محورهای همایش ۱۴۰۴
همایش ملی «فرهنگ، رسانه و تحولات نسلی» با رویکردی میان رشتهای، سه محور اصلی را برای بحث، تحلیل و تبادل نظر علمی مشخص کرده است، این محورها، امکان مشارکت متخصصان حوزههای ارتباطات، جامعهشناسی، مطالعات فرهنگی، علوم سیاسی، مطالعات علم و فناوری را فراهم میآورد.
محور اول: رسانه، نسل و سیاستگذاری
با توجه به اهمیت طراحی و اجرای سیاستگذاری در عرصه نسلها و مناسبات نسلی و به خصوص کودکان به عنوان نسل جدید، این محور به بررسی تجارب داخلی و خارجی، نوآوری در سیاستگذاری و نقش دولت، نهادهای حاکمیتی، بخش خصوصی و سایر ذینفعان در مسیر سیاستگذاری این حوزه میپردازد. موضوعات پیشنهادی در این محور عبارتند از:
- سیاستگذاری فرهنگی و رسانهای در فضای مجازی
- نقش نهادهای دولتی و غیردولتی در سیاستگذاری فضای مجازی
- چالشها و فرصتهای سیاستگذاری در عصر فناوریهای نوین
- بررسی تطبیقی سیاستگذاری رسانهای در عرصه فضای مجازی
- تحلیل مناسبات نسلی و میان نسلی (والدگری، مناسبات خانوادگی و ...) در جهان مجازی
محور دوم: رسانه، نسل و علم و فناوری
این محور بر تاثیر فناوریهای رسانهای در دگرگونیهای فرهنگی و رفتار نسلها تمرکز دارد. توسعه فناوریهای دیجیتال و ظهور هوش مصنوعی امکانات و چالشهایی را برای شکلدهی فرهنگ و هویت نسلهای جدید فراهم آورده است. موضوعات پیشنهادی در این محور عبارتند از:
- تاثیر الگوریتمها، هوش مصنوعی و پلتفرمها بر مصرف رسانهای نسلها
- سواد رسانهای نسلهای مختلف و شکافهای نسلی
- رسانه و انتقال دانش میان نسلها
- سواد رسانهای در عصر هوش مصنوعی
- اثرات شناختی رسانهها
- هوش مصنوعی و شخصیسازی تجربه رسانهای نسلها
محور سوم: رسانه، نسل و جهان ایرانی
این محور بر نقش رسانه در شکلدهی و انتقال روایتهای فرهنگی، تاریخی و هویتی میان نسلهای مختلف تمرکز دارد. رسانهها با بازنمایی و برجستهسازی روایتهای مختلف، مناسبات میان نسلها را به چالش میکشند. موضوعات پیشنهادی این محور عبارتند از:
- نقش رسانه در شکلگیری حافظه جمعی و پیوند یا گسست بیننسلی
- تحلیل روایتهای رسانهای از تجربه زیسته نسلهای مختلف و مناسبات بین نسلی
- نقش رسانه در انتقال یا دگرگونی روایتهای نسلی از شهر
- تجربه نسلی از زیست شهری و بازتاب آن در رسانهها
- تحلیل جایگاه دینی و تجربه دینی در عصر دیجیتال