مدرسه تابستانی:درس گفتارهایی در حقوق شهروندی

۲۱ تیر ۱۳۹۵ | ۱۷:۴۳ کد : ۱۳۸۳۰ آرشیو اخبار
تعداد بازدید:۱۰۲۴
مدرسه تابستانی:درس گفتارهایی در حقوق شهروندی
معاونت فرهنگی اجتماعی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، دوره آموزشی « درس گفتارهایی در حقوق شهروندی» را برگزار می‌ نماید.
مدرسه تابستانی یکی از برنامه های رایج در دانشگاهها و مراکز پژوهشی دنیاست که سالانه به منظور مطالعه عمیق پیرامون یکی از مسائل چالش برانگیز در حوزه آکادمی در دانشگاه ها و مدارس پژوهشی و یا دانش افزایی و ارتقای مهارتی دانشجویان برگزار می شود.مدرسه های تابستانی یک فرصت برای دانشگاهها و مرکز پژوهشی فعال است تا اندکی از امور آموزشی و پژوهشی متعارف فاصله بگیرند و تا اندازه ای به شراکت در مناقشه های علمی روز مشغول شوند.
 بر این اساس یکی از مهم ترین اهداف مدرسه های تابستانی این است که حوزه دانش را از محدوده دانشگاه فراتر می برد و آن را به دایره از نخبگان غیر دانشگاهی نیز گسترش می دهد.
به همین منظور معاونت فرهنگی پژوهشگاه در نظر دارد به منظور ارتقای سهم علمی پژوهشگاه در مناقشه های روز علوم انسانی در کشور، تقریبا برای اولین بار میزبان مدرسه تابستانی باشد.
معاونت فرهنگی پژوهشگاه در نظر دارد تا اولین دوره از مدرسه تابستانی در پژوهشگاه علوم انسانی را با هدف مشارکت در یکی از حوزه های پر چالش روز با عنوان « جستاری بر ابعاد تاریخی، دینی و فلسقی حقوق شهروندی» دنبال نماید.
پرداختن به دیدگاه اسلام و نسبت نصوص تاریخی در اسلام به جایگاه حق شهروندی، رابطه فقه سیاسی شیعه و پذیرش فقهی حق شهروندی از مشروطه تا انقلاب اسلامی، فرایند و چالش های شکل گیری این مفهوم در دوران پسا مشروطه و پسا انقلاب اسلامی، دریافت فهم فلسفی از ماهیت حق شهروندی در جهان معاصر، ارائه تحلیلی جامعه شناختی از بیگانگی ایرانیان با حق شهروندی و همین طور امکان اخلاقی حق شهروندی در جامعه دینی مهم ترین ابعادی است که به آن پرداخته خواهد شد.

محتوای دوره:
عناوین درس گفتار
-    نسبت اسلام و حقوق شهروندی:بررسی رابطه اسلام و حقوق شهروندیبا رویکرد قرآنی و توجه به سیره پیامبر و ائمه معصومین علیهم السلام
-    نسبت فقه سیاسی شیعه با حقوق شهروندی؛ سنخ شناسی از فقهای شیعه عصر معاصر (پسا مشروطه) و آرای آنها نسبت به حقوق شهروندی و امکان سنجی به رسمیت شناختن حق شهروندی در منظومه فقه شیعه
-    نسبت فلسفه و حقوق شهروندی؛ چیستی و ماهیت حقوق شهروندیدر جهان دنیای معاصر و بررسی رابطه متقابل و منطقی حقوق و تکالیف شهروندان بنابر ابعاد وجود شناسانه
-    نسبت جامعه شناسی و حقوق شهروندی؛ پاسخ به این سوال که چرا جامعه ایرانی علی رغم وجود جنبش های متعدد اجتماعی سیاسی و اجتماعی در سده گذشته، همواره نسبت به حقوق خود بیگانه است؟ و شکل آرمانی رابطه میان حق شهروند ایرانی و حق دولت ایرانی چگونه خواهد بود؟ و چرا دولت خصوصا در عصر مشروطه تا انقلاب اسلامی در برابر حق شهروندی مقاومت می کند؟
-    نسبت اخلاق و حقوق شهروندی: بررسی بنیان های اخلاقی حق شهروندی و پاسخبه این پرسشکه توجیه حق شهروندی به لحاظ اخلاقی در یک جامعه دینی ممکن است یا خیر؟
-    نسبت حق شهروندی با فرایند های سیاسی در تاریخ معاصر؛ بررسی مهم ترین موانع سیاسی در برابر استقرار حق شهروندی در ایران پسا مشروطه و ایران پسا انقلاب و استفاده از چارچوبی تطبیقی در تبیین این که نتیجه تاریخی به تاخیر افتادن رسمیت حق شهروندی چه عواقب اجتماعی و سیاسی خواهد داشت.
این درس گفتار توسط جناباستاد سروش محلاتی (مدرس حوزه علمیه قم)، جناب آقای دکتر محمدرضا بهشتی (استاد دانشگاه تهران) و جناب آقای دکتر محمدحسن ضیایی فر (دبیر کمیسیون حقوق بشر اسلامی) تدریس خواهدشد.
جامعه هدف و مخاطبان دوره: کلیه علاقه مندان به علوم انسانی

مدت زمان دوره:12ساعت  (6 جلسه)

روز، تاریخ و ساعت برگزاری: - شنبه 26 تیرماه ساعت 10 تا 12 و 14 تا 16
-    سه شنبه 29 تیرماه ساعت 14 تا 16 و 16 تا 18
-    چهارشنبه 30 تیرماه ساعت 14 تا 16 و 16 تا 18

به شرکت کنندگان گواهی¬نامه علمی و رسمی شرکت در دوره آموزشی ارائه خواهد شد. این گواهی¬نامه قابل ترجمه و مورد تایید وزارت علوم, تحقیقات و فناوری می باشد.
شهریه ثبت نام: 1,000,000 ریال / دانشجویان و اعضای هیات علمی700,000 ریال
ثبت نام گروهی شامل تخفیف می باشد.
شماره کارت: 5892101144648256  ( بانک سپه به نام حبیب صحرائی خامسلو )
 ارائه اصل رسید پرداخت  بانکی الزامی است.
علاقه مندان با مراجعه به سایت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگ ثبت نام را تکمیل و همراه با مدارک مورد نیاز به مرکز آموزش های تخصصی کاربردی علوم انسانی تحویل دهند و یا اسکن مدارک مذکور را به نشانی اینترنتی ارسال نمایند.
برای مشاوره و ثبت نام، روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8 الی 16 با شماره تلفن  88624485 و 88608984 سرکار خانم عبدالهی تماس بگیرید.
نشانی ثبت نام و مکان برگزاری دوره : تهران - بزرگراه کردستان –خیابان دکترصادق آیینه وند (64 غربی) - پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
نشانی ثبت نام اینترنتی :
workshop.ihcs@gmail.com
کانال تلگرام مرکز : @ihcsoe
مرکز آموزش‌های کاربردی و تخصصی آزاد پژوهشگاه
مدارک لازم جهت ثبت نام در دوره‌های آموزشی :
1.    برگ تکمیل شده ثبت نام
2.    اصل فیش بانکی
3.    تصویر کارت ملی
4.    تصویر مدرک برای استفاده از تخفیف
5.    تصویر آخرین مدرک تحصیلی

http://www.ihcs.ac.ir/UploadedFiles/8/28/40105.jpg

فایل های ضمیمه


نظر شما :