سلسله مباحث :"دقایقی در خوانش، تصحیح و پیشینه روایت رستم و سهراب"

۱۴ بهمن ۱۳۹۴ | ۱۲:۴۳ کد : ۱۲۸۸۰ اخبار
تعداد بازدید:۱۶۳۱

دقایقی در خوانش، تصحیح و پیشینه روایت رستم و سهراب

.......................

سی سال از روزگار عمر حکیم طوس مصروف نگارش این اثر ارزشمند شد؛ شاهنامه فردوسی شاهکار ماندگاری که در کنار بهره گیری از اصول بلاغت و روایت گری بی نظیر، یادآور جایگاه رفیع ایران زمین و زبان پارسی است. 

اما به رغم محبوبیت شاهنامه در میان همه فارسی زبانان، هیاهوی زندگی شهری و گرایش انسان امروز به سرعت و مینیمال از یک سو و حجم بسیار زیاد این اثر از سویی دیگر موجب دور ماندن آن از برنامه مطالعاتی ما ایرانیان شده است، بنابراین بررسی جداگانه داستان ها امکان تأمل بیشتر و بهتر در این اثر ارزشمند را فراهم می آورد. 

روایت رستم و سهراب به عنوان یکی از شاخص­ترین داستان­های شاهنامه چه از لحاظ فنون بلاغی، چه اصول روایت و قابلیت تطبیق با آثار موجود در زبان های دیگر و همچنین ساختار متناسب با مفهوم تراژدی همواره مورد توجه بوده است.

داستان رستم و سهراب از جمله متونی است که با خواننده منفعل مواجه نیست. فردوسی تخیّل و قدرت ابداع خواننده را اساس کار قرار می­دهد و با استفاده از ویژگی های سرشتی زبان و روایت، امکان خلق دنیایی جدید را از پس داستان برای خواننده فراهم می­کند.

پژوهشکده زبان و ادبیات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در قالب سلسله مباحثی درباره داستان رستم و سهراب در پی ایجاد زمینه برای دریافت بهتر و عمیق­تر این اثر ارزشمند برای علاقه­مندان است. 

این سلسله مباحث در ده جلسه و به شرح ذیل توسط "آقای دکتر ابوالفضل خطیبی" برگزار خواهد شد: 

جلسه اول: شاهنامه و منابع آن

جلسه دوم: معرفی داستان رستم و سهراب و پیشینهٔ مکتوب آن

جلسه سوم: مقایسهٔ روایت مکتوب داستان با روایت­های شفاهی و نقالی

جلسه چهارم: پیشینهٔ خاندان رستم

جلسه پنجم: مفهوم تراژدی و تطبیق عناصر آن با داستان رستم و سهراب

جلسه ششم تا دهم: خوانش داستان و شرح همهٔ بیت‌های آن

برای مشاوره و ثبت نام در دوره، روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8 الی 16 با شماره تلفن  88624485-021 سرکار خانم عبدالهی تماس بگیرید و برای اطلاع از برنامه آموزش‌های تخصصی کاربردی علوم انسانی پژوهشگاه، لطفا لینک کانال مرکز را به اطلاع دوستان خود، متخصصان و علاقه­مندان علوم انسانی برسانید:

@ihcsoe

 

 


نظر شما :