مراسم سی و ششمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد

۲۱ بهمن ۱۳۹۳ | ۱۴:۲۷ کد : ۹۴۰۱ آرشیو اخبار
تعداد بازدید:۱۲۶۱
مراسم سی و ششمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد

به همت معاونت فرهنگی - اجتماعی ، مراسم خجسته سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ایران، سه‌شنبه 21 بهمن 1393 در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد. دکتر صادق آیینه‌وند، رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و حجت‌الاسلام والمسلمین مجید انصاری، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور، سخنرانان مراسم بودند.

در آغاز مراسم، دکتر صادق آیینه‌وند رئیس پژوهشگاه، با تبریک سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی گفت: این انقلاب، انقلاب خود شما بود و شما در آن سهم داشتید و همهٔ کسانی که آن انقلاب را ندیدند؛ اما از ثمرات آن استفاده می‌کنند، باید در حفظ و نگهداری آن نقش داشته باشند.

وی افزود: یکی از ثمرات ارزشمند انقلاب اسلامی ایران، این است که خود ایرانیان تصمیم می‌گیرند و دارای عزت هستند. ممکن است این انقلاب، کاستی‌هایی نیز داشته باشد اما ثمراتی که این انقلاب داشت و دارد با کاستی‌هایش قابل مقایسه نیست.

وی با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی به ما اتکا و اعتماد بخشید گفت: زمانی که من در سال 1351 وارد دانشگاه و محیط علمی و مبارزاتی شدم، شاهد بودم که نمی‌توانستیم مقطع کارشناسی‌ارشد دایر کنیم. استادان دانشگاه فقط به کارشناسی بسنده می‌کردند و حتی می‌گفتند بحث تربیت دانشجوی دکتری را نکنید چرا که ما نمی‌توانیم دکتر تربیت کنیم و همه را به خارج می‌فرستادند. در واقع، به خودمان اتکا و اعتماد نداشتیم؛ اما امروزه به خودمان اعتماد و اتکا داریم.

دکتر آیینه‌وند با استناد به آمارهای منتشرشده در زمینهٔ تولید علم گفت: ما در تولید مقالهٔ علمی، هفدهمین کشور جهان هستیم که ثمرهٔ انقلاب و تلاش پژوهشگران است. انقلاب را باید پاس بداریم و ارزش‌هایش را حفظ کنیم و برای رفع کاستی‌هایش بکوشیم.

رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، انقلاب اسلامی را حرکت بسیار مهمی در جهان دانست و افزود: انقلاب اسلامی، انقلابی مردمی، ثمربخش، اعتماد آفرین، عزت‌آفرین و نیز استقلال‌بخش بود. به‌ویژه در این پژوهشگاه باید اقتدار علمی خود را نشان دهیم که نشان نیز داده‌ایم. مجلات پژوهشی و مقاله‌های علمی پژوهشگران نشان از فعالیت‌های علمی پژوهشگاه است و امیدوارم خدای تبارک و تعالی ما را کمک کند تا از هر طریق تلاش کنیم تا قدمی برای انقلاب برداریم و در حفظ انقلاب بکوشیم.

در ادامه حجت‌الاسلام انصاری، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور، با اشاره به پیروزی انقلاب اسلامی ایران گفت: انقلاب اسلامی ایران با هر زاویهٔ دیدی که مورد بررسی قرار بگیرد اگر نگویم مهم‌ترین حادثهٔ تحول‌زا در قرن بیستم بود، به‌طور قطع شاخص‌ترین این تحولات در تاریخ است، متاسفانه گذشت زمان از یک سو و کم‌کاری اصحاب رسانه و اصحاب قلم و نویسندگان از سوی دیگر، باعث شده نسل سوم و چهارم این کشور به‌درستی انقلاب را آن‌گونه که هست نشناسند و به همین سبب برخی القاء شبهات از سوی کج‌اندیشان موجب می‌شود که تردیدهایی نسبت به اهداف انقلاب اسلامی ایران و شخصیت امام راحل به وجود بیاید.

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور با اشاره به شرایط پیش از انقلاب اسلامی گفت: در دوران مختلف به‌ویژه پهلوی دوم وابستگی سیاسی افزایش بسیاری یافته بود و سلطهٔ سفارت انگلیس قبل و سفارت امریکا بعد از کودتای 28 مرداد به‌گونه‌ای بود که شاه، هیچ‌گونه اختیاری برای تصمیم‌گیری در کشور نداشت .

حجت‌الاسلام انصاری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه امام راحل به شدت مقید به اخلاق و احکام الهی بودند، گفت: اخلاق، گمشدهٔ امروز جامعهٔ ماست و اگر در شرایطی که امام راحل قرار داشت ما بودیم معلوم نبود کدام از ما این موارد اخلاقی را رعایت می‌کنیم .

وی بیان داشت: آیا این اخلاق است که در جامعهٔ ما یاران امام راحل شکنجه شدند و زحمت کشیدند؛ اما امروز کار به جایی رسیده که برخی در سن نوه این افراد زبان باز می‌کنند و چشم می‌بندند و هر حرفی دلشان بخواهد می‌زنند، قلم خودشان را به جریان می‌اندازند و هر تهمتی و به این افراد می‌زنند، امروز، اخلاق در جامعهٔ ما فرو ریخته است .

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور با بیان اینکه اینجا به­عنوان معاون رئیس‌جمهور در دفاع از دولت صحبت نمی‌کنم، گفت: امروز ببینید چه رفتارهای بداخلاقانه‌ای بر دولت تحمیل می‌شود، امروز به جرات می‌گویم ادارهٔ کشور از ادارهٔ بعد از پایان جنگ به گواهی آمار و مسائل اقتصادی دشوارتر است.

وی افزود: مردم در این شرایط به میدان آمدند و رئیس‌جمهور خود را انتخاب کردند و رئیس‌جمهور و وزرا در حال فداکاری هستند و رزمندگان دوران جنگ، امروز در جبههٔ سیاسی جانفشانی می‌کنند تا تحریم‌ها برداشته شود؛ اما به­جای اینکه برای این عزیزان کف بزنیم جوری حرف می‌زنیم که حرف اسرائیل و دشمن تکرار و پشت دیپلمات‌ها خالی شود .

در پایان این مراسم با حضور دکتر اشرف بروجردی، معاون فرهنگی و اجتماعی پژوهشگاه و دکتر فروغ پارسا، عضو هیئت علمی پژوهشگاه، از برگزیدگان مسابقهٔ شعر، متن ادبی، خاطره‌نویسی و مقاله‌نویسی تجلیل و به برگزیدگان لوح تقدیر و هدایایی اهداء شد.
























































فایل های ضمیمه


نظر شما :