهی و واژه اثرسنجی نیز با تمرکز بر تأثیر محتوا بر مخاطب، بهکار برده میشوند.
جمع بندی
اصطلاح «سنجش و پایش رسانه ها» در مطالعات و پژوهشها فراوانی وسیعی از نظارت، ارزیابی و تحلیل محتوا، مخاطبسنجی، افکارسنجی، اثرسنجی را شامل می شود.
پایش واژهای است که بیشتر متوجه بازنمایی خدمات یا کالا در رسانه است و کلمه سنجش همتراز هرگونه نظارت، ارزیابی، تحلیل و ... است. لذا پیشنهاد می شود برای آنچه مدنظر از بررسی عملکرد، نظارت، ارزیابی و... است، از واژه سنجش بهره گرفته شود؛ ناگفته نماند به دلیل کاربرد متعدد کلماتِ هممعنی در فضای علمی رسانه ای فارسی در این حوزه، در برخی موارد چنین همپوشانی مشاهده میشود؛ اما توصیه میشود با تمرکز بر واژه «سنجش» تمامی طیف وسیع واژگان این حوزه را پوشش داد.
منابع و مآخذ
[1] https://www.gfk.com/media-measurement/total-video-measurement/tv-audience-measurement ; last visited:28/12/2023
[2] Chandler, Daniel.Munday, Rod.(2011). A dictionary of media and communication. Oxford University Press.first edition.
[3] Axiak, Mario.(2018). Radio and Television Audience Assessment. B Roadcasting a Uthority
[4] راجرز، میچل (1387). تاریخ تحلیلی علم ارتباطات (رویکردی شرح حال نگارانه). ترجمه غلامرضا آذری، تهران، نشر دانژه.
[5] Chandler, Daniel.Munday, Rod (2011). A dictionary of media and communication, Oxford University Press, first edition.
[6] Milivojevic, Snje`ana (2003). Media Monitoring Manual.London: A Media Diversity Institute publication with the support of the European Commission. London, 2003 A Media Diversity Institute Publication With the Support of the European Commission.
[7] https://fa.wikipedia.org/wiki\
[8] M Acnamara, Jim (2005). Media Content Analysis: Its Uses; Benefits and Best Practice Methodolog. Asia Pacific Public Relations Journal
[9] عاملی، سعیدرضا (1392). روشهای تحقیق در مطالعات فرهنگی و رسانه، تهران، انتشارات دانشگاه تهران
[10] https://thrivingskill.com 9/10/1402))
[11] https://dictionary.cambridge.org9/10/1402))
[12]https://askanydifference.com (9/10/1402)
[13] نصراللهی، اکبر (1390). نظارت؛ رکن پنجم مدیریت معیارها و مدل انطباق یا انحراف برنامههای خبری و سیاسی سازمان صدا و سیما، تهران، فصلنامه فرهنگ ارتباطات، سال اول، ش 4.
[1] این تعریف واژگان بخشی از گزارش نظارتی واکاوی وضعیت سنجش رسانه های خدمت عمومی در ایران (مطالعه موردی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران) است که به همت مرکز پژوهش های مجلس منتشر شده است. لینک دسترسی :
https://rc.majlis.ir/fa/report/show/1801491
[2]. در حال حاضر شرکتهای معتبر نرمافزاری در حال ارائه این خدمات با استفاده از انواع ابزار هوش مصنوعی هستند؛ بدین شیوه که براساس تقاضا، بازنمایی موضوعهای مختلف در انواع رسانهها را بررسی میکنند و گزارشهای آماری به کارفرما ارائه میدهند.
[3]. Berelson
نظر شما :