گزارش مراسم روز دانشجو

۱۷ آذر ۱۳۹۹ | ۱۲:۲۱ کد : ۱۹۹۹۴ اخبار مدیریت فرهنگی مهمترین اخبار فرهنگی
تعداد بازدید:۲۰۳۶
گزارش مراسم روز دانشجو

 

معاونت کاربردی سازی علوم انسانی و فرهنگی به مناسبت گرامیداشت 16 آذر، روز دانشجو، مراسمی را برگزار کرد. این مراسم روز یکشنبه مورخ 16آذرماه از ساعت 14 تا 17، بصورت مجازی از طریق وبینار با حضور جمعی از دانشجویان، استادان و کارکنان  پژوهشگاه برگزار شد.

این مراسم با قرائت قرآن و خیرمقدم دکتر سلمان صادقی زاده، مدیر فرهنگی پژوهشگاه، آغاز شد، وی ضمن تبریک این روز به دانشجویان،  دلالت های تاریخی، تاریخچه این نامگذاری و اهمیت نهاد دانشگاه و دانشجویان را در تاریخ معاصر کشور یادآور شد.

رئیس پژوهشگاه، دکتر حسینعلی قبادی، بعنوان اولین سخنران با اهدای سلام و درود به دانشجویان شهید، یاد و خاطره شهدای دانشجو را که قربانیان سلطه جویی آمریکا و خودپرستی دیکتاتوری داخلی بودند، گرامی داشتند. ایشان در ادامه از مدیریت فرهنگی بابت برگزاری این مراسم قدردانی کرد و اهمیت فداکاری شهدای دانشجو را یادآور شد.  دکتر قبادی در ادامه با اشاره به شرایط امروز جهانی و جامعه ایران که تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا قرار گرفته، خدمت نهاد دانشگاه را خدمتی صادقانه و پاک توصیف کردند و خاطرنشان ساختند دانشگاهیان محترم و کادر درمانی شرافتمندانه و نجیبانه مشغول خدمت رسانی به عموم مردم جامعه ایران هستند. این ده ها هزار نفری که به لطف خدا بهبودی و سلامتی یافته اند، مرهون تلاش ها و همکاری های کادر متخصص درمان کشور هستند. ایشان در پایان، با اشاره به فداکاری های کادر درمان اظهار امیدواری کردند، همه مردم جامعه قدر زحمات آنان را بدانند که برای استقلال، نجات و سرافرازی ایران خالصانه می جنگدند و همه این تلاش ها در امتداد راه فداکاری دانشجویان شهید روز 16 آذر است.

در ادامه دکتر زهرا پارساپور، معاون محترم کاربردی سازی علوم انسانی و فرهنگی پژوهشگاه، ضمن عرض تبریک این مناسبت به همه و بویژه دانشجویان جدید الورود پژوهشگاه، نیمسال تحصیلی جاری را دومین نیمسال تحصیلی دانستند که در آن فضای آموزشی جدیدی را در دنیای مجازی تجربه می کنیم. در این فضای جدید، برنامه های آموزشی تغییر کرده و میدان دانشگاه (به تعبیر جامعه شناسی) را از همه گرفته است. ارتباطات انسانی استاد و دانشجو کمرنگ شده و تعاملات دانشجو را با دانشگاهیان به حداقل رسیده است. این شیوه جدید بر زیست دانشجویان نیز تاثیر گذاشته است چراکه؛ امکان فعالیت آنان در کانون ها، انجمن ها و تشکل های مختلف دانشجویی سلب شده است و موقتا همه در این فضای جدید مجازی دور هم جمع شده اند. وی در ادامه مجموعه معاونت و مدیریت های سه گانه تابعه این معاونت یعنی مدیریت ترویج دستاوردهای پژوهشی، مدیریت نوآوری و کاربردی سازی و مدیریت فرهنگی را برشمرد و اهم وظایف آنها را خاطر نشان ساخت. 

دکتر مصطفی عاصی، استاد و عضو محترم هیات علمی پژوهشگاه بعنوان سخنران سوم حاضر در این مراسم، ضمن عرض تبریک این روز، یادآور شد که این روز متعلق به دانشجوست و این دانشجوست که باید سخن بگوید. وی با اشاره به اینکه از فضا و روزگار دانشجویی شان سالها گذشته به مرور خاطرات آن زمانه پرداخت و اظهار داشت، شخصیت دانشجو با ورود به دانشگاه و به مرور زمان شکل می گیرد و تغییر می کند که این موضوع ناشی از حضور دانشجو در دانشگاه و ارتباطات و تعاملاتش با اساتید و بزرگان دانشگاه است. دکتر عاصی اظهار داشت که پژوهشگاه با آغوش باز از دانشجویان استقبال می کند و حضور در اینجا فرصت خوبی برای رشد و پیشرفت علمی آنان است و اظهار امیدواری کرد که این دوران کرونایی زودتر تمام شود و مجددا همه در فضایی صمیمی و نزدیک دور هم جمع آییم.

دکتر ناصر تکمیل همایون، هیات علمی بازنشسته پژوهشگاه بعنوان سخنران بعدی، ضمن تشکر بابت برگزاری این مراسم و اهمیت دادن به این روز ، به تاریخچه وقایع آن سالها و روزها اشاره کرد و خاطر نشان کرد، اعتراضات و تجمعات دانشجویی آن زمان برآمده از موضوعات مختلفی مانند تجدید روابط با انگلیس، نادیده انگاشتن خواسته های مردمی، توجه نکردن به قانون ملی شدن صنعت نفت و دستگیری دکتر مصدق بعنوان نخست وزیر قانونی وقت کشور بود و اعتراض دانشجویان فقط به موضوع روابط شاه با آمریکا محدود نمی شد. در روز 16 آذر ماه سال 1332 ، محیط و جو دانشگاه ها آرام بود و همه دانشجویان سر کلاس درس حضور داشتند ولی همزمان با ورود نیکسون، معاون ریس جمهوری وقت آمریکا، به ایران، نیروهای نظامی و انتظامی شاه وارد دانشگاه تهران شدند و به دانشکده فنی حمله کردند. در جریان این حمله شاه ساخته، به سوی دانشجویان تیراندازی شد و سه تن از دانشجویان شهید شدند و شماری دیگر نیز مجروح و زخمی شدند. این موضوع مقدمه ای برای ادامه تظاهرات روزهای بعدی شد و به مرور زمان سایر دانشگاه ها و شهرهای مختلف ایران یاد و خاطره شهدای این روز را گرامی داشتند و اجازه فراموشی آن روز را تا زمان پیروزی انقلاب ندادند. پس از پیروزی انقلاب نیز این مناسبت در تقویم رسمی ثبت و ماندگار شد و با برگزاری مراسم های باشکوهتر، پیوندشان را با آن روز حفظ کردند. 

برنامه با بخش‌های متنوعی همچون؛ سخنرانی دانشجویان، برگزاری مسابقه در بین دانشجویان و برگزاری مناظره دانشجویی همراه بود.

آقای آریا یونسی، اولین سخنران دانشجویی طی صحبتی کوتاه، ضمن تشکر از برگزاری مراسم گرامیداشت روز دانشجو در پژوهشگاه، بابت این فرصت صحبت کردن در جمع دانشجویان و اساتید اظهار خرسندی کرد و مهم ترین دغدغه اش را توجه به فرهنگ و سنت اصل ایرانی دانست که باید خوب فهمیده بشود و وظیفه دانشجو را زنده نگه داشتن آن عنوان کرد. همانطور که دانشجویان شهید ، مسایل و مشکلات زمانه خودشان را فهمیدند و برای حل آنها کوشیدند، دانشجوی امروزی نیز باید فعالیتهای علمی در میدان های عمومی را به سمت حل مسائل جامعه ایرانی پیش ببرد و سنت فکری و فرهنگی خود را بر سنتهای غیرایرانی مقدم شمارد.

آقای بهمن بنی هاشمی، دومین سخنران دانشجویی طی صحبتی کوتاه، ضمن تشکر از برگزاری مراسم گرامیداشت روز دانشجو ، به این دوران کرونایی اشاره کرد و اظهار داشت که موهبت حضور در نزد اساتید بزرگ و گرانقدر از دانشجو گرفته شده و میدان بازی و عمل دانشگاه کمرنگ شده است. وی با اشاره به دست نوشته های مرحوم محمدعلی فروغی، اظهار داشت که هرچند کسی از اتفاقات آینده خبر ندارد و اگر کسی سال گذشته، این وضعیت کنونی را ترسیم می کرد ، همه تعجب می کردند. ولی امسال را متفاوت با سال های قبل بواسطه شیوه این بیماری ویروسی سپری می کنیم.

آقای مزروعیان، آخرین سخنران دانشجویی طی صحبتی کوتاه، ضمن تشکر از برگزاری مراسم گرامیداشت روز دانشجو به اهمیت موضوع انجام پژوهش در پژوهشگاه پرداخت و بیان داشت، فعالیت های پژوهشی دانشجویان ارشد تحت عنوان پژوهش ورزی بسیار مناسب و بجا بود که سایر دانشگاه ها و مراکز آموزشی چنین امکانی را ندارند. این فرصت مغتتمی بود که دانشجویان نزد اساتید خودشان، به پژوهش و تحقیق می پرداختند. وی اظهار امیدواری کرد که پژوهشگاه بتواند همانند سالیان گذشته جذب دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد داشته باشد و فارغ التحصیلان خود را به صورتی نظام مند حمایت نماید.

در ادامه مراسم، مسابقه ای میان دانشجویان حاضر در مراسم با هدایت و نظارت  دکتر روح الله کریمی، مدیر محترم آموزش و تحصیلات تکمیلی پژوهشگاه، برگزار شد که دانشجویان ، خانم ها؛ اردکانی، قندی و لطفی بعنوان برندگان نهایی معرفی شدند.

در پایان مراسم ، مناظره ای میان دوتن از دانشجویان؛ خانم فولادی و خانم طاهری با موضوع مهاجرت از ایران، آری یا خیر؟ برگزار شد و در نهایت مقرر گردید به برندگان جوایزی اهدا شود.

 عکسهای منتخب این مراسم که در فضای مجازی برگزار شده را در ادامه این گزارش مشاهده نمائید.


نظر شما :