در پی حمله تروریستی به دانشگاه کابل صورت گرفت ؛ ابلاغ پیام تسلیت دکتر قبادی به سفیر افغانستان

۲۰ آبان ۱۳۹۹ | ۰۸:۴۴ کد : ۱۹۸۷۶ اخبار مدیریت فرهنگی مهمترین اخبار فرهنگی
تعداد بازدید:۵۳۴

 

در پی حمله تروریستی به دانشگاه کابل صورت گرفت ؛ ابلاغ پیام تسلیت دکتر قبادی به سفیر افغانستان

در پی حمله تروریستی نیروهای داعش به دانشگاه کابل که به کشتار ناجوانمردانۀ 22 تن از دانشجویان این دانشگاه انجامید، دکتر سلمان صادقی‌زاده، مدیر فرهنگی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و شوهانی، نمایندۀ دفتر همکاری‌های علمی بین‌المللی برای تقدیم سبد گل و امضای دفتر یادبود در سفارت افغانستان حاضر شدند. در این دیدار مراتب تسلیت و همدردی دکتر حسینعلی قبادی، رئیس پژوهشگاه  به عبدالغفور لیوال، سفیر محترم جمهوری اسلامی افغانستان در تهران ابلاغ شد.

در ابتدای این دیدار، دکتر صادقی‌زاده به عمق جانسوز واقعه اخیر اشاره کرد و گفت: «هرچند این رخداد سویه‌های تاریک جهل و بدفهمی از دین را برهمگان آشکار ساخت اما حامل سویه‌ای روشن نیز بود و آن اینکه مردم افغانستان به چشم خود دیدند که دست و دل خرافه‌پرستان و افراط‌ گرایان مذهبی در افغانستان نه تنها از دین‌داری که از آزادمردی نیز تهی است؛ کسانی که حریم و حرمت دانش، دانشگاه و دانشجو را می‌شکنند و تارک شرافت انسانی را نشانه می‌گیرند».

ایشان در ادامه افزود: «رخداد شوم یادشده هرچند از بطن رویکردی سیاه و نامیمون در تاریخ تراوش می‌کند اما نویدبخش آینده‌ای روشن است. در مقابل، مردم صبور افغانستان بیش از پیش دشمن مشترک خویش را می‌شناسند و با ارتقای سطح آگاهی عمومی، انسجام اجتماعی این کشور به عنوان یکی از سه رکن امنیت ملی تقویت خواهد شد».

عبدالغفور لیوال، سفیر افغانستان در تهران نیز ضمن استقبال از تحلیل یادشده این رخداد غم انگیز را آبستن تحولاتی مهم دانست و تأکید کرد که در این مدت، ملت و دولت ایران توجه و لطف بسیاری از خود نشان داده‌اند و حتی چهل شعر فارسی با تضمین پیام به‌یادماندنی پدر یکی از دست رفتگان (جان پدر کجاستی؟) برای این سفارت‌خانه ارسال کرده‌اند. سفیر افغانستان هم‌چنین بر اهمیت روابط فرهنگی دانشگاه‌ها و نهادهای علمی دو کشور تأکید نمود و خواستار همکاری بیشتر پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با دانشگاه‌های کشور متبوع خود شد.

در پایان این دیدار، دکتر صادقی زاده به نمایندگی از پژوهشگاه علوم انسانی سبد گلی جهت ادای احترام به روح جوانان به خاک وخون کشیده شده در این حادثه تقدیم نمود و دفتر یادبود سفارت افغانستان را امضا کرد.

 


نظر شما :