ششمین نشست کتابخوان تخصصی با هدف معرفی کتاب با موضوع «مطالعات زنان»

۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۶ | ۱۶:۰۰ کد : ۱۵۱۴۳ اخبار مدیریت فرهنگی
تعداد بازدید:۱۴۰۹
ششمین نشست کتابخوان تخصصی با هدف معرفی کتاب با موضوع «مطالعات زنان»

ششمین نشست کتابخوان تخصصی با هدف معرفی کتاب با موضوع «مطالعات زنان» به همت معاونت فرهنگی- اجتماعی و با همکاری گروه پژوهشی مطالعات زنان پژوهشگاه و همچنین نهاد کتابخانه عمومی کشور برگزار شد.

‌ «کشف حجاب؛ بازخوانی یک مداخله مدرن»، «تاریخ شعر زنان» و «ایمان به مثابه عقل» از جمله کتاب هایی بودند که در این مراسم توسط دکتر فاطمه صادقی،  دکتر روح انگیز کراچی و دکتر سیده زهرا مبلغ معرفی شدند.

 دکتر صادقی در این نشست با طرح این موضوع که در تاریخ نگاری ۳ رویکرد وجود دارد، گفت: رویکرد اول تاریخ نگاری قدسی است، رویکرد دوم تاریخ نگاری قدسی عرفی است و رویکرد سوم تاریخ نگاری انتقادی است که برای تاریخ نگاری زنانه باید به سراغ رویکرد سوم یعنی تاریخ نگاری انتقادی برویم و نقش زنان را در تاریخ تبیین کنیم.

این محقق در ادامه به معرفی کتاب «کشف حجاب؛ بازخوانی یک مداخله مدرن» پرداخت و گفت: بحث کشف حجاب در ایران موضوع بسیار مهمی است که نیاز به واکاوی و بررسی های بیشتر دارد چرا که حکومت رضاشاه  نامشروع بود و با دستمایه قرار دادن کشف حجاب در پی یارگیری سیاسی بود که البته چندان هم موفق به این کار نشد. این کتاب ۶ فصل دارد و هر فصل به بازخوانی بخشی از این واقعه می‌پردازد.

در ادامه این برنامه، کراچی با معرفی کتاب «تاریخ شعر زنان» که در سال ۹۴ منتشر شده، گفت: ایده این اثر در سال ۶۰ شکل گرفت و به عنوات تز دکترایم آن را انتخاب کردم. با تمام سختی‌هایی که وجود داشت این کار را به سرانجام رساندم، اما برای کامل کردنش نیاز به زمان داشتم تا اینکه در سال ۹۴ با تکمیل کردن آن به چاپ رسید. موضوع تاریخ شعر زنان یکی از موضوع‌های مهمی است که در تذکره‌ها نادیده گرفته شده است، در حالی که از قرن ۴ تا قرن ۸ ما حدود ۴۰۰ شاعر زن در مقابل ۸۰۰۰ شاعر مرد داریم.

وی در ادامه گفت: این در حالی است که ذبیح‌الله صفا در کتاب مهم تاریخ ادبیات ایران تنها به نام ۲ شاعر زن در مقابل ۱۶۵ شاعر مرد اشاره کرده است. من سعی کردم با تألیف این کتاب هویت زنان شاعر را که از وجودشان غفلت شده بود، همانگونه که هستند معرفی کنم. این کتاب ۷ فصل دارد در هر فصل موضوع‌های مختلفی را بررسی کردم.

مبلغ نیز در این نشست با معرفی کتاب «ایمان به مثابه عقل؛‌ رهیافتی معرفت شناسانه» اظهار داشت: نسبت ایمان و عقل در فلسفه  همواره مورد سوال بوده است، اما هیچگاه پاسخ قاطعی به آن داده نشده است، در حالیکه دوبوار فیلسوف فمنیست این سوال را تغییر داده است و دیگر گونه به آن نگاه کرده است.

وی در ادامه با تشریح  نظرات این فیلسوف گفت: این فیلسوف در برابر عقلانیتی که در قرن بیستم مبتنی بر سوژه و ابژه بود،  عقلانیت مدرن دیگری پیشنهاد کرد و آن این بود که به جای اینکه زن ابژه شود، زن سوژه گردد. در واقع هر زن و مرد دارای دو شأن سوژه و ابژه گردد و بدین طریق تفاوت زن و مرد شناخته شود.

دکتر مبلغ  تأکید کرد:  در این مسیر مشخص می گردد که زنان به معرفت بیرونی، معرفت مضاعف دارند و این مزیتی است که منجر به دسترسی به لایه های بیشتری از معرفت می گردد. لذا این دیدگاه، اساساً عقلانیتی که احساس را کنار می گذارد، مورد انتقاد قرار می دهد و معتقد است بهتر زیستن در این است که همه قوای ادراکی از جمله احساس را در عقلانیت بگنجانیم.

وی تصریح کرد:  در این حالت ایمان از عقل خارج نمی شود، بلکه در ضمن عقل تعریف می شود و در نتیجه تجربه زنانه از معرفت که حاوی احساس است، تصویر متفاوتی از خدا ایجاد می کند و به جای تصویر مردسالارانه از خدا قرار می گیرد.

در پایان این نشست اساتید به پرسشهای حاضران پاسخ گفتند.















فایل های ضمیمه


نظر شما :