نقد و بررسی فیلم " به همین سادگی " برگزار شد

۲۹ فروردین ۱۳۹۴ | ۱۲:۵۶ کد : ۹۸۸۶ اخبار مدیریت فرهنگی
تعداد بازدید:۲۴۶۲

به مناسبت هفته بزرگداشت مقام زن ، نقد و بررسی فیلم " به همین سادگی " به کارگردانی سید رضا میر کریمی توسط معاونت فزهنگی- اجتماعی پژوهشگاه در روز سه شنبه 25/1/94 در تالار حکمت برگزار شد .

در این مراسم ، پس از پخش فیلم ، معتمدی کارشناس فرهنگی در نقد و بررسی این فیلم گفت : «این فیلم تناقضاتی که یک " زن خانه دار " در جامعه مدرن در نسبت با جامعه سنّتی پیدا می کند را به نحو مطلوبی به نمایش میگذارد  و از طریق بیان تصویری زندگی روزانه یک زن خانه دار نشان می دهد که چگونه دچار تعارضاتی جدی در این رابطه می شود » . وی افزود :« کارگردان می خواهد نشان دهد که زنان جامعه به ویژه زنان خانه دار تواناییها و استعدادهای انسانی فراوانی دارند که چه در جامعه سنتی و چه در جامعه مدرن نادیده گرفته می شود و غلبه نقشهای خدماتی در خانه و یا زنانه امکان بروز آنها را فراهم نمی کند».

معتمدی خاطرنشان کرد :« در جامعه سنّتی ، زن به ویژه زن خانه دار به عنوان جنسیت دوّم و پایین تر نگاه می شود که در حّد خدمتکار در خدمت دیگر اعضای خانواده است و هیچکس از اعضای خانواده نیز این زحمات و خدمات را نمی بیند. جامعه مدرن نیز از زن می خواهد که به جنسیت خود توجّه کند و آن را به نمایش گذارد و او را  در چارچوب زیبایی های جنسی تعریف می کند و نقشهای انسانی او را به فراموشی می سپارد » .

معتمدی ضمن اشاره به نمادهای متعددی که به خوبی کارگردان در فیلم برای رساندن مفاهیم خود به کار برده است، تاکید کرد: « کارگردان در پی آن است که راه سومی را در برابر زنان قرار دهد و آن این که با مراجعه به دین اصیل و قرآن، در عین توجه به کانون خانواده و ایجاد روابط عاطفی برابر (و نه یک سویه ) با جنس مرد ، استعدادها و تواناییهای انسانی خود را نیز مد نظر قرار دهند» . وی در پایان گفت: « این فیلم در عین اینکه مظلومیت زنان به ویژه زنان خانه دار را نشان می دهد ، ایثار و فداکاری آنها را نیز یادآور می شود که حاضرند برای حفظ کانون خانواده ، از همه خواسته های خود بگذرند».

در انتهای این جلسه نیز بعضی از حاضران نظرات خود را ارائه کردند و در رابطه با فیلم به پرسش و پاسخ پرداختند.

 


نظر شما :