گزارش مراسم بزرگداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس

۰۶ مهر ۱۳۹۹ | ۱۵:۱۴ کد : ۱۹۷۵۲ اخبار مدیریت فرهنگی مهمترین اخبار فرهنگی
تعداد بازدید:۶۳۷
گزارش مراسم بزرگداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس

گزارش مراسم بزرگداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس

مهرماه 1399

بمناسبت گرامیداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس و به همت مدیریت فرهنگی پژوهشگاه، مراسمی روز یک شنبه مورخ 6 مهرماه ماه با حضور سخنرانان و مهمانان ارجمند با حضور تعدادی از اعضای پژوهشگاه در سالن حکمت پژوهشگاه و با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار شد که همزمان این مراسم در فضای مجازی و از طریق وبینار منتشر شد.

آقای دکتر مهدوی زادگان، عضو محترم هیات علمی پژوهشگاه، بعنوان اولین سخنران یاد و خاطره دفاع مقدس، امام، شهدای جنگ تحمیلی و مدافعین حرم را گرامی داشت و با اشاره به بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب درخصوص نقش بی بدیل حضرت امام (ره) در دوران دفاع مقدس، خوانش از جنگ به دفاع مقدس را مناسب دانسته و اظهار داشت، دفاع امری طبیعی و فطری دربرابر هجوم بیگانه است. حضرت امام (ره) این امر طبیعی و فطری را بر پایه مرجعیت دینی و رهبری دینی که داشتند، قدسی نمودند و آن را عمومی و همگانی تعیین کردند. ایشان دفاع مقدس را با مفاهیم دینی تغذیه و ارتقا دادند که نه تنها در سراسر جنگ شاهد بودیم که بعداز جنگ تحمیلی نیز، طراوت و شیرینی آن مفاهیم پابرجاست. حجه الاسلام و المسلمین آقای مهدوی زادگان، در پایان سخن، گرامیداشت و یادآوری این ایام را برای همگان نیاز توصیف کرد که برای بهره مندی، درس گرفتن و حل مسایل امروز جامعه ایران به آنها نیاز داریم.

آقای دکتر قبادی، رییس محترم پژوهشگاه، بعنوان دومین سخنران، ضمن خوشامدگویی به مهمانان و حاضرین در جلسه حضوری و مجازی با اشاره به شرایط کشور در خصوص مبارزه با ویروس منحوس کرونا، گرامیداشت دفاع مقدس امسال را متفاوت از سال های گذشته برشمرد که حال و هوای تازه تری دارد. گوهر ایثار و ازخودگذشتگی و فرهنگ شهادت همچنان در بین آحاد مردم ایران قابل مشاهده است. فضای جبهه مجددا زنده و احیا شده و باوجود خستگی، مدافعان سلامت حاضر به ترک محل خدمت خود نیستند. فرهنگ شهادت طلبی دوباره احیا شده و نگاه جامعه به پزشکان و پرستاران ترقی پیدا کرده است. وی با اشاره به بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب در سالگرد دفاع مقدس، محورهای بیاینات معظم له را شامل این موارد توصیف کرد: 1- حق شناسی امام (ره) و شهدا و ایثارگران، 2- وفاداری نسبت به آرمان ها و اهداف رزمندگان 3- آرامانگرایانه و عقلانی بودن فعالیتها در طول دفاع مقدس 4- علمی و پایه دارو مستدلل بودن 5- توجه به شعاع معنوی فرهنگ دفاع مقدس 6- توجه به وجه خودجوش مردمی. رئیس محترم پژوهشگاه در پایان سخنانش، یادآور شد که حضرت امام (ره)؛ مردم مدار، هوشمند و مخاطب گرا صحبت می کرد که ناشی از فهم و بینش و عرفان ایشان بود که نفسشان بر مردم اثر گذار بود. بنابراین، یاد و خاطره دفاع مقدس محدود به تقویم و زمان خاصی نیست و باید نگاه تعلیمی به جای نگاه تقویمی داشت.

درادامه جلسه، مهمان ویژه مراسم، سردار دکتر دهقان، مشاور محترم فرمانده کل قوا در امور صنایع دفاعی، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره امام و شهدا؛ با اشاره به شرایط کرونایی کشور، فرهنگ ایثار در جبهه سلامت و درمان را یادآور حماسه خلق شده در زمان جنگ تحمیلی دانست که حضور آحاد مردم ایران از سنین و گروه ها و اقشار مختلف جامعه را شاهد بوده ایم. سردار دکتر دهقان، دفاع مقدس و حضور همگانی مردم در عرصه های مختلف آن را سبب تثبیت هویت و معرفی نگاه نو از ایران در نظام جهانی دانست. حضوری که نمایانگر جایگاه حقیقی افراد بود. این صحنه های حضور نشان دهنده زنده بودن جامعه است. ایشان در ادامه، رزمندگان را منتخب ملت برشمرده و خاطر نشان کرد که تاب آوری جامعه به فرماندهان انگیزه ایستادگی و مقاومت می داد. ایشان با یادآوری رشادت های بزرگ شهید سردار سلیمانی، اظهار داشت که رزمندگان و فرماندهان دفاع مقدس گمنامی را دوست داشتند که صدق، صفا، تواضع، از خودگذشتگی جزو روحیات و خصوصیات اخلاقی آنان بود. در طول تاریخ، ایران جنگ های بیشماری را تجربه کرده که معمولا با از دست دادن قسمتی از سرزمین ایران تمام شده که در نتیجه روحیه ایرانیان را دچار یاس و سرشکستگی کرده است. ولی در جنگ تحمیلی و برخلاف آن جنگهای قدیم، یک وجب خاک از سرزمین عزیزمان از دست نرفت و روحیه امید و باور به خود در بین ایرانیان گسترش پیدا کرد. ایشان با اشاره به بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب، مبنی بر اینکه در طول دفاع مقدس عقلانیت و تدبیر حاکم بود، نمونه آن را؛ سخنرانی های فرماندهان وسرداران دانست که با استدلال صحبت می کردند. سردار دکتر دهقان، در پایان سخنانش، امام (ره) را شخصتی معرفی کرد که قلوب همه مردم و بویژه جوانان را فتح کرده بود و خود حضرت امام (ره) نیز این امر و موضوع را ناشی از خواست و مشیت الهی می دانستند. امام (ره) جنگ تحمیلی را بعنوان یک مکتب انسان سازی معرف کرده بودند که سبب کشف استعدادها شده بود و یک مسیر و مکتب جدید به دنیا معرفی شده بود؛ که اگر با عزم و اراداه پیش برویم، خداوند یاری خواهد کرد و الطاف الهی را شامل می شود. بنابراین مفهوم دفاع مقدس هر روز در زندگی مان وجود دارد و جای خودش را باز کرده و حفظ خواهد کرد.

آقای دکتر پاکتچی، عضو هیات علمی پژوهشگاه، بعنوان آخرین سخنران مراسم، لزوم توجه به دفاع مقدس در یک موسسه پژوهشی و علمی همچون پژوهشگاه را ناشی از ظرفیت عظیم فرهنگی آن داسنت که باید مرتبا بروز شود، بهره برداری شود و حفظ شود. این موضوع صرفا یک یادگار نیست و همیشه جریان داشته و دارد. ابعاد مختلف از دفاع مقدس در مراسم ها و سخنرانی های مختلف بیان شده است و نگاه بنده به آن در این سخنرانی، از نگاه آرمان سازی و الگو سازی است. این مفاهیم با هم فرق دارند؛ آرمان، نگاه به آسمان و نگاه به بی نهایت است. اما، الگو، پیوند بین آسمان و زمین است. نگاه به الگو برای چگونگی زندگی کردن است. بعنوان نمونه، چهره پیامبر اسلام، شخصیت آرمانی دارد که انتها ندارد، اما آیاتی از زندگی فردی و اجتماعی پیامبر هست که بعنوان الگوی معرفی شده است. دفاع مقدس نیز هم ظرفیت آرمان سازی داشته و دارد و هم ظرفیت الگوسازی. در طول این چهل سال، وقایع مختلفی بر جامعه ایران گذشته که همیشه سعی کرده ایم تا از دفاع مقدس برای شرایط مختلف استفاده کنیم. وی در ادامه اظهار داشت که، اولا در زمان الگوسازی باید الگو را از زوایا و ابعاد مختلف، مطالعه و بررسی کنیم. ثانیا الگوسازی را برمبنای فرآیند تحلیلی، پیش ببریم. بنابراین لازمه کار، تحلیل ابعاد مختلف دفاع مقدس برای الگوسازی ست که پژوهشگاه نیز به سهم خود در پی تدوین و انتشار دانشنامه های مختلف در حوزه دفاع مقدس است که دانشنامه آزادگان اخیرا رونمایی شده و در مرحله انتشار و توزیع قرار دارد.

یادآور می شود در حین اجرای مراسم، کلیپ هایی از دوران دفاع مقدس و ایثارگری مدافعان سلامت پخش شدند. همچنین، سرکار خانم بختیاری، یکی از همکاران عضو پژوهشگاه و خواهر سه شهید، به قرائت متنی از وصیت نامه برادر شهیدش و اشعاری با مضمون دفاع مقدس پرداخت.

 گزیده ای از عکس های این مراسم را ذیل همین خبرمشاهده فرمائید.


نظر شما :