دوره آموزشی : کارگاه آشنایی با ویژگی‌ها و مولفه‌های داستان‌های برنامه فبک و راهنمای آنها

۰۳ بهمن ۱۳۹۴ | ۱۸:۰۱ کد : ۱۲۷۴۴ اخبار
تعداد بازدید:۱۰۹۴

دوره آموزشی : کارگاه آشنایی با ویژگی‌ها و مولفه‌های داستان‌های  برنامه فبک و راهنمای آنها

گروه فلسفه برای کودکان و نوجوانان پژوهشکده اخلاق و تربیت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، کارگاه آموزشی " آشنایی با ویژگی‌ها و مولفه‌های داستان‌های  برنامه فبک و راهنمای آنها " را برگزار می‌ کند.

برنامه فلسفه برای کودکان و نوجوانان چند سالی است که در کشور اجرا می شود و از نظر پژوهشی و مطالعاتی پیشرفت مقبولی کرده است. آنچه این کارگاه را از کارگاه های دیگر در این زمینه متفاوت می­کند، ارائه فلسفه درقالب داستان فلسفی است. داستان فلسفی کوشش میکند داستان را در قالب تجارب یک شخصیت تخیلی ارائه دهد و آنها را با مفاهیمی چون شهامت، شجاعت، اعتمادبه نفس، خویشتن­داری، نقد و نقدپذیری درگیر و به کندو­کاو وادار کند و به این ترتیب به رشد شخصیتی آنها بینجامد و مهارت­های اساسی و اجتماعی آنها را در زندگی تقویت کند. در واقع، در این داستانها تلاش می­شود اتفاقاتی بیان شود که با تجربیات ملموس کودکان ارتباط مستقیمی داشته باشد و روی موضوعاتی تمرکز کند که برای کودکان جذاب و در عین حال مبارزه ­طلبانه باشد. آنها از این داستانها لذت خواهند برد و به فکر کردن و پرس وجو ترغیب خواهند شد.

آموزش این برنامه از یک طرف بر اساس متون داستانی است که البته ساختار و محتوای آن با داستان‌های رایج ونیز راهنمای کاملا متفاوت است و از طرف دیگر، اغلب داستان‌هایی است که در کلاس‌ها و حلقه‌های کندوکاو استفاده می‌شود. هدف از برگزاری چنین کارگاههایی تربیت نسلی مبتکر، خلاق، اندیشمند و از آن مهمتر تربیت نسلی است که انسانی بیندیشد و عمل کند؛ آنچه امروز جامعه ما به شدت به آن نیازمند است.

 شایان ذکر است از افراد موفق در آزمون دوره برای تألیف داستان دعوت خواهد شد..

محتوای دوره و اهم سرفصل‌های مطالب دوره به شرح زیر است:

تاریخچه - ویژگی‌ها و نمونه‌ها

آشنایی مختصر با برنامه فبک و جایگاه داستان‌ها در برنامه فبک

کارکرد داستان‌های فبک

غنای فلسفی در داستان‌های فبک، غنای ادبی، مروری بر غنای روان­شناختی داستان‌ها

تفکر انتقادی، تفکر خلاق، تفکر مسئولانه، تفکر و هیجان

معرفی داستان‌های فلسفه برای کودکان

مختصری درباره عناصر داستان کودک

رشد روان­شناختی در داستان‌ها

خوانش داستان‌ها و بررسی ویژگی چند مورد از آنها

عواطف، همدلی، همذات­پنداری و ... تمرین‌ها و راهنماها

برای مشاوره و ثبت نام در دوره، روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8 الی 16 با شماره تلفن  88624485-021 سرکار خانم عبدالهی تماس بگیرید و برای اطلاع از برنامه آموزش‌های تخصصی کاربردی علوم انسانی پژوهشگاه، لطفا لینک کانال مرکز را به اطلاع دوستان خود، متخصصان و علاقمندان علوم انسانی برسانید. @workshopihcsَ

 

 

 


نظر شما :