کارگاه آموزشی: سوت پایان بازی

۱۹ بهمن ۱۳۹۴ | ۱۳:۱۳ کد : ۱۲۹۱۴ اخبار
تعداد بازدید:۱۰۲۴

سوت پایان بازی

کودک انسان با وجود تمام ضعف‌ها وناتوانی‌هایش، هوشمندی‌های عمیقی  دارد. ما در کودکی یاد می‌گیریم زمانی که نمی توانیم از راه مستقیم خواسته های خود را برآورده کنیم، برای بقای خود و کسب توجه بزرگترها دست به بازیهایی دست بزنیم که اغلب تا بزرگسالی با ما باقی می‌مانند. در بزرگسالی نیز ما آدم بزرگها گاهی به رغم تمام ادعهایمان، زمانی که به حمایت و توجه نیاز داریم ، به جای بیان نیاز یا ابراز احساسمان به کلک بازیهای ذهنی یا روانی روی می آوریم که در واقع همان روشهای غیر مستقیم برای گرفتن نوازش هستند که در کودکی یاد گرفته بودیم. ما در کودکی یاد گرفته بودیم زمانی که نمی توانیم از راه مستقیم خواسته های خود را برآورده کنیم، برای بقای خود از آنها به این بازیها روی می آوردیم. در بزرگسالی نیز همواره تلاش می کنیم با انواع مختلفی از رویه ها (بازی های روانی) توجه و نوازش  دلخواه را به دست آوریم. این بازی ها در تمام تعاملات میان¬فردی از جمله روابط زناشویی و خانوادگی، روابط سازمانی، مهمانی، روابط اجتماعی، روابط درمانی و ... وجود دارند. اما آیا ما می توانیم همیشه از این بازیها استفاده کنیم؟

واقعیت آن است که استفاده دائمی از این بازیها در بزرگسالی یکی از عوامل مهم  در تخریب روابط و منشا بسیاری از سوء تفاهم­ها و قاتل صمیمیت است.

دکتر مهرنوش هدایتی، مدرس دوره‌های تحلیل روابط متقابل (TA ) در این کارگاه با کمک به شناخت بیشتراز خود و شناساندن این بازی هایی که  معمولا استفاده می‌کنیم، شناساندن خودمان وبه  تقویت بخش بالغ شخصیت ما خواهد پرداخت و به ما کمک می‌کند تا که چگونه به این دسته از بازیهای خطرناک که مانع صمیمیت و لذت درزندگی می‌شوند خاتمه دهیم. درواقع هدف از برگزاری این کارگاه، ضمن بهبود روابط میان¬فردی در خانواده و سازمان،  و نیز افزایش خودآگاهی و احساس راحتی با خویشتن است.

مهارت¬هایی که در این کارگاه به آنها پرداخته خواهد شد عبارتند از:

1- افزایش شفافیت در روابط میان¬فردیشناخت اجزای غالب شخصیت خویشتن

2- آشنایی با ساختارهای مختلف شخصیت که در روابط میان¬فردی مشارکت می کنندمداخله¬کننده

3- تلاش برای کسب نوازش به طور مستقیم و مثبتشناخت انواع بازی¬های روانی

4- اجتناب از دریافت نوازش¬های منفی و بیمارگونه تسلط بر بازی¬ها و مدیریت آگاهانه آنها

 


نظر شما :