دوره آموزشی ترسیم و تفسیر نیمرخ شناختی کودک آزمون وکسلر

۲۸ دی ۱۳۹۴ | ۱۷:۳۸ کد : ۱۲۶۹۲ اخبار
تعداد بازدید:۱۳۹۲

ترسیم و تفسیر نیمرخ شناختی کودک آزمون وکسلر

پژوهشکده اخلاق و تربیت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، دوره آموزشی « ترسیم و تفسیر نیمرخ شناختی کودک بر اساس راهنمای اصلی نسخه چهارم آزمون وکسلر » را برگزار می­­کند.

به گواه بسیاری از انجمن­های علمی و پژوهشی معتبر دنیا، آزمون هوش وکسلر نه­تنها در میان آزمون­های هوش بلکه در بین تمام آزمون­های روان­شناختی مورد استفاده در مجموعه­های درمانی و پژوهشی، پرکاربردترین آزمون در دنیا به شمار می­رود و از جایگاهی ممتاز و بی­بدیل در سنجش و ارزیابی­های روان­شناختی برخوردار است. اهمیت این آزمون به دلیل کاربردهای بسیار زیادی است که در حوزه­های متنوع علمی و کاربردی روان­شناسی دارد.

روان­شناسانی امور تعلیم و تربیت از آن برای شناسایی افراد دارای استعداد یادگیری بالا بهره می­گیرند. روان­شناسان شناختی و عصب­روان­شناسان هم از آن برای مطالعه اثرات صدمات مغزی بر فعالیت­های ذهنی افراد استفاده می­کنند. این آزمون را حتی برخی از روان­شناسانی که به روان­شناس قانونی موسومند برای اینکه متوجه شوند یک نوجوان به لحاظ ذهنی و هیجانی به بلوغ قانونی رسیده است یا خیر، به کار می­برند. روان­شناسان مدرسه نیز اگر بخواهند توانایی بهره­بردن آزمون­شونده از یک برنامه آموزشی ویژه را پیش­بینی یا تعیین کنند که آیا ناتوانی  در یادگیری ناشی از عملکرد تحصیلی ضعیف آزمون­شونده در مدرسه است یا خیر، آزمون هوش وکسلر اولین انتخاب آنها خواهد بود.

تاکنون چهار ویرایش از آزمون هوش وکسلر منتشر شده است (نسخه یکم، 1955؛ تجدیدنظر شده، 1981؛ نسخه سوم، 1997؛ و نسخه چهارم، 2003). نسخه چهارم که آخرین نسخه این آزمون است شامل 15 خرده آزمون شباهت­ها، واژگان، درک مطلب، طراحی مکعب­ها، مفاهیم تصویری، استدلال تصویری، فراخنای ارقام، توالی حرف عدد، رمز نویسی، نمادیابی، اطلاعات، استدلال کلامی، تکمیل تصاویر، حساب و خط­زنی می­شود که با اجرای آنها می­توان یک آگاهی نسبتا جامع از توانایی­های شناختی کودکان به دست آورد.

با توجه به کاربرد بسیار زیاد این آزمون، فراگیری نحوه اجرا و تفسیر آن برای همه دانشجویان و فارغ­التحصیلان روان­شناسی و تعلیم و تربیت که می­خواهند خدمات حرفه­ای مشاوره و روان­شناختی داشته باشند، ضرورت دارد.

برای مشاوره و ثبت نام در دوره، روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8 الی 16 با شماره تلفن  88624485-021 سرکار خانم عبدالهی تماس بگیرید.

برای اطلاع از برنامه آموزش‌های تخصصی کاربردی علوم انسانی پژوهشگاه، لطفا لینک کانال مرکز را به اطلاع دوستان خود، متخصصان و علاقمندان برسانید  workshopihcs @


نظر شما :