محورهای همایش ۱۴۰۴

تعداد بازدید:۱۷

همایش ملی «فرهنگ، رسانه و تحولات نسلی» با رویکردی میان رشته‌ای، سه محور اصلی را برای بحث، تحلیل و تبادل نظر علمی مشخص کرده است، این محورها، امکان مشارکت متخصصان حوزه‌های ارتباطات، جامعه‌شناسی، مطالعات فرهنگی، علوم سیاسی، مطالعات علم و فناوری را فراهم می‌آورد.

محور اول: رسانه، نسل و سیاستگذاری

با توجه به اهمیت طراحی و اجرای سیاست‌گذاری در عرصه نسل‌ها و مناسبات نسلی و به خصوص کودکان به عنوان نسل جدید، این محور به بررسی تجارب داخلی و خارجی، نوآوری در سیاستگذاری و نقش دولت، نهادهای حاکمیتی، بخش خصوصی و سایر ذینفعان در مسیر سیاستگذاری این حوزه می‌پردازد. موضوعات پیشنهادی در این محور عبارتند از:

  • سیاستگذاری فرهنگی و رسانه‌ای در فضای مجازی
  • نقش نهادهای دولتی و غیردولتی در سیاستگذاری فضای مجازی
  • چالش‌ها و فرصت‌های سیاستگذاری در عصر فناوری‌های نوین
  • بررسی تطبیقی سیاست‌گذاری رسانه‌ای در عرصه فضای مجازی
  • تحلیل مناسبات نسلی و میان نسلی (والدگری، مناسبات خانوادگی و ...) در جهان مجازی

محور دوم: رسانه، نسل و علم و فناوری

این محور بر تاثیر فناوری‌های رسانه‌ای در دگرگونی‌های فرهنگی و رفتار نسل‌ها تمرکز دارد. توسعه فناوری‌های دیجیتال و ظهور هوش مصنوعی امکانات و چالش‌هایی را برای شکل‌دهی فرهنگ و هویت نسل‌های جدید فراهم آورده است. موضوعات پیشنهادی در این محور عبارتند از:

  • تاثیر الگوریتم‌ها، هوش مصنوعی و پلتفرم‌ها بر مصرف رسانه‌ای نسل‌ها
  • سواد رسانه‌ای نسل‌های مختلف و شکاف‌های نسلی
  • رسانه و انتقال دانش میان نسل‌ها
  • سواد رسانه‌ای در عصر هوش مصنوعی
  • اثرات شناختی رسانه‌ها
  • هوش مصنوعی و شخصی‌سازی تجربه رسانه‌ای نسل‌ها

محور سوم: رسانه، نسل و جهان ایرانی

این محور بر نقش رسانه در شکل‌دهی و انتقال روایت‌های فرهنگی، تاریخی و هویتی میان نسل‌های مختلف تمرکز دارد. رسانه‌ها با بازنمایی و برجسته‌سازی روایت‌های مختلف، مناسبات میان نسل‌ها را به چالش می‌کشند. موضوعات پیشنهادی این محور عبارتند از:

  • نقش رسانه‌ در شکل‌گیری حافظه جمعی و پیوند یا گسست بین‌نسلی
  • تحلیل روایت‌های رسانه‌ای از تجربه زیسته نسل‌های مختلف و مناسبات بین نسلی
  • نقش رسانه در انتقال یا دگرگونی روایت‌های نسلی از شهر
  • تجربه نسلی از زیست شهری و بازتاب آن در رسانه‌ها
  • تحلیل جایگاه دینی و تجربه دینی در عصر دیجیتال
آخرین ویرایش۱۲ خرداد ۱۴۰۴