معرفی پژوهشکده

  • مقدمه :

 

 

«پژوهشکده حکمت معاصر» با توجه به اهداف و ضرورت‌های سازمانی خود، مصوب هیات امنای پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی مورخ ۱۱/۱۱/۹۰ و بر اساس ابلاغیه ی شورای گسترش به شماره ۱۷۵۴۸۳/۱۵ مورخ ۲۹/۸/۹۱ و در راستای تحقق اسناد بالادستی(سند چشم انداز بیست ساله کشور، نقشه جامع علمی کشور، سیاست های ابلاغی قانون برنامه پنجم و قانون برنامه پنجم کشور) و اهداف پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فنّآوری، در صدد طراحی و تنظیم برنامه چشم‌انداز پنج ساله خود برآمده است.

پژوهشکده حکمت معاصر دارای ۵ گروه پژوهشی به شرح زیر می باشد:

  • گروه حکمت اسلامی معاصر

۲-   گروه  کلام و فلسفه دین

۳-   گروه  مطالعات تطبیقی عرفان

 

منظور از «حکمت معاصر»، «حکمت اسلامی گذشتگان در دوره ی معاصر» و «حکمت اسلامی حاصل در دوره ی معاصر» است که در حالت نخست، شامل مجموعه ی میراث عظیم حکمی حکمای مشائی، اشراقی و صدرایی برای عرضه در دوره ی معاصر و حل بحران ها و رفع نیازهای نظری و عملی این دوره و در حالت دوم، شامل مطالعات حکمی به عمل آمده در دوره ی معاصر و دستاوردهای حاصل از این مطالعات می باشد. قرآن کریم در کنار موعظه و مجادله، بر حکمت به عنوان یکی از اصول ارزشمند در امر هدایت و تبلیغ تاکید کرده است. در باره حقیقت حکمت دیدگاه های متفاوتی ابراز شده است. برخی آن را به معنای حجت، معرفت، کلام صواب و سخن استوار گرفته اند، برخی آن را ناظر به سخنی دانسته اند که بر اساس دلیل، برهان و مبانی منطقی بنیان نهاده شده باشد و گروهی آن را به نظری و عملی تقسیم بندی کرده شامل طبیعیات، ریاضیات، الهیات، اخلاق، تدبیر منزل و سیاست مدن دانسته اند. جریان تفکر اسلامی از فلسفه ی مشائی فارابی و ابن سینا عبور کرده به حکمت الاشراق سهروردی رسید و از آنجا تا حکمت متعالیه ی ملاصدرا  کشیده شد و به این ترتیب، تعبیر از این جریان پویا و بالنده در طول زمان از فلسفه به حکمت تغییر یافت. آنچه اکنون در دوران معاصر با آن مواجهیم همه ی این میراث به جا مانده است که هم خود باید در معرض ارزیابی و نقد و توسعه قرار گیرد و هم باید در حل معضلات و تنگناها و بحران های معاصر به کار محققان امروز و فردای ایران و جهان آید.   

 

 

در تنظیم سند چشم انداز حاضر، کوشش شده است تا ویژگی های زیر در آن به طور جدی مورد ملاحظه قرار گیرند:

الف) تلفیق نگاه واقع‌گرایانه و آرمان گرایانه: بین وضع موجود با وضع مطلوب توازن برقرار شده است به نحوی که تحقق آن نه خیلی دور از دسترس باشد و نه از کمبودها و موانع چشم‌پوشی شود.

ب) برنامه محور بودن: در هر محور چشم‌انداز، در پنج‌سال و به تفکیک، برنامه کاری به شکل سالانه ترسیم می‌شود.

ج) جامعیت: به صورت نسبی تمام حوزه‌های امور پژوهشی، اعم از طرح‌های پژوهشی، مقالات، کتب، نشریات، همایش‌ها، کارگاه ها و مانند آن را در برمی‌گیرد و از سوی دیگر جامع اهداف پژوهشکده خواهد بود.

د) برخورداری از نگاه نظام مند: در عین توجه به محورهای گوناگون کار پژوهشی، با نگرشی  نظام‌مند، ساختارها و کارهای ویژه‌ لازم به منظور دستیابی به اهداف کلان، به نحوی طرح ریزی شده که آغاز و انجام چشم‌انداز با یکدیگر هم خوان باشند.

ه) اولویت‌بندی: محورهای چشم‌انداز، بر حسب اهمیت و نقش به شکلی منطقی چیده شده و بر اساس تقدم و تأخر رتبی و طبعی، اولویت‌بندی شده اند.

و) توجه به توسعه ی بودجه و منابع: در کنار بودجه های اختصاصی پژوهشکده، منابع مالی مورد نیاز به وسیله ی خود گروه های پژوهشکده و از طریق اجرای هر چه بهتر و بیشتر طرح های پژوهشی و آموزشی نیاز محور و درآمدزا تامین خواهند شد.  

ز) زمان‌بندی: در هر محور، زمان تقریبی اجرای هر فعالیت پژوهشی تعیین می‌شود تا برنامه های چشم‌انداز، زمان مند باشد.

ح) تقسیم کار و حوزه مسئولیت‌ها: در هر حوزه کاری، وظایف و مسئولیت‌‌ها به تفکیک بیان و تکالیف پیگیریِ مدیران گروههای پژوهشی (به عنوان مسئولان اصلی محورهای برنامه)، به دقت و بدون ابهام تعیین می‌شود.

ط) نیاز سنجی: رهیافت توجه به نیازهای زمان و ورود به عرصه‌های نوین پژوهشی، مانند نظریه‌پردازی علمی، مقالات بحث برانگیز، ‌برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی، مطالعات میان رشته‌ای، مرجع نویسی، هسته ی پژوهشی و جز آن، و در همین زمینه، تعیین شیوه‌های نوین طرح و نقد و گفت و گوی علمی و پیمایش مسیرهای جدید در حوزه ارتباطات مجازی.

ی) ‌فضای نوآوری: از دیدگاه ‌های خلاق و نوآورانه، و ارائه پیشنهادها و طرح راهکارهای هم افق و نیز از اندیشه های نو  استقبال می شود.

ک) کمال و توانمندی فردی و سازمانی: درصدد کشف و ارائه راهکارهای رشد و ارتقای فردی در مسیر ارتقای سازمانی پژوهشکده است.

ل) پیشرفت هدف دار: در هر محور و در کل برنامه، فعالیت‌ها با شیبی ملایم از اندک به زیاد و به صورت سلسله وار و تدریجی از کوچک به بزرگ، از کوتاه مدت به میان مدت و سپس به بلند مدت ، از خرد به کلان و از استانی به ملی و پس از آن به کشوری و منطقه ای پیش می رود.

م) اقتدار سازمانی: برنامه چشم‌انداز در عین استقلال بخشی به واحدهای پژوهشکده و برقراری پیوند و هماهنگی بین فعالیت‌ها با تعیین مسئولیت‌های پیگیری در هر محور خاص، مانع از تداخل وظایف و همپوشانی مسئولیت‌ها می شود تا از این رهگذر، اقتدار سازمانی نظام مدیریت پژوهشکده، آسیب نبیند. برنامه با تعیین شاخص‌های ارزیابی‌های فصلی و سالانه معاونان و شاخص‌های مدیران توانا، پویایی ساختاری مدیریت آنها را تضمین می‌کند.

ن) نگاه‌‌های فرابخشی: حوزه فعالیت‌ پژوهشکده درراستای پیوند با مراکز علمی و پژوهشی داخلی و خارجی مد نظر قرار گیرد.

ث) توسعه و نشر برون پژوهشگاهی: کیفیت بخشی به پژوهش‌های علمی و نظری، با حفظ جنبه‌‌های روشمند و  نیاز محور نمودن آنها در محدوده فعالیت‌های درونی پژوهشکده به منظور توسعه و نشر و ارائه پژوهش ها به جامعه علمی کشور و سپس بررسی بازتاب و بازخورد تحقیقات صورت گرفته در حلقه نقد و نظر اندیشمندان و محققان خواهد بود.

ع) طرح محوری: کلیت برنامه چشم‌انداز پژوهشکده در نهایت، مسأله محور و نیاز محور است.

بر این اساس و با توجه به مبانی فوق، برنامه چشم‌انداز ۵ ساله پژوهشکده حکمت معاصر در خلال سالهای ۹۳ الی ۹۸ و  در  بیست محور تنظیم گشته است که در جدول زیر قابل مشاهده است.

 

محورهای۲۰ گانه

 

۱ـ جذب و تکمیل کادر پژوهشکده( هیات علمی،مدیران و کارشناسان) و تامین فضای مناسب برای اعضای جدید

۱۴ـ نشرکتاب

۲ـ‌ تهیه بانک اطلاعاتی از کلیه اساتید و محققین کشور، دانشجویان کشور و منطقه، مؤسسات و سازمان های دولتی و خصوصی مرتبط با گروههای ۵ گانه

۱۵ـ ارتباطات  مجازی

۳ـ اولویت بندی طرح‌های  ۵ ساله

۱۶ـ نظریه سازی و نظریه پردازی

۴ـ پذیرش دانشجویان ارشد و دکتری

۱۷ـ برگزاری نمایشگاه و جشنواره‌های علمی

۵ـ نشریه علمی- پژوهشی

۱۸ـ سفرها و بازدید های علمی

۶ـ ارتباط با مراکز علمی معتبر در کشور و منطقه

۱۹ـ مشارکت علمی – اجرایی دانشجویان تحصیلات تکمیلی

۷ـ راه اندازی و مشارکت با  انجمن‌‌های علمی همسو

۲۰ـ مرجعیت علمی

۸ـ تولید مقالات علمی وزین و فاخر

 

۹- برگزاری نشست‌‌های علمی

 

۱۰ـ برگزاری کارگاههای علمی

 

۱۱- برگزاری همایش‌های علمی داخلی و منطقه ای

 

۱۲ـ منابع مالی

 

۱۳ـ کتابخانه تخصصی

 

 

 

پژوهشکده حکمت معاصر رسماً کار خود را در تاریخ ۲۹/۸/۹۱  با  پنج گروه پژوهشی، مصوّب وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری آغاز کرده و گروههای پژوهشی پنجگانه «حکمت اسلامی معاصر، کلام و فلسفه دین،  مطالعات تطبیقی عرفان، فلسفه برای کودکان(فبک)و مطالعات قرآنی و حدیث» در آن به فعالیت مشغول می باشند.

 

 

 پژوهشکده حکمت معاصر

 

محور اول: جذب و تکمیل کادر پژوهشکده و تامین فضای مناسب برای اعضا(۵ عضو برای هر گروه) 

 

* اهداف :

جذب و تکمیل کادر پژوهشکده حکمت معاصر و گروه های مربوط (مطابق با ساختار جدید پژوهشگاه) و تامین فضای مناسب برای کلیه ی اعضا 

 

تبصره: در هر یک از گروه ها ترجیحا یکی از اعضا به پیشنهاد رییس پژوهشکده و انتخاب و تایید گروه، به عنوان مدیر گروه انتخاب خواهد شد.

                                                      

* ‌برنامه‌‌های زمان‌بندی سالانه:

سال ۹۷-۹۳ : جذب اعضای هیأت علمی و کارشناسان مورد نیاز و تکمیل سمت های مدیریتی و اجرایی برای پژوهشکده و گروه های ذیربط

 

*مسئولیت تدوین سیاست ها ، برنامه ریزی و  اجرا :

رئیس پژوهشکده با همکاری معاون پژوهشکده و مدیران گروهها

محور دوم : تهیه بانک اطلاعاتی از کلیه اساتید و محققین، دانشجویان کشور و منطقه، موسسات و سازمان های دولتی و خصوصی مرتبط  با گروههای ۵ گانه

 

       *اهداف:

تهیه رزومه کلیه اساتید و  فعالان در حوزه های تخصصی ۵ گروه به همراه راه های ارتباطی با آنها  از قبیل آدرس ایمیل، سایت و شماره تلفن

 

* ‌برنامه‌‌های زمان‌بندی سالانه:

سال ۹۳ : شناسایی و اخذ مشخصات مورد بحث

سال ۹۴: شناسایی و اخذ مشخصات مورد بحث،  تهیه بانک اطلاعاتی

سال ۹۵: به روز رسانی بانک

سال ۹۶: به روز رسانی بانک

سال ۹۷: به روز رسانی بانک

*مسئولیت تدوین سیاست ها ، برنامه ریزی و اجرا :

مدیران گروهها با همکاری کارشناسان گروه

 

محور سوم : اولویت بندی طرح‌های  ۵ ساله

 

*اهداف :

تعیین اولویت در طرح های ۵ ساله گروهها مطابق با استانداردهای پژوهشگاه

 

*برنامه :

سال ۹۳ : اولویت بندی طرح های موظفی ۵ ساله در گروههای ۵ گانه – برنامه ریزی برای تحقق این اولویت ها  و در نهایت نتیجه گیری و رصد سالیانه

سال ۹۴:  اولویت بندی طرح های غیر موظفی -  برنامه ریزی برای تحقق این اولویت ها و در نهایت نتیجه گیری و رصد سالیانه

سال۹۵:  اولویت بندی طرح های مشترک با دیگر مراکز- برنامه ریزی برای تحقق این اولویت ها  و در نهایت نتیجه گیری و رصد سالیانه

سال۹۶:   تحقق اولویت ها و  نتیجه گیری سال ۹۶ و بررسی نتایج سه سال گذشته

سال۹۷:   تحقق  اولویت ها، نتیجه گیری سال۹۷ و چهار سال گذشته

*مسئولیت تدوین سیاست ها ، برنامه ریزی و اجرا :

کمیته ای مرکب از: (رئیس پژوهشکده، معاون پژوهشکده، مدیران گروهها، اعضای هیات علمی گروههای ۵ گانه، نماینده معاونت پژوهشی)

 

محور چهارم : پذیرش دانشجویان ارشد و دکتری

 

       *اهداف:

- ادامه پذیرش دانشجو در رشته های موجود

- تعریف رشته های تخصصی در مقاطع ارشد و دکتری، تهیه سرفصل های مربوط و پیگیری راه اندازی رشته های مذکور از مجاری وزارت علوم

 

* ‌برنامه‌‌های زمان‌بندی سالانه:

سال ۹۳ : پذیرش دانشجو در رشته حکمت متعالیه و اخذ مجوز برای راه اندازی رشته های مورد نظر یا نگارش سرفصل برای رشته های جدید در مقطع ارشد

سال ۹۴: جذب دانشجو از طریق کنکور به شیوه های آموزش محور و پژوهش محور

سال ۹۵: اخذ مجوز برای راه اندازی رشته های مورد نظر یا نگارش سرفصل برای رشته های جدید در مقطع دکتری

سال ۹۶: جذب دانشجو از طریق کنکور به شیوه های آموزش محور و پژوهش محور

سال ۹۷: جذب دانشجویان داخلی و خارجی ارشد و دکتری

*مسئولیت تدوین سیاست ها ، برنامه ریزی و اجرا :

مدیران گروهها با همکاری شورای تحصیلات تکمیلی

محور پنجم:‌ نشریه علمی پژوهشی

 

پژوهشکده هم اکنون (سال ۹۲)دارای ۳ مجله علمی پژوهشی مصوب وزارت علوم است (نشریه علمی پژوهشی حکمت معاصر، تفکر و کودک، جستارهای فلسفه دین).

نشریه حکمت معاصر: تاکنون۸ شماره از مجله حکمت معاصر که درجه علمی- پژوهشی دارد را به چاپ رسانده است و به فصلنامه تبدیل شده است.

نشریه تفکر و کودک: تا کنون ۶ شماره به چاپ رسیده است و به صورت دو فصلنامه منتشر می شود.

 دو نشریه کتابت قرآن و عرفان معاصر نیز مراحل تصویب خود را در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری می گذرانند.

*اهداف:

- هر گروه حداقل دارای یک نشریه علمی – پژوهشی، یک نشریه علمی – تخصصی  باشد و یک نشریه دانشجویی باشد .

- تاسیس مجله علمی- مروری در رشته کلام و فلسفه دین.

 - نشریات از دو فصلنامه به فصلنامه تبدیل شوند.

- سه زبانه کردن نشریات ( فارسی- انگلیسی- عربی).

- تبدیل کلیه نشریات علمی – پژوهشی به نشریات بین المللی.

* ‌برنامه‌‌های زمان‌بندی سالانه

سال ۹۳:  اخذ مجوزهای لازم از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای دو مجله گروههای مطالعات  تطبیقی عرفان، مطالعات قرآنی  و حدیث و دریافت مجوز علمی – پژوهشی برای کلیه نشریات – تاسیس نشریه علمی – مروری در گروه کلام و فلسفه دین

سال ۹۴:  تبدیل کلیه نشریات به فصلنامه و راه اندازی مجله علمی – تخصصی و مجله دانشجویی برای هرگروه

سال ۹۵:  انتشار هر سه مجله مربوط به هر گروه( علمی – پژوهشی، علمی – تخصصی و دانشجویی) و دو زبانه سازی کلیه مجلات علمی – پژوهشی پژوهشکده

سال ۹۶:  سه زبانه سازی کلیه مجلات علمی – پژوهشی پژوهشکده

سال۹۷:  قرارگیری کلیه مجلات بر روی سایت های علمی کشور (ISC وSID و ...)و بین المللی کردن مجلات.

*مسئولیت تدوین سیاست ها ، برنامه ریزی و اجرا :

شورای علمی گروه به همراهی شورای پژوهشی پژوهشکده

محور ششم: ارتباط با مراکز علمی معتبر در کشور و منطقه

 

*اهداف :

- ارتباط جدی با مراکز علمی فعال کشور و منطقه

- شناسایی مراکز علمی بین‌المللی در جهان+ آغاز معرفی پژوهشکده و زمینه سازی

- تقویت ارتباط و انجام برنامه‌های کاری مشترک بین المللی

*برنامه :

سال ۹۳:  شناسایی و ارتباط با مراکز در قالب عقد قراردادهای طرفینی، تفاهم نامه

سال ۹۴:   اجرایی کردن قراردادها و برنامه ریزی ها، نشست های تخصصی مشترک بین پژوهشکده و مراکز داخلی و خارجی

سال۹۵: تبادل استاد- دانشجو بین پژوهشکده و دیگر مراکز مشابه در داخل و خارج کشور، نشست های تخصصی مشترک بین پژوهشکده و مراکز داخلی و خارجی

سال۹۶: تبادل استاد- دانشجو بین پژوهشکده و دیگر مراکز علمی معتبر در داخل و خارج کشور،  نشست های تخصصی مشترک بین پژوهشکده و مراکز علمی  معتبر

سال۹۷: : نشست های تخصصی مشترک بین پژوهشکده و مراکز مشابه، همایش و نشست های تخصصی به صورت مشترک با مراکز علمی دیگر به صورت دو یا چند زبانه، چاپ نتایج و خروجی های همایش و نشست های تخصصی به صورت مشترک با مراکز علمی دیگر به صورت دو یا چند زبانه

*مسئولیت تدوین سیاست ها ، برنامه ریزی و اجرا :

رئیس پژوهشکده با همراهی مدیران گروهها و نماینده سرپرستی همکاری های علمی و بین المللی 

 

محور هفتم : راه اندازی انجمن های علمی و مشارکت با  انجمن‌‌های علمی همسو

*اهداف :

- راه اندازی انجمن های علمی و مراکز تخصصی ملی یا بین المللی

- شناسایی و مشارکت انجمن های علمی همسو

*برنامه :

سال۹۳:  شناسایی، سیاست گذاری و طراحی ارتباط با انجمن های همسو در حوزه های علمی مشترک و عضویت، عقد تفاهم نامه و قراردادهای پژوهشی و همکاری با  انجمن های داخلی و منطقه ای

سال۹۴: اقدام برای راه اندازی انجمن های مربوط با هر گروه از  ۵ زیر مجموعه حکمت معاصر

سال۹۵: برگزاری همایش ها، نشست های تخصصی مشترک و دوره های کارگاه آموزشی

سال۹۶: برگزاری همایش ها و نشست های تخصصی مشترک و دوره های کارگاه آموزشی

سال۹۷: عضویت در مجامع و انجمن های جهانی و راه اندازی فعالیت های مشترک در زمینه های تدوین کتاب و مقاله، برگزاری نشست‌های علمی، اقدام به تبادل نیروی های علمی، برگزاری دوره های کوتاه مدت و مشارکت در امکانات و تجهیزات و .....

*مسئولیت تدوین سیاست ها ، برنامه ریزی و اجرا :

رئیس پژوهشکده به همراه معاون پژوهشکده و  مدیران گروهها و نماینده سرپرستی همکاری های علمی و بین المللی)

محور هشتم : تولید مقالات علمی وزین و فاخر

 

*اهداف :

- تولید سالانه حداقل ۵ مقاله وزین و فاخر  از مجموع ۵ گروه در مجلات علمی – پژوهشی معتبر و تاثیرگذار

- چاپ مجموعه مقالات منتخب

*برنامه :

سال ۹۳: ۵  مقاله ابتکاری در ۵ گروه

سال ۹۴: ۴  مقاله ابتکاری و ۱ مقاله فاخر و داغ

سال۹۵: ۳  مقاله ابتکاری و ۲ مقاله فاخر و داغ

سال۹۶:  ۲ مقاله ابتکاری و ۳ مقاله فاخر و داغ

سال۹۷: ۵  مقاله فاخر و داغ

*مسئولیت تدوین سیاست ها ، برنامه ریزی و اجرا :

شورای علمی پژوهشکده و شورای علمی گروه ها و نماینده معاونت پژوهشی

 

محور نهم: برگزاری نشست‌های علمی

 

 *اهداف:

- برگزاری سلسله نشستهای علمی با تأکید بر شیوه‌های نوین برگزاری شامل:

الف – نشست‌های تخصصی درون گروهی

ب- میزگردهای تخصصی با محور یک استاد صاحب نظر کشوری

ج – جلسات کرسی‌های نظریه پردازی

دـ - جلسات نقد علمی مقاله یا کتاب 

ه – جلسات مناظره و گفتگوی علمی بین دو استاد صاحب نظر

 

- برگزاری نشست‌های علمی در قالب یکی از صورت‌های اجرایی ۶ گانه الف تا و، و در جهت یکی از اهداف پژوهشی زیر:

- تدوین مقاله داغ

- مرجع نویسی

- همایش‌های سالانه

- ویژه نامه نشریه علمی

- طرح‌های ملی

 

* ‌برنامه‌‌های زمان‌بندی سالانه:

سال ۹۳ :  ارائه عنوان و چکیده حداقل دو نشست علمی از سوی هر گروه از نوع الف و ب

سال ۹۴: ارائه عنوان و چکیده حداقل دو نشست علمی از نوع الف ، ب یا ج

سال ۹۵: ارائه عنوان و چکیده حداقل دو نشست علمی از نوع الف، ب، ج، یا د

سال ۹۶: ارائه عنوان و چکیده حداقل دو نشست علمی از نوع الف، ب، ج، یا د

سال ۹۷: ارائه عنوان و چکیده حداقل دو نشست علمی از نوع ب، ج، د یا ه

*مسئولیت تدوین سیاست ها ، برنامه ریزی و اجرا :

مدیران گروهها با همکاری کارشناسان

محور دهم: برگزاری کارگاه های آموزشی

 

*اهداف:

برگزاری کارگاه‌ های آموزشی تخصصی و دوره‌های آزاد پژوهشی

 

* ‌برنامه‌‌های زمان‌بندی سالانه:

سال ۹۳ :  اجرای حداقل دو کارگاه آموزشی و یک دوره کلاس آزاد در زمینه های تخصصی و مورد نیاز مخاطب از سوی هر گروه

سال ۹۴: :  اجرای حداقل دو کارگاه آموزشی و یک دوره کلاس آزاد در زمینه های تخصصی و مورد نیاز مخاطب از سوی هر گروه

سال ۹۵: :  اجرای حداقل دو کارگاه آموزشی و یک دوره کلاس آزاد در زمینه های تخصصی و مورد نیاز مخاطب از سوی هر گروه

سال ۹۶: :  اجرای حداقل دو کارگاه آموزشی و یک دوره کلاس آزاد در زمینه های تخصصی و مورد نیاز مخاطب از سوی هر گروه

سال ۹۷: اجرای حداقل دو کارگاه آموزشی و یک دوره کلاس آزاد در زمینه های تخصصی و مورد نیاز مخاطب از سوی هر گروه

*مسئولیت تدوین سیاست ها ، برنامه ریزی و اجرا :

مدیر گروه با همراهی اعضای گروه و کارشناس گروه

محور یازدهم: برگزاری همایش‌های علمی  داخلی  و  منطقه ای

 

*اهداف :

برگزاری همایش‌ها و گردهمایی‌های علمی سالیانه با مشارکت مراکز علمی مشابه با مختصات زیر: 

۱ـ در زمینه موضوعات کاملاً تخصصی

۲ـ به شکلی روشمند و علمی

۳ـ در موضوعات جدید

۴ـ با توجه به موضوعات میان رشته‌ای

 

*برنامه :

سال ۹۳: برنامه ریزی و طراحی  همایش ها، شناسایی مراکز همسو،  عقد تفاهم نامه با مراکز همسو

سال ۹۴: اجرای برنامه ها ( همایش، نشست، کنفرانس...)

سال۹۵:  اجرای برنامه ها ( همایش، نشست،کنفرانس...)

سال۹۶:  اجرای برنامه ها ( همایش، نشست،کنفرانس...)

سال۹۷: اجرای برنامه ها ( همایش، نشست،کنفرانس...)

*مسئولیت تدوین سیاست ها ، برنامه ریزی و اجرا :

رئیس پژوهشکده با همراهی مدیران گروهها و کارشناسان و نماینده سرپرستی همکاری های علمی و بین المللی

محور دوازدهم: منابع مالی

 *اهداف:

- توانمندی پژوهشکده در زمینه تأمین منابع مالی از طریق اجرای طرح‌ها و برنامه‌های درآمدزا

- بهره برداری از اعتبارات پژوهشگاه

 

* ‌برنامه‌‌های زمان‌بندی سالانه:

سال ۹۳ : برنامه ریزی و بودجه بندی در راستای ورودی و خروجی های مالی پژوهشکده  و گروه های ذیریط،  معرفی برنامه هایی در جهت استقلال مالی پژوهشکده( جلب مشارکت، برگزاری دوره های آموزشی کوتاه مدت، نشست های علمی، کارگاه های آموزشی و...)  و اقدامات مقدماتی از قبیل ثبت نام و...

سال ۹۴:  اجرای برنامه های مصوب به ترتیب اولویت و دسترسی های مالی

سال ۹۵: اجرای برنامه های مصوب به ترتیب اولویت و دسترسی های مالی

سال ۹۶: اجرای برنامه های مصوب به ترتیب اولویت و دسترسی های مالی

سال ۹۷: اجرای برنامه های مصوب به ترتیب اولویت و دسترسی های مالی

*مسئولیت تدوین سیاست ها ، برنامه ریزی و اجرا :

رئیس پژوهشکده با همکاری مدیران و اعضای گروهها و نماینده معاونت مالی – اداری)

محور سیزدهم: کتابخانه تخصصی

 

*اهداف:

- تجهیز گروه ها به کتابخانه تخصصی

* ‌برنامه‌‌های زمان‌بندی سالانه:

سال ۹۳ : تامین فضای مناسب برای کتابخانه ، شناسایی و فهرست برداری منابع تخصصی مورد نیاز توسط اعضای گروه،  تأمین منابع مالی برای خرید کتاب ها و مجلات، خرید کتاب ها و مجلات،

سال ۹۴: تأمین منابع مالی برای خرید کتاب ها و مجلات + خرید کتاب ها و مجلات جدید

سال ۹۵: تکمیل و به روز رسانی کتاب ها و مجلات کتابخانه ها

سال ۹۶: تکمیل و به روز رسانی کتابخانه و سرویس دهی به سایر مراکز علمی

سال ۹۷: تکمیل و به روز رسانی کتابخانه، سرویس دهی به سایر مراکز علمی

*مسئولیت تدوین سیاست ها ، برنامه ریزی و اجرا :

اعضای هیات علمی گروههای ۵ گانه با نظارت و مدیریت مدیران گروه های مربوط و نماینده کتابخانه مرکزی

محور چهاردهم: نشر کتاب

*اهداف :

 تبدیل پژوهشکده به مرکزی فعال در زمینه تصحیح متون و نسخ قدیمی، چاپ و نشر کتاب و انتشار ویژه نامه‌های تخصصی

 

تبصره:

نشر کتاب های تالیفی، ترجمه ای و خروجی های مکتوب مربوط به سلسله نشست ها(سخنرانی، همایش، کرسی های نظریه پردازی و...) نیز جزو محور حاضر است.

*برنامه :

سال ۹۳:  برنامه ریزی جهت موضوع نگارش و تنظیم پروپوزال برای نگارش کتاب ها و... . شروع نگارش و نتیجه گیری و تهیه گزارش سالیانه از موقعیت نگارش

سال ۹۴: ادامه نگارش و نتیجه گیری سالیانه

سال۹۵:. تدوین، نگارش و گزارش از موقعیت کار نگارش

سال۹۶:  ادامه نگارش و گزارش آن

سال۹۷:  بازبینی گزارش ها و تهیه بیلان کاری

*مسئولیت تدوین سیاست ها ، برنامه ریزی و اجرا :

رئیس پژوهشکده با همکاری مدیران گروهها و اعضای هیات علمی گروههای ۵ گانه، نماینده معاونت پژوهشی)

محور پانزدهم: ارتباطات مجازی

 

*اهداف:

تجهیز پژوهشکده به سایت فعال، کتابخانه دیجیتال، مجلات دیجیتال و آموزش های مجازی

* ‌برنامه‌‌های زمان‌بندی سالانه:

سال ۹۳ : به روز رسانی اطلاعات مربوط به گروه های پژوهشکده و فعال سازی سایت و تهیه نرم افزارهای مورد نیاز

سال ۹۴: راه اندازی کتابخانه دیجیتال

سال ۹۵: دیجیتال کردن مجلات گروه ها

سال ۹۶: راه اندازی آموزش های مجازی با بهره گیری از فضای سایبر

سال ۹۷: راه اندازی پژوهشکده مجازی

*مسئولیت تدوین سیاست ها ، برنامه ریزی و اجرا :

کمیته ای مرکب از رئیس پژوهشکده، معاون پژوهشکده، مدیران گروهها، نمایندگان اعضای هیات علمی گروههای ۵ گانه، نماینده معاونت پژوهشی، نماینده معاونت مالی – اداری و مرکز فناوری)

 

محور شانزدهم:  نظریه پردازی

*اهداف:

نظریه پردازی علمی جدید در حوزه  حکمت معاصر و حوزه های تخصصی  ذیربط

 

* ‌برنامه‌‌های زمان‌بندی سالانه:

سال ۹۳ : استخراج مهمترین نظریه پردازی ها در حوزه تخصصی اعضای گروه ها توسط خود اعضاء در داخل و خارج کشور

سال ۹۴: بررسی و ارزیابی نظریه های موجود در حوزه تخصصی اعضای هر گروه توسط یک کارگروه 

سال ۹۵: برگزاری کرسی های نظریه پردازی با شرکت اعضای بیرون از پژوهشگاه

سال ۹۶: تهیه گزارش از روند نظریه پردازی و داشتن جلسه نقد و بررسی داخل پژوهشکده ای

سال ۹۷: ارائه نظریه های اعضای گروه در سطح داخلی و خارجی

*مسئولیت تدوین سیاست ها ، برنامه ریزی و اجرا :

کمیته ای مرکب از :( رئیس پژوهشکده، معاون پژوهشکده، مدیران گروهها، نمایندگان اعضای هیات علمی گروههای ۵ گانه، انجمن علمی های گروه های ۵ گانه)

 

محور هفدهم: برگزاری و شرکت در نمایشگاه و جشنواره‌های علمی

 

 *اهداف:

فعال سازی پژوهشکده در زمینه برگزاری و شرکت در نمایشگاهها و جشنواره‌ های علمی

* ‌برنامه‌‌های زمان‌بندی سالانه:

سال ۹۳ : معرفی آثار برتر و شرکت گروه ها در جشنواره ها

 

سال ۹۴: معرفی آثار برتر و شرکت گروه ها در جشنواره ها

 

سال ۹۵: معرفی آثار برتر و شرکت گروه ها در جشنواره ها

 

سال ۹۶: معرفی آثار برتر و شرکت گروه ها در جشنواره ها

 

سال ۹۷: معرفی آثار برتر و شرکت گروه ها در جشنواره ها

 

سال ۹۸: معرفی آثار برتر و شرکت گروه ها در جشنواره ها

 

*مسئولیت تدوین سیاست ها ، برنامه ریزی و اجرا :

کمیته ای مرکب از: ( رئیس پژوهشکده، معاون پژوهشکده، مدیران گروهها ، نمایندگان اعضای هیات علمی گروههای ۵ گانه، نماینده معاونت پژوهشی، نماینده معاونت مالی – اداری – نماینده سرپرستی همکاری های علمی و بین المللی)

 

 

محور هجدهم: سفرها و بازدیدهای علمی

*اهداف:

- انجام سفرهای علمی و مطالعاتی در چارچوب برنامه هایی منظم و هدفدار

- بازدید از مراکز علمی داخل و خارج کشور

 

* ‌برنامه‌‌های زمان‌بندی سالانه:

سال ۹۳ :  شناسایی مراکز علمی، دانشگاه ها و پژوهشگاه ها، مکان های فرهنگی، تاریخی، موزه های علمی، کتابخانه ها و ...

 

سال ۹۴: برنامه ریزی و بازدید از مکان های معین شده بر حسب اولویت در داخل کشور

 

سال ۹۵: انجام سفرهای علمی به کشورهای آسیایی

 

سال ۹۶: استفاده از فرصت های مطالعاتی یا اعزام یا شرکت در همایش ها برای اعضای هیات علمی

 

سال ۹۷: انجام سفرهای علمی به کشورهای اروپایی

 

*مسئولیت تدوین سیاست ها ، برنامه ریزی و اجرا :

کمیته ای مرکب از: (رئیس پژوهشکده، معاون پژوهشکده، مدیران گروهها، نمایندگان اعضای هیات علمی گروههای ۵ گانه، نماینده معاونت پژوهشی، نماینده معاونت مالی – اداری – نماینده سرپرستی همکاری های علمی و بین المللی)

 

محور نوزدهم: مشارکت علمی اجرایی دانشجویان تحصیلات تکمیلی

 

*اهداف:

- جلب مشارکت هر یک از دانشجویان دکتری با ارائه ی ۹ مقاله در حد مقالات علمی-پژوهشی در طول سنوات تحصیل

 -  جلب مشارکت دانشجویان ارشد به منظور همکاری در طرح های پژوهشی

* ‌برنامه‌‌های زمان‌بندی سالانه:

سال ۹۳ : جلب همکاری و مساعدت دانشجویان شاغل به تحصیل در پژوهشگاه برای ارائه مقالات پژوهشی

 

سال ۹۴: جلب همکاری و مساعدت دانشجویان شاغل به تحصیل در پژوهشگاه در طرح های پژوهشی

                                                                          

سال ۹۵: جلب همکاری و مساعدت دانشجویان شاغل به تحصیل در پژوهشگاه در فعالیت های مختلف پژوهشکده

 

سال ۹۶:  توسعه و ارتقای طرح پژوهش ورزی در مورد دانشجویان ارشد پژوهشکده

 

سال ۹۷: تهیه بانک اطلاعات فعالیت های پژوهشی دانشجویان

 

*مسئولیت تدوین سیاست ها ، برنامه ریزی و اجرا :

مدیران گروهها با همکاری اعضای هیات علمی 

 

محور بیستم:  مرجعیت  علمی

 

*اهداف :

تبدیل شدن پژوهشکده به  یکی از مراجع علمی معتبر، برای برطرف ساختن نیازهای پژوهشی در دانشگاهها و مراکز علمی کشور و منطقه 

حوزه ارتباط ها شامل:

  1. شناسایی و جذب اعضای وابسته برای عضویت در گروههای پژوهشی پژوهشکده
  2. شناسایی محققین و پژوهشگران دانشگاهی، حوزوی و منطقه ای
  3. عقد قرارداد و تفاهم نامه
  4. ارتباط های کاری علمی و ویژه ( همایش ها ، کارگاهها، دوره ها ،مقالات علمی و ...)
  5. اخذ و انجام طرح های پژوهشی
  6. انجام پروژه های مشترک علمی

 

*برنامه:

         سال ۹۳ -  شناسایی و جذب اعضای وابسته برای عضویت در گروههای پژوهشی پژوهشکده / اخذ و انجام ۴  عدد طرح پژوهشی کلان / انجام ۲ عدد پروژه های مشترک علمی با مراکز علمی و موسسات آموزشی عالی کشور

 

سال ۹۳ و ۹۴  - شناسایی محققین و پژوهشگران دانشگاهی، حوزوی و منطقه ای

                              

  1. عقد قرارداد و تفاهم نامه
  2. ارتباط های کاری علمی و ویژه ( همایش ها ، کارگاهها، دوره ها ،مقالات علمی و ...)

سال ۹۳ تا ۹۸          

۳.   اخذ و انجام طرح های پژوهشی

۴. انجام پروژه های مشترک علمی

 

 

*مسئولیت تدوین سیاست ها ، برنامه ریزی و اجرا :

کمیته ای مرکب از: (رئیس پژوهشکده، معاون پژوهشکده، مدیران گروهها ، نمایندگان اعضای هیات علمی گروههای ۵ گانه،  نماینده معاونت پژوهشی، نماینده معاونت مالی – اداری