گزارش برگزاری مراسم گرامیداشت ایام فاطمیه (سلام الله علیها)

۲۷ دی ۱۳۹۹ | ۱۲:۴۸ کد : ۲۰۳۵۸ اخبار مدیریت فرهنگی مهمترین اخبار فرهنگی
تعداد بازدید:۲۰۱۳
گزارش برگزاری مراسم گرامیداشت ایام فاطمیه (سلام الله علیها)

 

گزارش برگزاری مراسم گرامیداشت ایام فاطمیه (سلام الله علیها)

معاونت کاربردی سازی علوم انسانی و فرهنگی به مناسبت بزرگداشت ایام فاطمیه و سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها مراسمی را برگزار کرد. این مراسم روز شنبه مورخ 27دیماه 1399 از ساعت 10 تا 12، بصورت مجازی از طریق اسکای روم با حضور جمعی از دانشجویان، استادان و کارکنان  پژوهشگاه برگزار شد.

این مراسم با قرائت قرآن و پخش سرود ملی آغاز شد.

در ابتدای جلسه، رئیس پژوهشگاه، دکتر قبادی، بعنوان اولین سخنران با اهدای سلام، از مدیریت فرهنگی بابت برگزاری این مراسم قدردانی کرد. ایشان، زندگانی حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها را رمزواره‌ای برشمرد که از ابتدا با یک رمزی طلوع کرد، رمزواره زندگانی کرد و رمزواره از این دنیا رفته است. بطوریکه حتی امروز، قبری برای آن حضرت، نشان نداریم و این وجه رمزگانی و نمادین هم خواسته خداوند بوده است. رمز و نقش والای زنان در جهان بینی اسلامی، در زندگانی ایشان نهفته است و از جنبه های مختلف بدان پرداخته می‌شود. نقش دختر پیامبر (ص)، همسر امام (ع) و مادر اولیاء (ع) که متعلق به ایشان است، سرحلقه معنویت و اتصال ملک به ملکوت است. همه انسان‌ها، نیازمند الگوگیری از شخصیت جامع ایشان هستند. وی با یادآوری اینکه، متاسفانه مقتضیات آن روزگار پیشین اجازه نداده تا از حیات ایشان بهره کافی و وافی ببریم؛ خاطرنشان کرد با گذشت قرن‌های زیادی از شهادت آن حضرت، هنوز الگوی معرفتی ایشان ماندگار ست و اثرات تربیتی آن هنوز در فضای انقلاب و جامعه ایران قابل مشاهده است.

در ادامه دکتر زهرا پارساپور، معاون کاربردی سازی علوم انسانی و فرهنگی پژوهشگاه، ضمن عرض تسلیت این مناسبت، به ترسیم سیمای حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها در ادبیات معاصر پرداخت که نمونه های فراوانی از اشعار پیرامون آن شخصیت وجود دارد. با اینکه بخاطر تسلط حکومت‌های مختلف و وضعیت شیعیان در روزگار مختلف، شاعران بیشتر حالت تقیه داشتند، نام گرامی آن حضرت را در برخی از اشعار شاعران بزرگ مانند: سعدی، ناصرخسرو، سنایی و دیگران شاهد هستیم. سنایی اشاره می کند:

جهان پر درد می‌بینم دوا کو / دل خوبان عالم را وفا کو

و در ادامه اشعارش می گوید:

سراسر جمله عالم پر زنانند / زنی چون فاطمه خیر النسا کو

تقریبا مانند این اشعار بنام شاعران یا منسوب به آنان در کتب مختلف ادبی ثبت شده که وجهه شیعی دارند. یکی از منظومه‌های منسوب به عطار، مظهرالعجائب است که از لقب امام اول شیعیان الهام گرفته شده و فضایل ایشان را به نظم درآورده است. در آنجا به رابطه پیامبر و دخترعظیم الشان شان اشاره شده و محوریت جمع شدن این پنج گنج اهل کساء را وجود حضرت زهرا سلام الله علیها می‌داند و شرح ماجرای روایت حدیث شریف کساء را با نقل سخنی از شیخ عبدالله خفیف شیرازی معروف به شیخ کبیر به نظم آورده است:

گفت روز عید سید نزد شاه / آمد و دید او ز ماهی تا به ماه

در ادامه اشعارش می‌گوید:

 پس بیامد فاطمه خیرالنسا / همچو خورشیدی که باشد در سما

و با اشاره به نقش پنج تن می‌سراید:

دان که این آل عبا هستند پنج / پنج اسرار خدا و پنج گنج

پنج تن آل عبا اینها بدند / در درون یک قبا یکتا بدند

گنج اسرار خدا این پنج تن / راهدان و رهنما این پنج تن

خود همین ها مقصد و مقصود حق / خود همین ها آمده از بود حق

دکتر زهرا پارساپور در پایان سخنانش، با اشاره به اشعار فوق، یادآور شد که جایگاه این شخصیت های والا بخوبی ترسیم شده است. حتی شاعر دیگر بنام هاتف اصفهانی ، شاعر قرن 12 هجری، در رثای آن حضرت اینطور می‌سراید:

حیف از فاطمه آن نخل جوان / که خم از باد اجل شد ناگاه             

           حیف از آن گوهر ارزنده که بود /در جهان خیل نکویان را شاه          

           حیف از آن شمع فروزنده که بود / پرتو آن طرب‌افزا غم‌کاه             

           بود از پاکی طینت تا بود / عفتش همدم و عصمت همراه    

           بود ذیل وی از آلایش دور/  پاک دامان وی از لوث گناه       

           روز و شب تا به جهان داشت مقام / بود آن رشک خور و خجلت ماه             

           خرم از چهره‌اش این هفت اقلیم / روشن از عارضش این نه خرگاه   

           چون شد آن سرو قد لاله عذار/ از سموم اجلش حال تباه    

           سرو ازین غصه به بر جامه درید / لاله زین غم ز سرافکنده کلاه       

           ریخت در فرقتش آن خاک بسر / کرد در ماتمش این جامه سیاه      

           چون شد از دار فنا سوی بهشت / جانش از شوق ملاقات الله            

           رخت بربست از این غمخانه / بار بگشاد در آن عشرتگاه       

           کلک هاتف پی تاریخ نوشت /  رفت از دار فنا فاطمه آه     

دکتر صانع پور، استاد و عضو محترم هیات علمی پژوهشگاه بعنوان سخنران سوم حاضر در این مراسم، با تشکر بابت برگزاری این مراسم و تشکر از ریاست محترم پژوهشگاه، به شرح حدیث شریف کساء پرداخت. وی با اشاره به عصر کنونی یعنی؛ عصر ارتباطات و اطلاعات، خواستار بازخوانی آموزه‌های مختلف دینی شد که به اتحاد مسلمین در سراسر جهان بیانجامد و باید از تفرقه و اختلاف دوری کرد. چراکه این تفرقه و اختلاف درنهایت به سود سیاست‌های استعماری دولت‌های سلطه‌گر و در جهت ایجاد تفرقه و سلطه حکومتشان می‌باشد. وی با اشاره به توصیه های حضرت امام (ره) در خصوص ایجاد وحدت، خواستار برجسته کردن نقاط و وجوه مشترک بین مسلمانان مختلف در دنیا شد. در این رویه، از توهین، لعن و نفرین به عقاید و خلفای مذاهب اسلامی باید پرهیز کرد، که این رویه با سیره پیامبر اسلام همخوانی ندارد و قرآن نیز ما را از ناسزاگویی برحذر داشته است. دین اسلام، دین مسالمت و تسلیم دربرابر حق است. ما مسلمانان با رفتار مسالمت آمیز با یکدیگر در عصر کنونی با مخاطبان عرصه جهانی مواجه هستیم که با یکدیگر باید تعامل و گفتگو داشته باشند. انسان امروز، تشنه عقل و عشق و عاطفه توامان است که این مضمون بخوبی درحدیث شریف کساء، قابل مشاهده است. روح این حدیث شریف نیز با آموزه های قرآن نیز هماهنگ است. محتوای آن نیز، تفسیری از آیات مختلف قرآن درباره اهل البیت (ع) است، همانند: آیه تطهیر، آیات مباهله، آیه انزال نور بر خانواده مسبحین خداوند و آیات الابرار. روایت حدیث شریف کساء، روایتی زنانه ست که اثری از نزاع و انتقام جویی در آن دیده نمی‌شود، دلنشین است، ضیافت نورانی ست که در منزل حضرت زهرا سلام الله علیها و به میزبانی آن بانوی جلیل القدر فراهم شده و ایشان مادرانه و مهربانانه اهل البیت را تحت یک کساء (عبا) جمع کرده‌اند. حضرت جبرائیل نیز که مظهر خرد جاودانه محسوب می‌شود، اذن ورود تحت آن کساء را مطالبه می‌کند. پیامبر برای آنان، طلب رحمت و مغفرت دارند که همیشه پاک و پاکیزه باشند. دکتر صانع پور، در پایان یادآور شد که، حضرت فاطمه سلام الله علیها همانند پیامبر و پدر بزرگوارشان، همعرض سماء و ملکوت هستند بنابراین ماده نیست که قابلیت‌های این عالم را داشته باشند و قابل قیاس با انسان‌های این عالم نیستند. بلکه تجلی نور الهی ست که در این نظام وحدت گرایانه متجلی شده و حجت بر یازده فرزند خویش شان معرفی گردیده است.

در پایان مراسم، حدیث شریف کساء توسط مداح اهل بیت، آقای محمدرضا صابر، قرائت شد.

عکس‌های منتخب این مراسم که در فضای مجازی برگزار شده را در ادامه این گزارش مشاهده نمائید.


نظر شما :