فراخوان جایزه ترویج علم در سال ۱۳۹۹ صادر شد

۱۴ تیر ۱۳۹۹ | ۱۵:۵۹ کد : ۱۹۵۹۳ خبر و اطلاعیه ترویج علم
تعداد بازدید:۱۳۹۶
خردادماه سال جاری، برای شرکت در بیست و یکمین دوره جایزه ترویج علم فراخوان داده شده است که زمان برگزاری این دوره آبان ۱۳۹۹ و آخرین مهلت ارسال مدارک ۳۱ مرداد ۱۳۹۹ است.

 

کمیته جایزه ترویج علم ایران به استناد مصوبه ۲۰/۵/۸۱ 13هیئت مدیره انجمن ترویج علم ایران، به منظور قدردانی از کوشش‌های مروجین علم و تشویق عموم به فعالیت و زمینه‌سازی برای ارتقای بینش و تفکر علمی در جامعه،  هرساله مراسم جایزه ترویج علم را برگزار و از افراد یا سازمان‌هایی که بهترین و مؤثرترین فعالیت‌ها را برای همگانی‌ کردن علم، گسترش اندیشه و فرهنگ علمی در ایران و کاربرد علم در هریک از سطوح زندگی اجتماعی انجام داده‌اند، تقدیر می‌کند.

اولین، دومین و سومین دوره جایزه ترویج علم در سال 1378 و 1377 و در تالار حافظ دانشگاه کیش؛ چهارمین دوره در سال 1380دردانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی شریف؛ پنجمین دوره در سال 1381 در تالار شهرداری اصفهان، ششمین، هفتمین و هشتمین دوره در سال 1382، 1383و 1384  در تالار انجمن آثار و مفاخر فرهنگی؛ نهمین و دهمین دوره  به ترتیب در سالهای 1385 و1386 در محل تالار همایش پارک های فناوری دانشگاه تهران؛ یازدهمین و دوازدهمین دوره به ترتیب در سالهای 1388 و 1390 در فرهنگسرای ابن سینا؛ سیزدهمین، چهاردهمین، پانزدهمین و شانزدهمین دوره به ترتیب در سالهای 1391، 1392، 1393 و 1394 در برج میلاد؛ هفدهمین دوره در سال 1395 در دانشگاه تهران؛ هیجدهمین دوره در سال 1396 در باغ کتاب؛ ونوزدهمین دوره در خانه اندیشمندان علوم انسانی و بیستمین دوره در آبان سال 1398 در محل صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد.

این جایزه پیشتر در سال 1392 و در چهاردهمین دوره آن در بخش پژوهش با موضوع ترویج علم به دکتر زهرا اجاق عضو هیأت علمی فعلی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و ارتباطات از پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی تعلق گرفته بود.  

در 20 خرداد 1399 نیز برای شرکت در بیست و یکمین دوره جایزه ترویج علم فراخوان داده شده است. زمان برگزاری این دوره آبان 1399 و آخرین مهلت ارسال مدارک 31 مرداد 1399 است.

معیارهای اهدای جایزه ترویج علم ایران

۱. انگیزه : فعالیت به انگیزه ترویج علم انجام گیرد و کسب مقام، شهرت و انگیزه اصلی نباشد.

۲. همت:  گاه فرد یا سازمان، بدون داشتن امکانات فراوان و با یاری سازمان‌های دولتی و غیر دولتی به ترویج علم می پردازد و به همت شخصی یا گروهی کار را پیش می برد.

۳. قدمت:  فعالیت از چند سال قبل شروع شده و زمانی بر آن گذشته و به مرور زمان کامل‌تر شده باشد. باید برای تداوم فعالیت برنامه‌ریزی شده باشد.

۴. گستردگی:  به دو بخش جغرافیایی و سنی تقسیم می شود. از نظر جغرافیایی، فعالیت می تواند پهنه گسترده‌تری از سرزمین ایران را در بر بگیرد. از نظر سنی، می تواند یکی از رده‌های سنی کودکان و نوجوانان و بزرگسالان و یا همه آنها را پوشش دهد.

۵. برنامه‌ریزی کلان: تمام فعالیت‌های فرد یا سازمان باید در جهت رسیدن به نتیجه‌ای بزرگ و ماندگار برنامه‌ریزی شود و فرد یا سازمان هدف محدود و کوتاه مدت نداشته باشد.

۶. نوع محصول: فعالیت یا کالای تولید باید رشته‌های مختلف را در برگیرد یا در رشته‌های گوناگون کاربرد داشته باشد.

۷. اصالت: در فعالیت علمی مورد نظر؛ باید خلاقیت، ابتکار و نوآوری وجود داشته باشد و برداشت یا تقلیدی از فعالیت کشورهای دیگر نباشد، اما این معیار باید باتوجه به شرایط و وضعیت موجود سنجیده شود.

۸. ارزش علمی: باید فعالیت از نظر علمی پایه‌های صحیح داشته باشد و درخور دفاع باشد.

۹. کار گروهی: افراد بیشتری جذب کار شده و بین آنها همکاری و همیاری وجود داشته باشد.

۱۰. زمینه‌سازی برای فعالیت‌های علمی جوانان و نوجوانان به طور مستقیم یا غیر مستقیم: کار یا فعالیت نسل جوان را در بالا بردن سطح اطلاعات علمی و خلاقیت و ابتکار تشویق کند و آنها را به سمت انجام آزمایش‌ها، پژوهش‌ها و مطالعات علمی سوق دهد.

شرایط نامزدی جایزه ترویج علم

  1. شخصیت‌های حقوقی و حقیقی می‌توانند نامزد دریافت جایزه شوند.

تبصره: در صورت برگزیده شدن نهادهای دولتی، فقط یادبود جایزه اهدا خواهد شد.

  1. این جایزه به اشخاصی تعلق می‌گیرد که در زمان اعلان فراخوان در قید حیات باشند.

تبصره : مروجانی که فعالیت آنها از نظر کمیته داوران حائز شرایط دریافت جایزه بوده ولی در قید حیات نباشند، نشان یادبود انجمن به خانواده ایشان تعلق خواهد گرفت.

  1. عملکرد نامزد جایزه باید در ترویج علم، سوای سامانه‌های موجود در آموزش رسمی کشور، ابتکاری باشد.
  2. مروجان علم می‌توانند از گروه‌های آموزندگان علم، سیاستگذاران، برنامه‌ریزان علمی و سرمایه گذاران در ترویج علم هم باشند.

 

اطلاعات بیشتر در مورد این رویداد را می توان از طریق این لینک به دست آورد.

https://popscience.ir/

 

 


نظر شما :