درباره همایش ۱۴۰۴

تعداد بازدید:۴۵

معرفی همایش

دومین همایش ملی «فرهنگ، رسانه‌ها و تحولات نسلی در ایران:از جهان واقعی تا جهان مجازی »، پژوهشکده مطالعات فرهنگی و ارتباطات در روز سه‌شنبه 2 دی ماه 1404، در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار خواهد شد.
ارتباط و پیوند میان رسانه و تحولات نسلی در دنیای معاصر، به عنوان یکی از مهم‌ترین مباحث و چالش‌های اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و تکنولوژیک مورد توجه محافل علمی و سیاستگذاران قرار گرفته است. رسانه‌ها به عنوان ابزارهای کلیدی انتقال ارزش‌ها، هنجارها و شناخت‌های فرهنگی، نقش تاثیرگذاری در زیست نسل‌های گوناگون و مناسبات نسلی دارند و به طور مشخص سبب تغییرات عمیقی در سبک زندگی، ارتباطات و نگرش‌های نسل‌های جدید شده‌اند. رسانه‌های دیجیتال به عنوان بستر زیست انسان‌ها سبب شکل‌گیری تجربه‌های زیسته متفاوت میان نسل‌های مختلف شده است. نسل‌ جدید (بومیان دیجیتال) در بستر رسانه‌های دیجیتال و شبکه‌های اجتماعی زیست کرده‌اند اما نسل‌های پیشین (مهاجران دیجیتال) در بستر رسانه‌هایی چون تلویزیون، رادیو و مطبوعات رشد کرده‌اند. تامل و تحلیل درباره چگونگی تاثیرگذاری رسانه بر نسل‌های مختلف، تحلیل روندهای جهانی و بومی در استفاده از رسانه و بازتعریف سیاستگذاری‌های رسانه‌ای از جمله نیازهای راهبردی کشور است.

این همایش به دنبال ایجاد بستری علمی برای تبادل نظر میان صاحب‌نظران، پژوهشگران، سیاست‌گذاران و فعالان حوزه رسانه و کودک است تا با ارائه نتایج مطالعات و تاملات علمی درباره نسبت رسانه و نسل‌های مختلف به ویژه کودکان، زمینه گفتگو و تبادلات علمی در این زمینه فراهم شود. این همایش همچنین به دنبال پیوند میان پژوهش‌های علمی و نیازهای سیاستی کشور در حوزه فرهنگ و ارتباطات است، تا گامی موثر در جهت ارتقای گفتمان علمی کشور و پیوند میان پژوهش، سیاست و جامعه بردارد.

اهداف اصلی برگزاری همایش

تبیین نقش رسانه‌ها در شکل‌گیری هویت نسلی در ایران معاصر

بررسی چالش‌ها و فرصت‌های سیاست‌گذاری رسانه‌ای در مواجهه با نسل‌های مختلف

تحلیل تاثیر فناوری‌های نوین ارتباطی بر نسل‌های مختلف و شکاف و پیوند میان آنها

ایجاد فضای تعامل میان دانشگاه، دولت و نهادهای رسانه‌ای جهت طراحی سیاست‌های رسانه‌ای و فرهنگی

آخرین ویرایش۱۲ خرداد ۱۴۰۴