گزارش جشن نیمه شعبان با سخنرانی حجت الاسلام نقویان

۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ | ۰۹:۰۲ کد : ۱۶۸۳۸ اخبار مدیریت فرهنگی مهمترین اخبار
تعداد بازدید:۱۳۰۴

به مناسبت نیمه شعبان و میلاد امام زمان (عج)  مراسم جشنی در پژوهشگاه با برنامه ریزی و هماهنگی معاونت فرهنگی- اجتماعی برگزار شد. در ابتدای این مراسم دکتر قبادی رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با تبریک میلاد امام زمان (عج)، سالروز شهادت استاد مطهری و روز معلم را گرامی داشت. سپس حجت الاسلام و المسلمین نقویان در سخنانی با تبریک این عید بزرگ به همه مسلمانان، به ویژه همکاران پژوهشگاه با طرح پرسشی اظهار داشت: این سؤال وجود دارد که وقتی حضرت ظهور می کنند، چگونه مردم را به دین اسلام جلب می نمایند و چگونه حکومتی را تشکیل می دهند؟
وی در ادامه گفت: بعضی می گویند وقتی حضرت ظهور کنند با شمشیر خود همه را مجبور به تمکین می کنند که این تصور متأسفانه بسیار شایع است و بعضی می گویند که ایشان مظهر انتقام الهی است. ولی اساساً به چند دلیل امکان ندارد حضرت با این سیستم وارد شوند.
حجت الاسلام نقویان تأکید کرد: اولاً کدام پیامبر را خداوند در تمامی این قرون و سالها بدین روش فرستاده است که حالا امام زمان (عج) به این روش ظهور کند؟ حتی خداوند در قرآن به پیامبر اسلام (ص) می فرماید تو هیچ سلطه ای بر مردم نداری. تو فقط مبلغ و مذکر هستی. نمی شود تا اکنون اکراه و اجباری در دین نباشد اما بعد از ظهور اکراه و اجبار وجود داشته باشد. وی در ادامه افزود: ثانیاً ایمانی که مردمان از روی ترس به خداوند بیاورند چه ارزشی دارد؟ این ایمان ارزشی ندارد و لذا دعوت مردم به این روش از سوی آن حضرت امکان پذیر نیست.
ایشان در بخش دیگری از صحبت های خود تصریح کرد: تئوری دیگری که در این رابطه وجود دارد این است که وقتی حضرت ظهور می کنند با یک معجزه یا هیپتونیزمی مردم را جذب دین می کنند. اما سؤال این است که چرا این روش را پیامبر اسلام (ص) به کار نبرده است. حتی در قرآن خداوند به پیامبرش در مقابل درخواست چنین معجزه ای می فرماید این تقاضا ها چیست؟ اگرچه می دانیم دلت می خواهد ابزاری باشد که همه ایمان بیاورند، ولی قرار نیست که اینگونه مردم ایمان بیاورند.
وی خاطر نشان کرد: خداوند می خواهد مردم به این رشد برسند که خود طلب چنین حکومتی را بنمایند و برای همین پیامبران بسیاری را فرستاده، اگرچه بسیاری از آنها را کشتند یا تهمت زدند و یا کارهای دیگر کردند، اما خداوند این روش را برای هدایت برگزیده است. لذا امام حسین (ع) شهید بشود که مردم به این رشد و بالندگی برسند که در مسیر هدایت قرار گیرند، می ارزد. اساساً ایمانی هم که با هیپنوتیزم و معجزه ای به صورت ناگهانی اتفاق بیفتد چه ارزشی دارد؟ آنوقت همه می توانند ادعا کنند که چرا چنین معجزه ای برای ما اتفاق نیفتاد و لذا با حکمت خداوند سازگار نیست.
 حجت الاسلام نقویان با اشاره به تمهیدات ظهور حضرت گفت: مردم به این رشد می رسند که روش و راه حضرت راه درست است، همچون طبیبی که مردم بپذیرند نسخه ای که ایشان می دهد شفابخش است. دومین شانس یا زمینه ظهور آن حضرت این است که تمامی تئوریهای بشر برای به سامان رساندن زندگی انسانی عرضه شده و تیرشان به سنگ خورده است. هرچی اندیشه ورز بوده است نظریه و تئوری خود را گفته و هیچکدام به نتیجه نرسیده است و همه آنها ناکارآمدی اش ثابت شده است.
وی در ادامه افزود: به باور بنده ایشان تابلویی از زیبایی عرضه می کنند که با این دو تمهیدی که عرض شد، فضایی برای ایمان اکثر انسانها فراهم می کنند. ایشان ساحری و سامری نمی کنند، بلکه ایشان به تعبیری «دفائن العقول» را بیدار می کنند و همه احساسات ایمانی زنده می شود.
وی در پایان اظهار داشت: عصر حاضر، عصر استدلال است و هر کسی استدلال قوی تری داشته باشد، غلبه می یابد. حضرت در زمان ظهور خرد برتر را ارائه می کنند که با حُسن و زیبایی همراه است. در نتیجه بشر مفتون آن تابلو می شود و همه در برابر آن سر خم می کنند. همه دلهایی که از انسانیت استعفای کامل نداده است، جذب می شوند. مگر کسانی که کاملاً مسخ شده باشند که اندک هستند. ایشان مثل طبیب شفیقی دنیا را تبدیل به ماکتی از بهشت می کنند. امیدوارم همه ما بتوانیم در زندگی خودمان رشحه ای از این بهشت را در وجود خودمان ایجاد کنیم.
در ادامه این مراسم حجت الاسلام دکتر روحی در مورد مقام علم و معلم سخنانیرانی کردند ضمن اینکه در انتهای برنامه گروه موسیقی سنتی برای حاضران در سالن قطعاتی را اجرا کرد.


نظر شما :