دکتر پیرانی: درست نشستن مغز را شاد می کند

۳۰ آبان ۱۳۹۷ | ۱۱:۴۵ کد : ۱۷۴۶۰ اخبار مدیریت فرهنگی
تعداد بازدید:۹۴۱
برگزاری نشست «ارگونومی، حفظ قامت بدنی و تغذیه مناسب کارکنان» به مناسبت بزرگداشت هفته تربیت بدنی

به مناسبت هفته تربیت بدنی، معاونت فرهنگی- اجتماعی پژوهشگاه نشستی را با عنوان «ارگونومی، حفظ قامت بدنی و تغذیه مناسب کارکنان» در روز ۲۴ مهرماه برگزار کرد. در این نشست دکترمحمدعلی پیرانی عضو هیأت علمی دانشگاه امیرکبیر (دکترای فیزیولوژی ورزش) ضمن بیان اهمیت ارگونومی خاطر نشان کرد: «ارگونومی دانش بکار بردن اطلاعات علمی موجود درباره انسان در طراحی محیط کار است و به معنی دانش شناخت کار و رابطه افراد با آن کار است».

وی افزود: «آسیب ها و عوارض ناشی ازعوامل مکانیکی و ارگونومیکی نامناسب شامل آسیب های ناشی از حرکتهای تکراری، آسیبهای ناحیه ای اسکلتی- ماهیچه ای، پینه بستن و بورسیت است. لذا توصیه های علم ارگونومیک برای یک زندگی سالم موارد متعددی را دربر می گیرد. از جمله این موارد می توان به ورزش، حرکات کششی، نوشیدن آب، عادت و برنامه خواب، ارزیابی محیط کار برای تغییرات ارگونومیک و ارزیابی ابزار کار اشاره کرد».

این استاد دانشگاه تأکید کرد: «ارتقاء فرهنگ بهداشت و ایمنی کار سبب کاهش آمار بیماری ها و حوادث ناشی از کار و در نتیجه افزایش بهره وری خواهد شد. لذا کارکنان با رعایت اصول ارگونومی در محیط کار، یک عمر کار همراه با سلامت جسمی و روانی و یک سالمندی با نشاط خواهند داشت ولی اگر اصول پیشگیری رعایت نشود، ایجاد بیماری ناشی از کار قطعی است».

وی با ذکر مثال های متعدد در مورد درست نشستن و فواید استفاده از پشتی طبی اظهار داشت: «درست نشستن می تواند مغز را شادتر کند و افراد با یک مغز شاد، روابط بهتری را تجربه خواهند کرد و عملکرد بهتری خواهند داشت».

وی در پایان ضمن بیان توصیه هایی در مورد تغذیه مناسب خاطر نشان کرد: «یکی از نکات حائز اهمیت حفظ تعادل انرژی در بدن است. تعادل مثبت زمانی اتفاق می افتد که انرژی دریافتی از انرژی مصرفی بیشتر باشد، اما تعادل منفی زمانی است که انرژی مصرفی بیش از انرژی دریافتی باشد. در همین رابطه می توان به تعریف سازمان بهداشت جهانی از چاقی و اضافه وزن اشاره کرد که آن را تجمع غیر طبیعی یا بیش از اندازه چربی در بدن می داند که سلامتی فرد را مختل می سازد لذا، خطوط قرمز تغذیه ای را از قبیل برنج پر حجم، غذاهای سرخ کردنی، فست فودها، شیرینی، نوشابه گازدار و... را باید رعایت کرد».


نظر شما :