دوره 22 (1401)
دوره 21 (1400)
دوره 20 (1399)
دوره 19 (1398)
دوره 18 (1397)
دوره 17 (1396)
دوره 16 (1395)
دوره 15 (1394)
دوره 14 (1393)
دوره 13 (1392)
دوره 12 (1391)
دوره 11 (1390)
دوره 10 (1389)

 

         «مشخصات آماری نشریه»

تعداد دوره‌ها 14
تعداد شماره‌ها 97
تعداد مقالات 1,383
تعداد نویسندگان 1,583
تعداد مشاهده مقاله 1,064,861
تعداد دریافت فایل اصل مقاله 1,225,376
نسبت مشاهده بر مقاله 769.96
نسبت دریافت فایل بر مقاله 886.03
تعداد مقالات ارسال شده 1,815
تعداد مقالات رد شده 798
درصد عدم پذیرش 44
تعداد مقالات پذیرفته شده 629
درصد پذیرش 35
تعداد پایگاه های نمایه شده 11

فرهیختگان گرامی به اطلاع می‌رساند:


قبل از ارسال مقاله به نکات زیر توجه نمایید: 

  • لطفا در مرحله ارسال فایل های مقاله، از نرم افزار مشابهت یاب سمیم نور (مشاهده صفحه - راهنما) فایل مشابهت یابی شده را دریافت و به هر مقاله ارسال نمایید.
  • در صورتی‌که رمز ورود به ایمیل شما ارسال نشد از طریق این صفحه، مجدداً تلاش فرمایید. (کلیک کنید)
  •  توجه داشته باشید که دریافت کد مقاله به معنای ارسال مقاله نیست؛ پس از طی همه مراحل، صفحه تأیید ارسال مقاله باید در پایان مشاهده شود. (برای مشاهده تصویر نمونه اینجا کلیک کنید)
  •  در مرحله آخر ارسال مقاله، توجه داشته باشید که حتماً از منوی نوع مقاله، فایل اصلی مقاله را انتخاب کنید، تا مراحل ارسال کامل شود. (برای مشاهده تصویر نمونه اینجا کلیک کنید) 

مشخصات نشریه

  • عنوان کامل: پژوهشنامه انتقادی متون و برنامه‌های علوم انسانی
  • وب‌گاه: https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/
  • شاپا الکترونیکی: 1650-2383
  • محل چاپ: ایران، تهران
  • ناشر: پژوهشگاه علوم‌انسانی و مطالعات‌فرهنگی
  • مدیریت علمی: شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی (مشاهده جزئیات)
  • سال شروع انتشار: 1389
  • گروه علمی: علوم انسانی
  • زیر گروه: میان رشته‌ای
  • گرایش یا زمینه تخصصی نشریه: نقد کتاب، نقد نظریه، نقد برنامه‌های درسی
  • حوزه موضوعی نشریه: «اقتصاد»، «الهیات و ادیان»، «تاریخ»، «تمدن»، «جامعه‌شناسی»، «علوم سیاسی»، «فقه و حقوق»، «فلسفه»، «مدیریت و سیاست‌گذاری» و «مطالعات علم و فناوری» 
  • زبان نشریه: فارسی (چکیده انگلیسی)
  • اعتبار نشریه: علمی‌ (مشاهده جزئیات)
  • نوع مقالات: پژوهشی، ترویجی، مروری (مشاهده جزئیات)
  • نوع انتشار: الکترونیکی
  • نوبت انتشار: فصلنامه (از ابتدای دی ماه 1401)
  • هزینۀ بررسی و انتشار مقاله: دارد (مشاهده جزئیات)
  • نوع داوری: حداقل 2 داور، همتراز خوانی دوسو پنهان (مشاهده جزئیات)
  • بازه زمانی بررسی اولیه مقالات دریافتی: تا 10روز
  • زمان داوریحداقل سه ماه و حداکثر شش‌ماه
  • درصد پذیرش مقالات: 34%
  • دسترسی به مقاله‌ها: رایگان (تمام متن)
  • سیاست دسترسی و انتشار: دسترسی آزاد Open Access
  • مدل دسترسی به مقالات: در فرمت PDF 
  • مجوز انتشار و حق مؤلف: Creative Commons license CC-BY
  • سامانه مدیریت نشریه: شرکت سیناوب
  • نمایه‌شده: بلی (مشاهده جزئیات)
  • رتبه در نشریات وزارت علوم: رتبه الف (مشاهده جزئیات)
  • وضعیت در ISC در سال 1401: Q3 هنر و علوم انسانی (مشاهده جزئیات)
  • ضریب تأثیر پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC): سال 1401(0.108)
  • نام قبلی: فصل‌نامه نامه علوم انسانی
  • ایمیل نشریه: criticalstudies@ihcs.ac.ir
  • ایمیل دوم نشریه: criticalstudies3@gmail.com
پژوهشی علوم اجتماعی
اقتصاد سیاسی و خِرد حکم‌رانی بازخوانی انتقادی کتاب اصول علم ثروت ملل؛ یعنی اکونومی پلیتیک

علی انتظاری؛ حسین احمدی منش

دوره 23، شماره 3 ، آذر 1402، صفحه 1-27

https://doi.org/10.30465/crtls.2023.43804.2682

چکیده
  کتاب اصول علم ثروت ملل؛ یعنی اکونومی پلیتیک، ترجمة محمدعلی فروغی مشهور به ذکاءالملک (ثانی)، نخستین کتاب علمی در رشتة اقتصاد در ایران است و به همین دلیل پس از بازنشر آن در دهه‌های اخیر، بیشتر از منظر اقتصادی مورد توجه و تأمل قرار گرفته، اما دلالت‌های سیاسی آن نادیده مانده؛ به خصوص از آن جهت که این اثر در کشاکش گفتمانی عصر مشروطه منتشر ...  بیشتر

ترویجی علوم تربیتی
نقدی بر کتاب مقدمات تکنولوژی آموزشی

کاظم دلروز؛ حسن قراباغی

دوره 23، شماره 3 ، آذر 1402، صفحه 29-55

https://doi.org/10.30465/crtls.2023.39404.2460

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف نقد کتاب «مقدمات تکنولوژی آموزشی» تالیف دکتر خدیجه علی آبادی انجام شد. در این راستا با استفاده از روش پژوهش نقادی آموزشی، کتاب مورد نظر تالیف خدیجه علی آبادی چاپ شانزدهم سال 1399، مورد نقد قرار گرفت. ابزار گردآوری داده ها، کاربرگ نقد کتاب درسی دانشگاهی شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی بود که پس از دریافت و تکمیل  ...  بیشتر

ترویجی علوم تربیتی
تحلیل و نقد کتاب مبانی برنامه‌ریزی درسی آموزش ابتدایی

مرضیه دهقانی

دوره 23، شماره 3 ، آذر 1402، صفحه 57-82

https://doi.org/10.30465/crtls.2023.30892.1850

چکیده
  پژوهش حاضر به نقد کتاب مبانی برنامه‌ریزی درسی آموزش ابتدایی موسی پور با رویکرد توصیفی و تحلیلی و در دو بعد شکلی و محتوایی می‌پردازد. جهت تحلیل، از شیوه نقد و بررسی بر اساس "اصول راهنمای تهیه مقالات نقد نشریه علمی-پژوهشی پژوهشنامه انتقادی متون و برنامه‌های علوم انسانی" بهره گرفته شد. پس از معرفی کلی اثر، در گام اول به امتیازها و کاستی‌های ...  بیشتر

پژوهشی علوم تربیتی
تحلیل انتقادی کتاب مبانی نظری تکنولوژی آموزشی

اکبر مؤمنی راد؛ سید عبدالله قاسم تبار؛ مریم پورجمشیدی

دوره 23، شماره 3 ، آذر 1402، صفحه 83-113

https://doi.org/10.30465/crtls.2023.36509.2260

چکیده
  هدف پژوهش حاضر نقد و بررسی کتاب مبانی نظری تکنولوژی آموزشی، تألیف دکتر هاشم فردانش می­باشد. بدین جهت دو بعد شکلی و محتوایی کتاب به شیوه­ی تحلیلی – اسنادی مورد واکاوی قرار گرفته است. رعایت قواعد نگارشی و املایی، روان بودن متن، واژه­نامه انگلیسی – فارسی و نمایه موضوعی را می­توان از امتیازات ظاهری اثر مذکور دانست. با این­حال ...  بیشتر

پژوهشی علوم سیاسی
طرح الهیات سیاسی و پرسش از سرشت سیاست در دوران مدرن؛ بررسی انتقادی کتاب رساله مفهوم امر سیاسی

اباصالح تقی زاده طبری

دوره 23، شماره 3 ، آذر 1402، صفحه 115-136

https://doi.org/10.30465/crtls.2023.47489.2809

چکیده
  فهم و بررسی انتقادی فلسفه سیاسی کارل اشمیت تنها زمانی ممکن می­شود که همراه آن از نسبت الهیات و سیاست پرسش کرده و مسیری را برای ورود به پروژه او باز کنیم. همین جهت در این نوشتار دنبال شده است. پس از طرح این مقدمه با اشاره به پرسش بنیادین پروژه اشمیت، یعنی چیستی مفهوم امر سیاسی و چگونگی امکان آن در دوران مدرن، رساله مفهوم امر سیاسی را ...  بیشتر

پژوهشی علوم سیاسی
دمکراسی رادیکال لکلائو و موفه: پاسخی به سرگشتگی چپِ نو (نقدی بر کتاب هژمونی و استراتژی سوسیالیستی)

محمدعلی توانا؛ فرزاد آذرکمند

دوره 23، شماره 3 ، آذر 1402، صفحه 137-165

https://doi.org/10.30465/crtls.2023.40145.2523

چکیده
  هژمونی و استراتژی­سوسیالیستی؛ به سوی سیاست دموکراتیک­رادیکال اثر لکلائو و موفه (1985) در پاسخ به سردرگمی چپ نو، ایده دمکراسی رادیکال را طرح نمود. این ایده حداقل از دو جنبه پیشرو است: 1-بنیان دمکراسی را بر امر سیاسی آنتاگونیستی می‌گذارد؛ زیرا از منظر لکلائو و موفه ستیزه‌گرایی بخشی از امر سیاسی و هژمونی تنها راه کنترل آن است، اما در ...  بیشتر

پژوهشی علوم سیاسی
بررسی انتقادی مناظره لیبرال ها و جماعت گرایان در فلسفه سیاسی معاصر

محمد شجاعیان؛ محمدرضا طاهری

دوره 23، شماره 3 ، آذر 1402، صفحه 167-189

https://doi.org/10.30465/crtls.2021.35680.2198

چکیده
  نقدهای جدی جماعت گرایی برگفتمان لیبرال یکی از مهمترین موضوعات فلسفه سیاسی معاصر است. بی توجهی به منازعه جماعت گرایی علیه لیبرالیسم، موجب ناتوانی در تحلیل و فهم بسیاری از موضوعات فلسفه سیاسی لبیرال و غیرلیبرال در دهه های پایانی قرن بیستم و قرن جاری خواهد شد. کتاب درآمدی بر مناظره لیبرال‌ها و جماعت گرایان در فلسفه سیاسی معاصر عهده ...  بیشتر

پژوهشی مدیریت و سیاست‌گذاری
بنیان‌های چهارگانه مدیریت جبران خدمات کارکنان: نقد دلالت‌پژوهانۀ کتاب Handbook of Employee Reward Management and Practice (مدیریت جبران خدمات)

الهام ابراهیمی

دوره 23، شماره 3 ، آذر 1402، صفحه 191-217

https://doi.org/10.30465/crtls.2023.40541.2552

چکیده
  پژوهشگران بنیان‌های چهارگانه‌ای برای جبران خدمات کارکنان قائل‌اند که شامل جایگاه شغل، جایگاه فرد، عضویت و عملکرد است. مقاله حاضر با اتکای به این بنیان‌ها درصدد است با روش‌شناسی رئالیسم انتقادی و روش دلالت‌پژوهی به نقد یکی از کتاب‌های مطرح در زمینه جبران خدمات کارکنان بپردازد. کتاب دستنامه مدیریت و اجرای پاداش کارکنان به قلم ...  بیشتر

پژوهشی مدیریت و سیاست‌گذاری
معرفی و نقد تحلیلی کتاب Critical Management Ethics (رویکردی انتقادی به اخلاقِ مدیریت)

فاطمه براتلو

دوره 23، شماره 3 ، آذر 1402، صفحه 219-242

https://doi.org/10.30465/crtls.2023.40640.2559

چکیده
  مقاله حاضر در بررسی انتقادی کتاب «اخلاق مدیریت» نگاشته تامس‌کلیکاور (2010)، رویکرد کلی نویسنده، ابزارهای مفهومی به کار‌گرفته‌شده و نیز شیوة استدلال را مورد توجه قرار داده­است. به زعم نویسنده، مدیریت خصوصاً مدیریت کسب و کار بدلیل اهمیتی که برای بقای سازمان قائل است، اصل بنیادین خود را بر افزایش نفع و کسب سود قرار داده، از این ...  بیشتر

پژوهشی مدیریت و سیاست‌گذاری
بلوغ تحلیل‌گری و کارکردهای مدیریت منابع انسانی نقدی بر کتاب منابع انسانی داده محور: نحوه استفاده از تحلیل ها و شاخص های کلیدی پیشبرد عملکرد

مژگان روشن نژاد

دوره 23، شماره 3 ، آذر 1402، صفحه 243-272

https://doi.org/10.30465/crtls.2024.40296.2536

چکیده
  با رشد و توسعه فناوری های ارتباطی و اطلاعاتی و استفاده روزافزون از ابزارهای هوشمند متصل به اینترنت، حجم عظیمی از داده­های دیجیتال در هر لحظه تولید می­شود. استفاده هوشمندانه از این داده­ها برای بهبود تصمیمات مرتبط با منابع انسانی،  نیازمند تحلیل­گری منابع انسانی است. تحلیل­گری منابع انسانی دارای انواع توصیفی، تشخیصی و ...  بیشتر

فقه و حقوق
نقد کتاب مبانی حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران

ابراهیم موسی‌زاده

دوره 18، شماره 5 ، مرداد 1397، ، صفحه 323-339

چکیده
  اهمیت این نقد به‌لحاظ جایگاه حقوق اساسی، قانون اساسی، و حکومت جمهوری اسلامی است و ضرورت نقد نیز انگیزة شکل‌‌گیری کتاب موردنقد به‌منزلة منبع آموزشی برای درس «حقوق اساسی» دورة کارشناسی رشتة حقوق و دروس مرتبط با حقوق اساسی در دوره‌های تحصیلات تکمیلی گرایش حقوق عمومی است. هدف این نقد شناسایی نقاط قوت و ضعف کتاب به‌منزلة «کتاب ...  بیشتر

علوم تربیتی
جایگاه تعلیم و تربیت اسلامی در علوم انسانی

محمدرضا نیلی احمدآبادی

دوره 13، شماره 27 ، شهریور 1392، ، صفحه 171-186

چکیده
  چکیده در نظام آموزشی ما علوم انسانی، با وجود فرهنگ غنی اسلامی ـ ایرانی، کاستی‌های فراوانی دارد. علوم تربیتی که شاخه‌ای از علوم انسانی است، به دنبال پرورش انسان‌‌های مؤثر و کارآمدی است که استعدادهای آن‌ها شکوفا شده است. در تعلیم و تربیت اسلامی تربیت انسان کامل با بهره‌گیری از معارف دینی امکان‌پذیر است. موفقیت نظام‌های آموزشی، ...  بیشتر

علوم تربیتی
تأثیر برنامة درسی پنهان در رفتار هنرجویان هنرستان‌های تربیت بدنی

پروین صمدی؛ رقیه حیدری

دوره 17، شماره 6 ، آذر 1396، ، صفحه 203-216

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر برنامۀ درسی پنهان در رفتار هنرجویان تربیت بدنی و دانش‌آموزان دبیرستان‌های شهر تهران انجام شده است و روش پژوهش توصیفی ــ‌تحلیلی است. جامعۀ آماری در این پژوهش دانش‌آموزان و هنرجویان متوسطۀ شهر تهران است و حجم نمونۀ آن که به‌ روش کوکران و به‌صورت خوشه‌ای چندمرحله‌ای تصادفی انتخاب شده است دویست نفر ...  بیشتر

زبان و ادبیات فارسی
تحلیل و نقد کتاب ادبیات معاصر ایران (نثر)

محمود بشیری

دوره 14، شماره 30 ، خرداد 1393، ، صفحه 1-15

چکیده
  چکیده پیرامون ادبیات معاصر ایران، اعم از نظم و نثر، در این سه دهة اخیر بعد از انقلاب اسلامی ایران، ‌‌کتاب‌‌های متعدد و متنوعی نوشته و منتشر شده است. هریک از این آثار، از جهاتی درخور توجه و بررسی‌اند و نیز دارای ویژگی‌‌های خاص خود هستند که در جای خود استفاده می‌شوند. از بین این آثار گوناگون، ادبیات معاصر ایران (نثر) از محمد‌‌رضا ...  بیشتر

زبان‌های خارجی
بررسی و نقد کیفی کتاب زبان انگلیسی پایة اول دورة اول متوسطه (هفتم) با تأکید بر روش‌شناسی آموزش زبان خارجی

محمدهادی محمودی؛ محمد مرادی

دوره 15، شماره 36 ، آبان 1394، ، صفحه 179-196

چکیده
  آموزش هر زبانی مشکل‌های خاص خود را دارد؛ آموزش زبان انگلیسی نیز از این موضوع مستثنی نیست. یکی از اصلی‌ترین مشکل‌های آموزش زبان انگلیسی، کیفیت کتاب‌های درسی است. از آن‌جا که کتاب زبان انگلیسی پایة هفتم مقطع متوسطه نخستین تجربة رسمی تحصیلی دانش‌آموزان با زبان انگلیسی است، تهیه و تدوین این کتاب اهمیت مضاعفی دارد و طبعاً مستلزم دقت ...  بیشتر

پژوهشی علوم سیاسی
بررسی انتقادی کتاب Global Historical Sociology (جامعه‌شناسی تاریخی جهانی)

مهدی زیبائی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 01 اسفند 1402

https://doi.org/10.30465/crtls.2024.44798.2718

چکیده
  اگر ظهور حوزه مطالعاتی جامعه­شناسی تاریخی را واکنشی به روش­شناسی علم در عصر مدرن بدانیم، بدون شک، پیوند جامعه­شناسی تاریخی و محیط بین­الملل واکنشی به تقلیل نقش بین­الملل در بروز رویدادها و تحولات داخلی دولت­ها است. به عبارت دیگر، تاثیرپذیری تحولات داخلی از محیط بین­الملل زمینه­ساز ظهور یک حوزه مطالعاتی نوین شده است ...  بیشتر

پژوهشی علم اطلاعات و دانش‌شناسی
گفتار در باب اهمیت ترجمه با مرور و نقد یک کتاب: مدیریت دانش شخصی

مهدی شقاقی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 01 اسفند 1402

https://doi.org/10.30465/crtls.2024.38875.2417

چکیده
  در مقالۀ حاضر ضمن نگاهی انتقادی به ترجمه در رشتۀ علم اطلاعات، کتاب مدیریت دانش شخصی نقد شده است. برای نگارش نقد حاضر، از روش تحلیل مفهومی استفاده شده است. پس از بیان اهمیت نقد این کتاب، ابتدا از باب نقد شکلی وارد شده و ظواهر و اجزای کلی کتاب بررسی گردیده است. در این بخش، صفحه‎آرایی، جلد، فونت، صحافی، چاپ، سلفون، عطف کتاب، و طرح روی ...  بیشتر

ترویجی علم اطلاعات و دانش‌شناسی
بحث و نقد در باب کتاب آمار در علم‎سنجی و علم اطلاعات و دانش‎شناسی

مهدی شقاقی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 05 اسفند 1402

https://doi.org/10.30465/crtls.2024.38880.2418

چکیده
  در مقالۀ حاضر قصد بر آن است که کتاب «آمار در علم‎ سنجی و علم اطلاعات و دانش‎شناسی» تألیف پرویز نصیری و امیرحاج‎سلمانی که در سال 1396 توسط انتشارات سمت منتشر شده است به نقد گذاشته شود. تفاوت این کتاب با کتاب‎های دیگر آمار توجه به تحلیل نرم ‎افزاری داده ‎ها، تلاش برای گره زدن احتمالات به آمار از طریق بحث توزیع‎ های آماری ...  بیشتر

پژوهشی علوم اجتماعی
تأملی در ایدۀ اتوپیاییِ زیارت مروری انتقادی بر کتاب امید در آستانگی: واکاوی انسان‌شناختی سه زیارت سانتیاگو دِ کامپوستلا، حج و اربعین

محمدرضا قائمی نیک؛ صادق افتاده

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 01 اسفند 1402

https://doi.org/10.30465/crtls.2024.40094.2521

چکیده
  کتاب امید در آستانگی: واکاوی انسان‌شناختی سه زیارت سانتیاگو دِ کامپوستلا، حج و اربعین از محمد نصراوی (1399)، از معدود آثاری است که کوشیده تا با طرح ایدۀ اتوپیا و مفاهیم و معانی وابسته به آن، با تأکید بر آراء افرادی نظیر وبر، فوکو و از همه بیشتر، ارنست بلوخ، سه زیارت مذکور در عنوان کتاب را با مطالعه‌ای انسان‌شناختی، با نگاهی اتوپیایی ...  بیشتر

ترویجی علوم سیاسی
نقدی بر کتاب Myths of Empire: Domestic Politics and International Ambition (افسانه‌های امپراطوری: سیاست های داخلی و جاه‌طلبی بین‌المللی)

سید پارسا حجازی؛ محمد جعفر جوادی ارجمند

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 01 اسفند 1402

https://doi.org/10.30465/crtls.2024.44746.2716

چکیده
  جک اسنایدر به عنوان یک نوواقع‌گرای تدافعی، گرچه خود را وفادار به سنت ساختارگرایی والتز نگه داشته است؛ اما تفاوت بزرگ او که این اثر، در توجه او به ساختارهایی است که در قیاس با ساختار نظام بین‌الملل، در سطح تقلیل‌گرایانه قرار می‌گیرند. نویسنده با ترکیب سطوح ذکر شده، تصویر واضح‌تری از علل جنگ و توسعه‌طلبی‌های بدون توجیه برخی کشور‌ها ...  بیشتر

پژوهشی علوم سیاسی
رویکرد جامعه‌گرایانه به شهروندی سبز: نقدی بر کتاب شهروندی، دموکراسی و عدالت سبز

محمد علی توانا؛ محمود علیپور

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 07 اسفند 1402

https://doi.org/10.30465/crtls.2024.40392.2541

چکیده
  هدف اصلی نوشتار حاضر نقد و بررسی کتاب «شهروندی، دموکراسی و عدالت سبز» نوشته دیوید ای لوری و دیگران است. کتاب شامل مقالاتی درباره معضلات محیط زیست، سلامت بشر و محیط زیست، سبد مصرف خانوار و آلودگی محیط زیست، عدالت سبز است. ایده اصلی مجموعه مقالات کتاب این است: توسعه پایدار بدون شهروندی، دمکراسی و عدالت سبز ممکن نیست. مفروض این مقالات ...  بیشتر

پژوهشی علوم سیاسی
نقد کتاب جامعه و فرهنگ روسیه

سیده مطهره حسینی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 01 اسفند 1402

https://doi.org/10.30465/crtls.2021.35346.2162

چکیده
  چکیدهآثاری که درباره روسیه نوشته شده‌اند، اندکند و بیشتر صبغه ادبی، سیاسی، ژورنالیستی یا امنیتی دارند. کتاب جامعه و فرهنگ روسیه کوشیده است نگاهی عمومی و فراگیر به مبحث فرهنگ در جامعه روسیه داشته باشد که کمتر مورد توجه مطالعات روسیه واقع شده است. این مقاله پس از معرفی کتاب و نویسنده، نوع توجه نویسنده به مبحث جامعه و فرهنگ روسیه نقد ...  بیشتر

پژوهشی علوم سیاسی
بررسی انتقادی کتاب دیپلماسی زیست محیطی جمهوری اسلامی ایران در دریای خزر

حاکم قاسمی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 01 اسفند 1402

https://doi.org/10.30465/crtls.2022.38284.2361

چکیده
  در کتاب دیپلماسی زیست محیطی جمهوری اسلامی ایران در دریای خزر اقدامات ایران برای حفاظت از محیط زیست دریای خزر تبیین شده است. نویسنده اثر ضمن بررسی اقدامات صورت گرفته در این حوزه، در چارچوب روش سوات از یک سو به معرفی نقاط قوت و ضعف دیپلماسی زیست محیطی ایران پرداخته و از سوی دیگر فرصت ها و تهدیدهای پیش روی این دیپلماسی را معرفی کرده است. ...  بیشتر

ترویجی فلسفه
تحلیل کتاب Expressionism in Philosophy: Spinoza (بیانگری در فلسفه: اسپینوزا)

شیرین کریمی زنجانی اصل

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 01 اسفند 1402

https://doi.org/10.30465/crtls.2024.46772.2786

چکیده
   به‌باور دلوز، بیانگری آن رشته‌ای است که هستی‌شناسی اسپینوزا، معرفت‌شناسی، فیزیک و نیز اخلاق را به هم متصل می‌کند؛ به‌‌عبارت‌دیگر، منطق بیانگری منطق حاکم‌بر تمام حوزه‌های مختلف فلسفۀ اسپینوزا است و ازهمین‌جهت دلوز نام مفصل‌ترین پژوهش خود درباب اسپینوزا را بیانگری در فلسفه: اسپینوزا می‌گذارد. در این مقاله کوشش می‌کنم ...  بیشتر

پژوهشی فلسفه
در تقلیل‌گرایی هستی‌شناختی؛ بررسی و نقد کتاب دروغ / اراده آزاد

سید یزدان هاشمی اصل؛ محسن شکری

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 01 اسفند 1402

https://doi.org/10.30465/crtls.2024.41212.2701

چکیده
  کتاب دروغ / اراده آزاد بررسی دو سئوال کلیدی و مهم را مطمح نظر قرار داده است؛ 1)پدیده دروغ چیست و چگونه می­توان مکانیسم کارکردی آن را کنترل نمود؟.2) آیا انسان، صاحبِ اراده آزاد است که به تکالیف اخلاقی وفادار بماند؟. نویسنده در تحلیل پدیده دروغ، دیدگاه خود را از منظری فلسفی، با تاکید بر پیامدهای منتج شده از یک عمل(بد بودن نتیجه دروغ) بیان ...  بیشتر

پژوهشی مدیریت و سیاست‌گذاری
نقد کتاب مباحثی در مدیریت رفتار سازمانی پیشرفته

زهرا رجائی؛ فاطمه بسکابادی؛ حدیث مهماندوست

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 01 اسفند 1402

https://doi.org/10.30465/crtls.2023.39999.2516

چکیده
  کتاب مباحثی در مدیریت رفتار سازمانی پیشرفته تالیف دکترغلامرضا ملک زاده عضو محترم هیئت علمی گروه مدیریت دانشکده علوم اداری و اقتصادی دانشگاه فردوسی مشهد است. این کتاب که چاپ دوم و ویرایش دوم می باشد ،  توسط انتشارات اسفند و امور چاپ دانشگاه فردوسی مشهد چاپ و صحافی گردیده است. این کتاب در یازده فصل تنظیم شده است و به خوبی گویای این ...  بیشتر

ترویجی مدیریت و سیاست‌گذاری
بررسی و نقد کتاب مبانی پژوهش کیفی: فنون و مراحل تولید نظریه زمینه‌ای

احسان عابدی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 01 اسفند 1402

https://doi.org/10.30465/crtls.2023.40719.2570

چکیده
  در حوزه پژوهش‌های کیفی، کتاب‌های مرجع زیادی وجود دارد که هریک به دلیلی، مشروعیت و مقبولیت مناسبی میان خوانندگان کسب کرده‌اند. کتاب مبانی پژوهش کیفی: فنون و مراحل تولید نظریه زمینه‌ای، به قلم اشتراس و کوربین و ترجمه ابراهیم افشار از جمله کتاب‌های موفقی است که در این حوزه به رشته تحریر درآمده، 9 بار به چاپ رسیده و به عنوان منبع درسی ...  بیشتر

ابر واژگان