نشست علمی «نظام ارتباطی و رسانه ای ایران و کنشگری در پسا تحریم و پسا کرونا

۰۲ خرداد ۱۴۰۱ | ۰۹:۱۴ کد : ۲۲۵۰۶ خبر واطلاعیه تازه ها
تعداد بازدید:۴۷۳
نشست علمی «نظام ارتباطی و رسانه ای ایران و کنشگری در پسا تحریم و پسا کرونا

پژوهشکده ارتباطات و مطالعات فرهنگی روز سه شنبه 27 اردیبهشت 1401 به مناسبت روز جهانی ارتباطات، نشست علمی «نظام ارتباطی و رسانه ای ایران و کنشگری در پسا تحریم و پسا کرونا»را برگزار کرد. آلودگی هوای تهران موجب شده تا این رویداد علمی به صورت برخط، با حضور سخنرانان و علاقمندان انجام شود.

در ابتدای این نشست دکتر سیده زهرا اجاق ،رییس این پژوهشکده و دبیر نشست ضمن تبریک این روز درباره اهمیت فناوری های دیجیالی و نوین در سلامت دوره سالمندی و نامگذاری این روز سخن گفت. سپس دکتر یونس شکرخواه، دکتر ماندانا تیشه یار و منصور ساعی به ارائه سخنرانی های خود پرداختند.

دکتر شکرخواه ضمن اشاره به نمونه­ هایی از فناوری­های دیجیتالی مورد استفاده سالمندان ایرانی به نقش همه گیری کووید ـ 19 در گسترش توجه سالمندان و مصرف آنها از این فناوری­های پرداخت. و درباره ویروس کرونا گفت که «کرونا طولانی ترین و بی سایقه ترین موضوعی بود که روزنامه نگاری با آن درگیر بوده است که پیوسته و تنیده به ما داستان می گوید.» در عین حال اشاره کرد که آموزش درباره فناوریهای دیجیتال باید از دوران کودکی آغاز شود و به ویژه بر اهمیت درک مفاهیم جدید توسط گروه های مختلف اجتماعی تاکید داشت. دکتر شکرخواه با اشاره به بحث تحریم و موضوع پساتحریم گفت که این دوره های طولانی به پایان می­رسند ولی در عرصه ارتباطات، فلسفه و جامعه شناسی ما متخصصان باید مسئله گرایانه پیش رویم و صورت مسئله را به خوبی توضیح دهیم و ابعاد آن را نشان دهیم. تعاریف کلینیکی از مسائل جهان امروز نمی­توانند کارآمد باشند و ما باید مسئله گرایانه حرکت کنیم. چون با جامعه خسته، کوفته و معترض به وضعیت طرف هستیم. استاد بازنشسته دانشگاه تهران درباره تحولات ناشی از همه گیری کووید ـ 19 نیز توضیحاتی داد و به موضوعاتی چون امنیت شغلی روزنامه­ نگاران، استقلال تحریریه و سانسور در روزنامه نگاری پرداخت. او به متخصصان و پژوهشگران توصیه کرد که «ما بهتر است درگیر خبر نشویم؛ بلکه درگیر نظر و طرح مساله شویم. ما باید مسائل و مولفه های آنها را خوب طرح کنیم.» یونس شکرخواه درباره احتمالات ممکن برای جهان پس از کرونا و پس از تحریم موارد زیر را برشمرد:

شاید یک جهان سازی جدید پیش رویمان باشد. کشاکش ها شاید شدیدتر باشند. ناسیونالیسم جدیدی سر خواهد زد و نوعی مدیریت جدید تغییر پدید خواهد آمد. تجاربی همچون ضدعفونی شهرها و رواج استفاده از دستکش و ماسک،قطعا در سطح اجتماعی نقش خواهند داشت. این هل داده شدن ناخواسته ما به سمت فناوری­ها موجب تغییرات زیادی خواهد شد. ما در این تجربه، شکستگی را در تمام سطوح دیده ایم باید به سمت ترمیم و بازنگری مدل های توسعه برویم. ظهور یقه طلایی­ها و روزنامه نگاری مبتنی بر هوش مصنوعی، اخلاق هوش مصنوعی و غیره.

سپس خانم دکتر تیشه یار، عضور هیات علمی و مدیر سابق همکاری­های علمی بین المللی دانشگاه علامه طباطبایی درباره تجربه همکاری­های علمی دانشگاه علامه طباطبایی در دوره همه­ گیری کووید ـ 19 توضیحی بسیطی داد. وی از روزهای خوب گسترش همکاریهای علمی پس از امضای توافقنامه برجام یاد کرد و سپس تشریح کرد که با خروج آمریکا از برجام و گسترش تحریم های ایران، فضای علمی دچار مشکلات زیادی شد تا جاییکه مقالات علمی پژوهشگران ایرانی در نشریات خارجی و بین المللی منتشر نشد.

استادیار دانشگاه علامه طباطبایی، همه گیری ویروس کرونا را فرصتی برای از سرگیری مناسبات و همکاری های علمی بین المللی در فضای مجازی برشمرد که همراه با تحولات و پیشرفت های گسترده ای در عرصه اموزش مجازی بوده است. طبق توضیحات خانم دکتر تیشه یار، تمرکز زدایی، رابطه متقابل، فرصت های منطقه گرایی، برابری و عدالت آموزشی، دموکراتیزه شدن کلاس های درس و همگرایی فرهنگی ویژگی های روابط علمی بین المللی در دوره همه گیری کووید ـ 19 بودند.

دکتر منصور ساعی عضو هیات علمی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و ارتباطات نیز در این نشست به بحران های متعددی که از سال 1397 تا کنون ایران درگیر آنها شده اشاره کرد و همه گیری ویروس کرونا و تحریم های ناشی از خروج آمریکا از برجام را دو نمونه برجسته آنها برشمرد. وی عملکرد رسانه ها را این طور ارزیابی کرد: غافلگیری رسانه ها و روابط عمومی ها، فقدان میز بحران در نظام ارتباطی و رسانه ای، مختل شدن اقتصاد نظام ارتباطی و رسانهای، فروپاشی اعتماد اجتماعی به رسانه جریان اصلی، عدم مستندسازی تجارب موفق و ناموفق درمواجهه با بحران.

مدیر گروه ارتباطات علم و فناوری پژوهشکده توضیح داد که رسانه های ایرانی فعال در عرصه بین المللی به دلیل ایدئولوژیک و واکنش گرایانه عمل کردن، ظرفیت اثرگذاری چندانی ندارند. او در ادامه پیشنهاد داد که در پسا تحریم و پساکرونا، رسانه ها و نظام ارتباطی در عرصه داخلی بر مقوله گفتگوی ملی تمرکز کنند و در خط مشی مرکززدایی کنند. در عرصه بین المللی هم با توجه به تلاش صورت گرفته طی 4 دهه برای ارائه تصویری مخدوش از ایران، رسانه­ ها با فعالیت به عنوان نهادی مستقل می­توانند در اصلاح این تصویر نقش مثبتی داشته باشند.

در پایان، سخنران­ها به پرسش ­های شرکت کنندگان پاسخ دادند.  


لینک دانلود فایل

کلید واژه ها: دکتر یونس شکرخواه دکتر ماندانا تیشه یار دکتر منصور ساعی دکتر سیده زهرا اجاق نظام ارتباطی و رسانه ای ایران و کنشگری در پسا تحریم و پسا کرونا


نظر شما :