گزارش مراسم جشن نیمه شعبان

۰۸ خرداد ۱۳۹۵ | ۱۳:۲۴ کد : ۱۳۶۰۵ اخبار مدیریت فرهنگی
تعداد بازدید:۱۴۴۹
گزارش مراسم جشن نیمه شعبان

جشن نیمه شعبان


معاونت فرهنگی و اجتماعی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، در روز سه شنبه 1395/3/4 به مناسبت نیمه شعبان و زاد روز امام مهدی(ع) مراسمی در پژوهشگاه برگزار کرد. در این مراسم ابتدا آقای دکتر قبادی، رئیس پژوهشگاه، بعد از خوش آمدگویی ایام را تبرک گفته، و از شهدای سوم خرداد و آزادسازی خرمشهر یاد کردند، سپس سرکار خانم دکتر راکعی اشعاری را قرائت کردند و با سخنرانی خانم دکتر زهرا شجاعی برنامه ادامه یافت و با اجرای گروه موسیقی قاصدک مراسم پایان یافت.

خانم دکتر شجاعی در حول موضوع مهدویت، میراث اسلامی ؛ سخنرانی کردند. ایشان تقارن میلاد با سعادت امام مهدی(ع) مصلح جهان را با روز 2 خرداد به فال نیک گرفتند، سپس یاد شهدای آزادسازی خرمشهر را گرامی داشتند و از زنده یاد مرحوم دکتر آئینه وند یاد کردند.

شجاعی در خصوص مهدویت، میراث اسلام سخن خود را این گونه آغاز کرد: بعثت، غدیر، عاشورا و انتظار چهار ایستگاهی هستند که حوادث مهمی در این ایستگاه ها رخ داده است و این سلسله و زنجیره را به هم وصل می کند، و در عین حال از بزرگ ترین نعمت های خداوند هدایت و فرستادن رسل و پیامبران است.

ایشان به آیاتی از قرآن اشاره کردند که در خصوص مهدویت اشاره شده است و همچنین اشاره کردند که در خطبه غدیر نیز  به مهدویت اشاره شده است. خانم شجاعی مهدویت را دارای چهار رکن دانست 1- بعثت، 2- غیبت3- انتظار 4- ظهور. وی از وظایف منتظران امام در عصر غیبت شناخت خود امام نام برد. شناخت از جایگاه، خصوصیات، منزلت، و رسالت امام. وی گفت، اگر شناخت صورت نگیرد با جاهلیت مرده ایم. دعای معروفی از قول خود حضرت امام مهدی هست که برای شناخت حضرت بسیار مفید است. حضرت در این دعا یک سری وظایف عمومی را مطرح می کنند در این دعا برای وظایف  عمومی انسان د ر پنج حیطه وجودی و زندگی، قلب، عقل، عواطف، احساسات و رفتار و گفتار،  تکلیف مشخص کرده است. و همچنین برای گروه های خاص جامعه، علما، متعلمین، جوانان، زنان ، فقرا و ثروتمندان وظایفی را روشن کرده است. وظیفه دیگر به عنوان منتظر مراقبه با حضرت است. امام احاطه به تمام رفتارهای ما دارد.

 وی گفت، در مورد زمان ظهور حضرت از امام صادق سوال کردند ایشان فرمودند غیر از خدا هیچ کس نمی داند و حکمتی در این مشخص نبودن زمان وجود دارد. تجلی فلسفه آفرینش انسان در زمان ظهور صورت می گیرد.

حاکمیت قرآن در زمان ظهور، هواپرستی را به خدا پرستی برمی گرداند و آراء و اندیشه ها به قرآن باز می گردد.


ظهور حضرت در جمجمه هاست نه در جمعه ها.

 
http://www.ihcs.ac.ir/UploadedFiles/8/28/39122.JPG


http://www.ihcs.ac.ir/UploadedFiles/8/28/39126.JPG

http://www.ihcs.ac.ir/UploadedFiles/8/28/39127.JPG


http://www.ihcs.ac.ir/UploadedFiles/8/28/39124.JPG


فایل های ضمیمه


نظر شما :