گزارش مراسم شب یلدا

۰۹ دی ۱۳۹۹ | ۰۹:۵۳ کد : ۲۰۲۴۱ اخبار مدیریت فرهنگی مهمترین اخبار فرهنگی
تعداد بازدید:۸۸۰
گزارش مراسم شب یلدا

 

گزارش برنامه شب یلدا؛ یکشنبه 30 آذر ماه 1399

مدیریت فرهنگی معاونت کاربردی سازی علوم انسانی و فرهنگی به مناسبت بزرگداشت بلندترین شب سال مراسم آئین شب یلدا را برگزارکرد. این مراسم روز 30 آذر ماه از ساعت 30/16 تا 30/18 در فضای مجازی از طریق برنامه وبینار با حضور جمعی از اساتید، دانشجویان و همکاران برگزار شد.  

 این مراسم  با قرائت قرآن کریم و خیرمقدم دکتر سلمان صادقی زاده، مدیر محترم فرهنگی پژوهشگاه، آغاز و ضمن تبریک این روز به تاریخچه این آئین و اهمیت حفظ آن اشاره کردند.

در ادامه دکتر زهرا پارساپور معاون محترم کاربردی سازی علوم انسانی و فرهنگی به عنوان نخستین سخنران جلسه، ضمن تبریک میلاد با سعادت حضرت زینب (س) به فلسفۀ وجودی شب یلدا اشاره کردند و از نقطه نظر ادبی، اجتماعی و معناشناختی به واکاوی اهمیت این شب در فرهنگ ایرانی پرداختند و گفتند واژه یلدا واژه ای سریانی به معنای زایش است. شبی که در آن میترا ایزدمهر از دل سنگ متولد می‌شود و خورشید که نماد این ایزد و هم پیمان اوست در انتهای شب طولانی از دل کوه و یا دل دریا زایش دوباره دارد. مسیحیان نیز میلاد مسیح را به شب یلدا پیوند می‌زنند و نوئل رومی نیز به معنای زادن است. پیوند خورشید با عیسی در ادبیات متجلی است و خورشید و عیسی در آسمان چهارم هم خانه اند. شب یلدا تلاقی آذرماه نماینده آتش مینوی  با دی ماه  است که نماد اهریمن است. نبردی سخت که دردپایان  به غلبه نور و مهر و فرا رسیدن روز اول دی ماه که به خرم روز شهره بود منتهی می‌شود. ایرانیان این شب طولانی  را  با گستردن خوان گرد هم آمدن و چینش میوه‌هایی به رنگ خورشید به شادی سپری می‌کردند و با امید و مهر به استقبال پیروزی روز و روشنی می‌نشستند.

ایشان با اشاره به بیتی از حافظ که میفرماید: «صحبت حکام ظلمت شب یلداست/ نور ز خورشید جوی بو که برآید»، به معنای استعاری شب یلدا اشاره کردند که در اینجا نمادی از تاریکی ظلم و ستم شاهان و حاکمان جائر است و بیانگر توجه به خورشید حقیقت به منظور پایان دادن به تاریکی جهل و جور است. وی همچنین به نسبت شب یلدا و شب قدر اشاره کرد و در همین رابطه با قرائت غزلی از حافظ سخن خود را خاتمه داد:

شب وصل است و طی شد نامه هجر/ سلام فیه حتی مطلع الفجر

دلا در عاشقی ثابت قدم باش / که در این ره نباشد کار بی اجر

من از رندی نخواهم کرد توبه / و لو آذیتنی بالهجر و الحجر

برآی ای صبح روشن دل خدا را / که بس تاریک می‌بینم شب هجر

دلم رفت و ندیدم روی دلدار / فغان از این تطاول آه از این زجر

وفا خواهی جفاکش باش حافظ / فان الربح و الخسران فی التجر

در ادامه دکتر فاطمه راکعی ضمن تبریک میلاد با سعادت حضرت زینب (س) و روز پرستار و امید به تلاش جهت رهایی از این پاندمی ضمن تاکید ارتباط شب یلدا با طبیعت با قرائت چند قطعه شعر و تقدیم به طرفداران طبیعت و امید به شادی بیشتر لحظات یلدائی، محفل را مزین کردند. ایشان گفتند تمامی شاعران در سراسر جهان طبع هنری خود را با زیبایی طبیعت ممزوج میکنند حتی زمانیکه شاهد قهر طبیعت و پدیده‌های مانند زلزله، سیل و مواردی از این دست هستند. ایشان در ادامه اشعاری درباره طبیعت قرائت کردند.

در ادامه برنامه آقای افشین علا با اشاره به بیماری کرونا و عدم پیش بینی آینده گفت که بهتر است همین دم را غنیمت شمرد. امشب فرصت خوبیست تا فرزندانمان را با ادبیات خودمان آشنا کنیم و شاید بهتر است اسم امشب را یلدای کتابخوانی یا یلدای ادبیات بنامیم؛ سخن فارسی و ادبیات ما از 1000 سال پیش تاکنون محکم و بدون تغییر باقی مانده. برای تسخیر قلوب نیاز به لشکر کشی نداریم و درطول تاریخ با همین حکمت و ادبیات توانستیم دنیا را تسخیر کنیم. متاسفانه به علت کوتاهی‌های ما خیلی‌ها مولانا را رومی می‌دانند درحالی که متعلق به ایران است. شاهنامه بزرگترین متن حماسی جهان است. رباعیات خیام در بین ملت روس درهرخانه ای وجود دارد. سر گنجینه ادبیات ما با دیگران رقابتی گسترده برپاست و نباید از آن غافل باشیم. وی در آخر با قرائت غزلی ازحافظ به سخنان خود پایان داد.

در بخش بعدی آقای بهمن بنی هاشمی مباحثی ارزنده را درباره شب یدا بیان کرد و همراه با نوازندگی سه­تار از سوی استاد ناصری سروده‌های خود را قرائت کرد. از جمله شعری با مضمون: « قسم به خواب؛ به سرمایۀ فراموشی پناه می‌برد انسان به شب به خاموشی ...» در این قسمت برنامه موسیقی به صورت زنده اجرا شد.

در پایان دکتر زهرا پارساپور ضمن اعلام خرسندی از برگزاری این برنامه و تشکر از حضور میهمانان محترم با آرزوی تداوم برنامه‌هایی با موضوع‌های فرهنگی، ادبی و گفتگو در فضای صمیمی جلسه را خاتمه دادند.


نظر شما :